Facebook als Bedrijfswebsite

Ik heb even een kleine vraag. Vooral bij kleine ondernemingen zie je dat ze geen eigen website hebben maar een pagina op Facebook met daarop bedrijfsinformatie.

  1. Mag de link naar die FB pagina worden gebruikt voor de website=… tag bij bedrijven op OSM. En wat als ze bijvoorbeeld ook een pagina op Twitter ofzo hebben, welke pak je dan?
  2. Hoe zit het met het gebruik van de gegevens die op die pagina staan i.v.m. met de opensource licentie van OSM. Mag die informatie zomaar gebruikt worden.

Facebook is een systeem, waar je maar beperkte informatie kunt zien op het moment dat je niet ingelogd bent. Om de FB website van het bedrijf helemaal te bekijken moet je een Facebook account nemen.
Gezien het gesloten karakter van het systeem is het voor mij een reden om dusdanige pagina’s niet op OSM te zetten.

Zo had ik er nog niet eens over na gedacht. Is inderdaad een geldige reden.

Er is ook een speciale facebook tag: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:facebook
Dan kan de website tag gewoon gebruikt worden voor de eigen domein van het bedrijf als ze die later ook in gebruik nemen en hoeft er niet gekozen te worden welk van de 2 je opneemt in OSM.

Het is ook een politiek instrument compleet met shadow banning en andere lugubere praktijken, in feite een vorm van gaslighting van het grote publiek. Hen aan bezoekers helpen is niet iets waar ik enthousiast van kan worden. Het is per vergissing wel eens voorgekomen.

Het ging maar om een simpele bedrijfswebsite op Facebook. Het feit dat je ergens lid van moet worden om de pagina te bekijken is niet erg “open” en derhalve al voldoende, zonder er allemaal andere zaken bij te halen.
Maar blijkbaar is er een tag voor. ik zal deze nooit gaan gebruiken, maar ook niet verwijderen als hij er staat.

Gewoon mijn reden versus jouw reden. Maar misschien vind je jouw reden ‘beter’. Dat neemt niet weg dat dit mijn reden is. Het is met andere woorden een reden, net zo goed als jouw reden, en daarom net zo goed vermeldenswaard. Tenzij we niet meer mogen aangeven om welke redenen we dingen wel of niet doen, of alleen in bepaalde gevallen, of in sommige gevallen wat meer dan in andere.

Prima

Het is ook niet de schuld van fb dat je fb lid moet zijn om het te raadplegen.
fb werd daartoe verplicht.

Conclusie, we kunnen het toevoegen van FB bedrijfspagina’s om praktische gebruiksredenen beter achter wegen laten en alleen officiële websites gebruiken.