Hallo, is er een mogelijkheid om de knooppunten en lijnen van het fietsknooppuntennetwerk voor een specifieke gemeente te exporteren naar een bestand (KML, GPX, etc.) dat ik kan uploaden in een Google Maps kaart? Mocht dat niet kunnen per gemeente dan zou ik de data van dit fietsnetwerk willen exporteren: https://www.openstreetmap.org/relation/1851919.
Groet, Bram
Met overpass-turbo kom je denk ik een heel eind. Bv deze. Daarna uitvoeren en exporteren. Dan nog een vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom wil je dat in een google maps kaart? Dat is hier bijna vloeken in de kerk
En daarnaast is er nog een andere vraag: is het toegestaan om de OSM-data te gaan gebruiken binnen Google-Maps webservices?
De laatste keer dat ik daarnaar keek is alweer een tijd geleden, maar toen kwam het erop neer dat de gebruikersvoorwaarden van Google niet te verenigen zijn met de licentievoorwaarden van de OSM-data.
Toen was het zo dat je door data te uploaden naar een Google-webkaart je daarmee ook aan Google het recht geeft om die data te gaan hergebuiken voor andere diensten van Google, die dan onder de gesloten Google-licentievoorwaarden vallen en zonder bronverwijzing naar OSM. En je kan als dowloader van OSM-data de data niet onder een andere licentie brengen, dat is in strijd met de voorwaarden van de OSM-licentie, waardoor je gebruikersrecht op de OSM-data vervalt. Zie voor de OSM-licentievoorwaarden: Licence/Licence and Legal FAQ - OpenStreetMap Foundation
Als je dat lastige gedoe wilt voorkomen zijn er genoeg alternatieven om OSM-fietsnetwerken zichtbaar te maken in eigen kaarten, zoals het zelf maken van een leaflet-webkaartje of een meer kant en klare kaart via umap:
Succes!
Dank beiden! De kaart wil ik gebruiken voor een advies van nieuwe routes en aanpassingen in routenetwerken voor beheerders (gemeenten e.d.). Google Maps is dan inderdaad niet handig om hiervoor te gebruiken. Zo’n uMap zou ook prima kunnen werken.
Nu weet ik echter nog niet hoe ik (een deel van) het fietsnetwerk kan kopiëren naar zo’n uMap. Weten jullie dit? In principe is het deel van het netwerk op de pagina https://www.openstreetmap.org/relation/1851919#map=11/51.9493/4.4498&layers=C al voldoende.
Ik weet ook niet hoe ik dat Overpass Turbo kan gebruiken…
Dat is niet zo ingewikkeld. Klik op de link en daarna linksboven op “uitvoeren” . Dan ff wachten. Bij een waarschuwing dat het veel data is gewoon op OK klikken. Daarna zie jehet netwerk verschijnen met de wegen en de knooppunten en kun je met “Exporteren” kiezen voor een formaat en dat downloaden.
Leuk dat je OSM hiervoor gebruikt! Het lastige met zulke links is dat wat je qua gebied te zien krijgt “aan de andere kant van de lijn” niet perse overeenkomt met wat jij ziet, hangt van de schermgrootte af. Op basis van je eerste bericht begreep ik dat je niet het hele netwerk Regio Rotterdam zoekt, maar alleen delen in bepaalde gemeenten.
Die kan je selecteren in Overpass door in de assistent in te vullen :
network=rcn and network:type=node_network in [plaatsnaam / gemeentenaam]
En daarna exporteren zoals Peter aangaf
Een andere optie is om eerst je beeldschermweergave (zoom en venstergrootte) aan te passen aan het gebied dat je zoekt en dan in de assistent alleen in te vullen : network=rcn
Met deze simpele query krijgt je alleen de lijnstukken in het gevraagde gebied, maar ook knooppunten daarbuiten. Ongewenste items kan verwijderen in umap of je moet hier iemand met meer Overpass-skills hier lief aankijken
Het leuke is dat je in uMap ook direct data kan binnenhalen vanuit Overpass, zie deze instructies: uMap/Guide/Import data with Overpass - OpenStreetMap Wiki
Een van de voordelen tov handmatig downloaden en importeren dat de data automatisch ververst wordt: als iemand een wijziging in OSM aanbrengt krijgt je die hier ook te zien
Net even geprobeerd (nooit eerder gedaan) en grof kaartje (geen labelnummers etc) gemaakt binnen Rotterdam, in paar minuten klaar en op allerlei manieren te verbeteren:
PS
Een andere manier om overpass dynamisch te gebruiken in een webkaart zie je hieronder. Heb hier voortgeborduurd op een (wandel)kaart die een vriend heeft gemaakt, wilde globaal onderscheid tonen tussen delen van fietsnetwerken die over fietspaden vs fietsen op de rijbaan (stippellijnen vs doorgaande lijnen), dus doorgaans tussen ander (gemotoriseerd)verkeer. Misschien is zo’n onderscheid ook interessant voor jouw vraag?
https://openkaart.net/fiets/#map=16/51.9170/4.4713
Peter heeft eerder ook veel interessante webkaartjes gepubliceerd die dynamisch fietsroutes zichtbaar te maken
Dank voor alle informatie weer!
Ik heb een poging gedaan om een uMap kaart aan te maken, met een deel van het fietsknooppuntennetwerk. Een paar vragen hierover:
- Kan ik in Overpass Turbo ook meerdere gemeenten of plaatsen selecteren?
- Als ik in Overpass Turbo een gebied manueel selecteer, dan wordt toch data van daarbuiten meegenomen.
- De kaart die ik heb gemaakt (Routekaart Buijtenland van Rhoon - uMap) toont niet de knooppuntennummers. Hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen?
Om mijn vraagstuk nog iets duidelijker te maken:
In feite wil ik een kaart aanmaken (uMap kan prima werken) met daarop verschillende lagen, met het fietsknooppuntennetwerk, het wandelknooppuntennetwerk, LF-routes, LAW-Routes en enkele lagen met routes die ik zelf aanmaak. Het makkelijkste zou zijn als ik voor de bestaande netwerken/routes kan verwijzen naar bestaande lagen in andere URL’s, die automatisch worden geupdate. En het zou mooi zijn als ik de lagen een andere kleur zou kunnen geven als ik meerdere lagen aan heb staan.
@multimodaal De manier hoe het knooppuntennetwerk in jouw kaart (Fietsnetwerken naar wegtype en datum) wordt getoond is al helemaal perfect.
Hopelijk is het nu wat duidelijker wat ik wil maken/gebruiken en kunnen jullie me hiermee helpen.