Europa op sd kaart

Hoi,

Kan ik ook europa op een sd kaart zetten voor mijn dakota 20?

Zo ja, welke stappen moet ik doen na het downloaden van de file? eerst unzippen, maar dan?

btw: hoe vaak gaat er een update van deze kaart komen?

Al vast bedankt.

grretz,

Dag krommenek,

Als je bedoelt de Openfietsmap Europa dan zul je 'm op twee sd kaartjes moeten zetten. De kaart is namelijk meer dan 4Gb groot en mapsource kan geen kaart samenstellen groter dan 4 Gb.
Je komt natuurlijk wel een heel eind.
Na het unzippen in de gewenste map de setup draaien. De kaart zal in mapsource en/of baseca te zien zijn.
Dan selecteren en overbrengen naar de sdkaart en daarna hernoemen.
Veel tips zijn te vinden in www.gps.nl Het forum van Waypoint. Er zijn ook instructiefilmpjes.

Veel updates hoef je voorlopig niet te verwachten, want deze kaart is gebaseerd op de data van Openstreetmap en ivm een licentiewisseling gaan er de komende tijd veel data verloren. Zie elders op dit forum.

Groet,
Eggie

Naast mijn Openfietsmap heeft Lambertus de Openfietsmap light versie als proef wereldwijd online staan.
Daar kan je Europa (niet in zijn geheel, maar in stukjes) ophalen, ook in een sd kaart versie.
Het is de bedoeling dat deze kaart regelmatiger ververst wordt (ook na de licentiewisseling).
Je kan me een pm sturen wil je deze versie uittesten.
Hoogtelijnen staan er niet op, maar er zijn elders complete mapsets met hoogtelijnen te downloaden die je direct
op je SD kaart kan zetten, oa van http://osm.thkukuk.de/

Toch nog een vraag.

Als ik nu in mapsource eerst een img bestand maak van noord europa en deze naar Europa1.img hernoem. Dan met mapsource van zuid europa een img bestand maak en deze hernoem naar Europa2.img.

Dan vervolgens deze twee bestanden op een 8gb kaartje kopieer in de map genaamd garmin.

Dan denk ik dat ik heel europa kan zien als ik op mijn dakota 20 beide kaarten inschakel. Of maak ik nu een denkfout?

groetjes…

Hoi,

Leuk bedacht, maar de kaarten hebben hetzelfde family-ID. Ze komen dan toch in conflict volgens mij. Er is wel een truuk om dat nummer te veranderen met Javawa tools. Ook is er een beperking (ligt aan welk toestel) aan het aantal kaarttegels waar de kaart uit opgebouwd is. Allen Europa zal denk ik geen probleem zijn.
Dit kan met Javawa gmtk.

Eggie

Nee hoor Eggie, volgens mij moet dat kunnen. Maar ik weet niet of je Dakota dat wel kan trekken. De mijne loopt vast bij zoveel kaarten.
Met de javawa device manager kan je de namen van de mapset ook nog aanpassen, want waarschijnlijk zie je twee dezelfde namen in je toestel (omdat ze dezelfde family id hebben)

Heel lang geleden probeerde ik twee tegeltjes naast elkaar te leggen; dus als twee losse .img files op sd-kaart. Dit ging perfekt.
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=7944

Ik heb nu drie gmapsupp.img 's online gezet (noord, zuid en hoogtelijnen apart), kopieer deze in één garmin mapje op een micro Sd kaart van 8 gb of groter (bij voorkeur met een card reader, gaat sneller) en je kan ze als één kaart zien op je Dakota. De hoogtelijnen zie je als aparte mapset en kan je ook voor andere kaarten (bijv die van Lambertus of de CN) gebruiken.
Bezitters van oudere toestellen moeten het helaas of met alleen N of Z-Europa (zonder hoogtelijnen) doen, of zelf aan de slag met Mapsource of Basecamp.

Zie http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Nee, is niet zo. Je kunt prima een kaart in delen op de GPS zetten, zolang je maar niet kaartsegmenten dubbel hebt.

Is bij de Dakota en Oregon niet het geval; die toont de naam maar één keer (je kunt de delen dan ook niet apart aan- of uitzetten; alleen tegelijk). Bij de eTrex 20/30, GPSMAP 62/78 en Montana is het een ander geval, die toont elk bestand afzonderlijk in het menu. Normaal gesproken zie je de bestandsnaam, tenzij het om kaarten gaat waar het zichtbaar-in-BaseCamp-bitje aan staat; in dat geval is het de mapsetnaam. Heeft verder niets met het family ID te maken.

Mooi heren,

Bedankt, heb de twee deel kaarten gedownload en unzipped op mijn harddisk.
Nu wil ik ze naarmijn 8GB SD kaart kopieren die in FAT32 geformateerd is.

FAT32 accepteerd geloof ik max. 2 GB grote files. Ik krijg dan ook ‘cilindrische rundunantiefouten’ Ofwel CRC error.

Kan ik de SD kaart ook in NTFS formateren en slikt de Dakota dat dan nog?

Of is er een tool waarmee je grotere files op FAT32 partities kan zetten.

Ik hoor het wel,
Greetz,

Nee, bij FAT32 mogen bestanden max. 4 GB (-1 byte) zijn. NTFS formatteren heeft geen zin, daar kan je toestel niet mee overweg.
Maar goed, deze deelkaarten zijn per stuk niet groter dan 4 GB, dus daar ligt het niet aan. Zit je SD kaart in het toestel, of in een kaartlezer?

In de kaartlezer en ik krijg de cyclische redunantie fout.

GRoet,

Probeer het dan eens met de kaart in het toestel? Ik heb ergens gelezen dat sommige (oudere) kaartlezers niet met grote bestanden overweg kunnen.

Dat kan het probleem niet zijn, omdat de mini SD direct via een SD converterkaartje direct in mijn laptop gaat :slight_smile:

Dus als er nog suggesties zij, graag…

Het zou toch aan de SD-kaartlezer in je laptop kunnen liggen?
Van de Dakota weet ik zeker dat het zou moeten werken, tenzij de SD-kaart defect is…
Je zou ook even kunnen proberen of opnieuw formatteren van het kaartje uitkomst biedt.

De cardreader in mijn desktop leest ook geen sd-kaartjes > 2gB. Dit heb ik opgelost door een losse moderne usb cardreader te kopen. Voor een tientje ben je klaar.

Van alles geprobeerd, maar onder Windows is de zip file niet uit te pakken naar mijn 8gb sd card.

Op mijn laptop staat ook Linux Ubuntu, die maar eens geprobeerd en…

binnen 15 minuten geheel Europa met hoogte data op de SD card en ook nog werken in mijn Dakota :slight_smile:

Lang leve Linux…