Ervaringen met Bing Kaarten

Heren,

We hebben nu een paar weken de Bing kaarten tot onze beschikking en kunnen we deze o.a. in JOSM als Slippy Map als achtergrond projecteren.

Ik ben erg benieuwdnaar jullie ervaring met deze nieuwe aanwinst:

  • Beoordeling mbt scherpte
  • Beoordeling mbt bruikbaarheid
  • Beoordeling mbt actueelheid

Ik zie jullie reactie met spanning tegemoet.

qua actueel, althans hier in de stad Groningen: 3- 4 jaar oud. Provincie net zo, soms op laag zoomnivo nog veel ouder.
Zelfs de wegenkaart hier is een jaar oud.

Wat mij betreft onbruikbaar dus.

Ik woon in het westen, dus ik val voor wat Nederland betreft onder het 3DShapes-moratorium :confused: Ben daarom tijdelijk veel landuse in verre buitenlanden aan het mappen. Ik ben zeer te spreken over de correctie van de Bing-foto’s; alpenpaadjes in Oostenrijk met honderden meters hoogteverschil worden vrijwel exact op hun GPS-traces geprojecteerd. Keurig. Op andere plaatsen is er een behoorlijke (maar constante) offset aanwezig ten opzichte van GPS-tracks ter plaatse, die er met de Imaging-plugin in JOSM overigens goed uit te halen is. Al met al ben ik heel blij met die Bing-foto’s.

Edit: de dekking in de derde wereld is ook veel beter dan van Yahoo. Lagos in Nigeria, wat echt geen dorp is, had bijvoorbeeld geen dekking in Yahoo.

@datalogg: 3dShapes moratorium? Volgens mij bestaat dat niet. Stuur gewoon een mailtje van het gebied waar je mee aan de gang wilt, dan proberen wij dat zo snel mogelijk te importeren. Dan kun jij gelijk de correcties doen, AND-data vervangen etc. Is gewoon een win-win situatie.
Zo had Frank het volgens mij verwoord en zo was het iig bedoeld.

Wat betreft Bing, ik ben er heel blij mee. De 3dShapes data is er heel goed mee te corrigeren.
Af en toe niet haarscherp in het noorden, maar de kwaliteit vindt ik heel redelijk. Hier in ieder geval 100% beter dan Yahoo.
De leeftijd van de tiles is denk ik wel redelijk. Het is niet zo dat de hele infrastruktuur/landschap op de kop wordt gegooid dus als er ergens wat is aangepast, kun je ook nog gebruik maken van de elementen die niet veranderd zijn. Al met al een hele vooruitgang.

@theun: verder geen probleem, ik begrijp dat het lang duurt en ik wil niemand voor de voeten lopen. Er is altijd genoeg te doen. Voor het eerst hele stukken van Transnistrië in kaart brengen geeft ook een kick.

Helaas, niet actueel genoeg om te gebruiken voor het traceren van de gebouwen in de nieuwe wijk Schuytgraaf bij Arnhem. De wegen en apartliggende fietspaden had ik al eerder kunnen intekenen. De luchtfoto’s zijn nog van de eerste bouwfases.

De scherpte in Dichterswijk, Utrecht is niet iets om trots op te zijn. Vergeleken met google, kijk ik echt naar een berg ongeordende pixels ipv een luchtfoto. De gebouwen corrigeren (binnenplaats/tuin) is dan ook eigenlijk niet te doen.

Michiel,

Weet je zeker dat je naar de Bing foto’s zit te kijken. Ik kan op de Bing foto’s met gemak geparkeerde auto’s tellen in de Molenbeekstraat. Ook alle paadjes in het plantsoen in de bocht van de Molenbeekstraat zijn duidelijk te zien (en vallen mooi samen met mijn gps-track). Binnentuinen tekenen zou helemaal geen probleem voor me zijn.


Meteen even een binnenstraat ingetekend.
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/6741034

  • Muis boven de edit-tab laten zweven (niet klikken).
  • Potlatch 2 kiezen.
  • Eén keer inzoomen (rechts boven).
  • Bij de background (links boven) het vinkje bij de “Dim” weghalen.

Even voor de volledigheid. Links onder in de kaart moet BING staan.

Eggie

Ik gebruik zeker de Bing kaarten. In Potlatch2 maar ook in JOSM (latest). In de laatste kun je nu gewoon allerlei achtergronden kiezen zonder pluging. Ook de Bing map. Met Bing kan je inderdaad de autos tellen, en de globale omtrek van huizen zien. Maar waar het een beetje lastig wordt, is het niet meer te doen. In vergelijking met Google maps is het echt een wereld van verschil. Hun resolutie is gewoon een factor kleiner (of groter?). In elk geval kun je bij google maps nog veel meer detail zien.

Maar ik mag een gegeven paard niet in de bek kijken.

Nou Michiel, ik kijk ook niet snel een paard in de bek, maar als je het verschil ziet met de luchtfoto’s die Bing daadwerkelijk tot zijn beschikking heeft, dan hoef ik toch van jou niet blij te zijn met een dergelijk kadootje? Een daar heeft dat paard niets mee te maken.

Zie: http://www.bing.com/maps/#JnE9LnV0cmVjaHQlMmMrem9vbXN0cmFhdCU3ZXNzdC4wJTdlcGcuMSZiYj01MC45OTMxNjg3MDgxMjEzJTdlNC4xOTkxMzU2NzYwMjYzNCU3ZTUwLjg4MDQ0ODI3MTkwMTElN2UzLjg3OTg0NTUxNDg5MzUz
(Hier zie je tenminste dat de serviceweg onder het huis door loopt en dat dus de tag covered=yes correct is.)

Tijd voor dat opperhoofd van OSMF om die kaarten te bemachtigen.

OK, ik werd gewoon in de war gebracht door een misplaatste hyperbool.

Bij yahoo kan je de wegen zien (links) op de Bing foto’s kan je de bomen tellen (midden) en bij Google (rechts) bijna de stoeptegels :wink:

Maar het zou zomaar kunnen dat over een xtal maanden Bing over dezelfde luchtfoto’s beschikt als Google.

En we hebben vanaf zoomlevel 12 nieuw beeldmateriaal: meer kleur, meer detail en tijdens de laatste 12 maanden op de plaat gezet.
Helaas is alleen het uiterste Noorden in de prijzen gevallen: alles ten zuiden van de lijn Sneek - Assen, ten westen van Terschelling en ten oosten van Stadskanaal - Winschoten is nog “oud”.
Als voorbeeldje van de overgang een link naar Martijn van Exel’s tool.

Op de website van bing is helaas nog geen bericht te vinden over de nieuwe release en wanneer de rest van Nederland mooier materiaal krijgt.

Het zou wel een hele verbetering zijn.

Wat me ook opvalt is dat naast de hogere detaillering ook de wegen verspringen.
Dit kan natuurlijk een voor- of nadeel zijn bij het leunstoelmappen (tekenen vanaf de kaart).

Hé geweldig,

Was met nog niet opgevallen. Ten zuiden van de lijn Sneek-Assen map ik toch bijna nooit iets, is zover uit de richting.
Maakt het leven wel weer makkelijker. Ik had de nieuwe rondweg van buitenpost al wel toegevoegd aan OSM alleen noch niet alle landuse gesynchroniseerd. Moest ik eigenlijk noch eens ter plaatse gaan kijken, hoe ze dat met die slootjes/weilanden etc. hebben opgelost.
Kan ik nu mooi op basis van de bing-maps doen. Nice.

Ik merkte bij ver inzoomen in JOSM dat er ook nieuw Bing beeldmateriaal is in het midden en zuiden van het land:
Vanaf zoomlevel 18 zie ik luchtfoto’s van oktober 2010 in o.a. Gorinchem, Eindhoven, Tilburg, Vianen, maar weer niet in Utrecht.

Sinds dat ik een GPS op de fiets heb gebruik ik deze veel om fietspaden te mappen en te corrigeren.
BING maps is daar een welkome aanvulling op!

Mijn GPS track loopt op de google maps vaak precies over de wegen, open street map wil hier wel is naast zitten.
Wat me ook opvalt is dat veel straten in wijken niet correct lopen met BING maps.

Is het nu juist om de wegen en fietspaden te corrigeren aan de hand van BING Maps?
Omdat mijn gps redelijk goed over de wegen gaat van BING en Google MAPS, ga ik er eigenlijk vanuit dat de luchtfotos wel kloppen

Ik heb even bij mij in de buurt gekeken (Eindhoven) en ik zie dat de data zeer bruikbaar is. De huizen zijn goed te herkennen en de data is ook niet vreselijk oud. Voor mij is dit dus een fijne aanwinst.

Als ik dan naar Bing kijk en naar de gebouwen van 3d shape, kloppen de afmetingen vaak totaal niet.

Niet alleen verschoven, maar 3/4 huis getekend.

Wat gebruikt het kadaster als ijkpunt.

Dan verwacht je, dat huizen goed op de plaats zouden liggen.

Hoe zien jullie dat?