“Er is een fout opgetreden bij het berekenen van deze route”

Mijn naam is Theo woon in Zuid-Limburg en nieuw op dit forum.
Ben enkele maanden in het bezit van de Garmin Oregon 650 en gebruik hem altijd bij fiets- en wandeltochten. Heb me de Oregon al goed eigen kunnen maken. En het werken met Basecamp mag ik me zelf al behoorlijk geroutineerd noemen.

Maar toch, het volgende hardnekkige probleem blijft steeds en niet traceerbaar terug komen:

“Er is een fout opgetreden bij het berekenen van deze route”

Waarbij de routes rechte lijnen worden van via-punt naar via-punt. Als ik de route dan weer terugzet met de “ongedaan maken” knop in Basecamp staat de route weer goed op het scherm. Maar als ik deze route overzet op mijn GPS geeft deze route recht opstaande strepen en komt de route niet op het route scherm.

Na het optreden van dit probleem naar oorzaken gezocht, diverse opties geprobeerd en fora geraadpleegd te hebben, waar geen oplossing uitkwam. De routes maar opnieuw maken.

Nadat ik al de meeste routes op de zelfde manier en wegen opnieuw gemaakt had, ging alles goed, ook na herberekenen in Basecamp bleef de fout melding weg. Ook het overzetten naar de Oregon 650 en het simuleren en rijden van de routes ging goed.

Ik was weer een blij man!

Maar gisteren na het updaten van de nieuwe OFM Benelux etc.

De fout-melding is terug.

Diverse routes geven weer de fout melding andere weer niet. (Kan niet zeggen welke wel en welke niet, zit geen samenhang in). Zelfs routes die vrijwel gelijk zijn, geeft de een een fout en de ander is geen probleem.
Als ik dan overschakel op een ander kaart bijvoorbeeld OFM light, OFM DBNL of OFM (EU2013_W) dan kan het soms zijn dat de route geen fout melding geeft.

Ik woon en fiets veel in de grens gebieden en over de grenzen met België en Duitsland, maar of de eventuele kaartgrenzen het probleem zijn. Ik denk het niet want de ene route die de grens oversteek is geen probleem en de andere waar de grens op de zelfde plek gepasseerd wordt weer wel. Dit geldt ook voor routes die zich geheel in Nederland bevinden, zelfs routes op het Zeeuwse Walcheren vertonen problemen.

Mijn bescheiden conclusie wat doet de OFM na update met mijn routes in Basecamp!?

Dit probleem is vaker aan gehaald op dit forum maar hopelijk help mijn bescheiden conclusie om de oorzaak van deze fout meldingen en ergernissen op te lossen.

Wie kan me helpen en weet de oorzaak en vooral de oplossing voor dit probleem?

Allereerst welkom op het forum Theo. Het probleem dat je beschrijft is bekend en ligt denk ik aan het feit dat routes gemaakt met een eerdere versie van de OFM vastloopt wanneer je een latere update gebruikt. Dat komt omdat zowel de routerings algoritmes van de OFM als ook de osm data continu worden verbeterd/veranderd waardoor jouw Garmin de kluts kwijtraakt.
Het beste moet je die routes dus per versie opnieuw herberekenen in Basecamp en dezelfde versie van de OFM gebruiken op de gps waarmee je die routes hebt berekend; zo min mogeljk viapunten gebruiken; niet te lange afstanden tussen deze viapunten, want Basecamp kan misschien wel een lange route berekenen maar de gps niet.

Hallo Ligfietser,

Na het update van de nieuwe kaarten heb ik de routes laten herberekenen, (dit had JeroenD van Waypoint me in de winkel al eens geadviseerd), toen kwamen de fout meldingen naar voren in Basecamp.
Mijn Garmin was de weg niet kwijt, alleen toen ik de route in Basecamp met de terug knop weer had hersteld, was mijn Garmin de weg kwijt.

Ik gebruik al zo min mogelijk viapunten en probeer de afstanden tussen de via punten niet te lang te houden, (maar wat is niet te lang volgens jou).

Hoe denk je over het volgende:
Ben nog wat geprobeerd in Basecamp.
Ben met de routes die fout meldingen geven aan het overschakelen van OFM volledig naar OFM light, dan daar de route opnieuw laten berekenen en het gaat vooralsnog goed toen terug geschakeld naar OFM volledig en daar opnieuw laten berekenen en het gaat hier ook goed. Hierna de routes op gps gezet en de routes werken.

Nu kan ik het eigenlijk bijna niet meer volgen en wat doen mijn routes na de volgende update. Moet ik misschien openfiets map DBNL voor alles gaan gebruiken. Terwijl ik denk dat de Benelux kaart gewoon kleiner is dan de DBNL kaart.

Lijkt me handiger op http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=109&t=42109 deze discussie verder te voeren.