Entree naar bedrijventerrein

Hallo,

Ik ben vrijwilliger bij een wijngaard in België. De wijngaard zit op het terrein van een kalkgroeve, omdat de kalkgroeve uitbreidt en de voormalige openbare weg afgesloten is is er een nieuw “deurbeleid” afgesproken, waarbij bezoekers naar de kalkgroeve een andere toegang moeten nemen dan bezoekers van het wijndomein. Grofweg:

A-------G=====W====S==B

A is de toegang die afgesproken is voor het Wijndomein W (en gaat via een dorpje waar vrachtwagens niet verboden, maar zeer ongewenst zijn)
G is de kalkgroeve, bezoekers (vooral vrachtauto’s) moeten de toegangsweg via B nemen, via de slagboom S waar ze kunnen aanbellen.
De weg A----G is een jaagpad, opengesteld voor lokaal verkeer (inclusief vrachtwagens) maar daar niet voor geschikt.
De weg G===B is privé van de kalkgroeve, vanaf kant G alleen met borden (“acces interdit sauf visiteurs” - “verboden toegang behalve bezoekers”) en vanaf kant B met slagboom afgesloten.

Is er een manier waarop ik dit (met gebruikelijke OSM-tags) correct routerend kan krijgen?
Er zijn geen bijkomende afsluitingen die de situatie anderszins vergemakkelijken, zoals een verbod op vrachtwagens?

Een veralgemenisering van het probleem is dat je soms hebt dat een bedrijfsgebouw dicht bij bijv. een grote doorgaande weg staat, maar dat de poort van het parkeerterrein aan een kleinere weg staat. Ik heb dat eens gehad toen ik per auto naar het ministerie van OC&W moest. Dat staat aan de Rijnstraat in Den Haag, mijn Tomtom (dit was in 2008) stuurde mij in extremis door de Koningstunnel (die ligt onder de Rijnstraat) en vond midden in de tunnel dat ik mijn bestemming bereikt had, maar de parkeeringang van dit gebouw ligt aan de Oranjebuitensingel.

Gebruik daar access=destination (of motor_vehicle=destination, etc.); een goede navigatietool zal daar (in theorie) over routeren zolang de route daar eindigt of begint. Dat het meerdere segmenten zijn maakt in principe niet uit, zolang er maar geen stuk tussen zit waar iedereen weer mag komen.

Wat wil je daar voorkomen? Dat vrachtwagens voor B daar overheen rijden? Dat kun je eigenlijk alleen voorkomen door G=W=S=B routerbaar te houden voor vrachtwagens (en dus de voorkeur hebben bij navigatietools omdat ze dichter bij de bestemming eindigen).

Dit probleem valt bijna niet te voorkomen met navigatie op ruimtelijk niveau (een navigatietool zou natuurlijk bijna nooit in een tunnel moeten eindigen, dus dat is een bug aan de kant van TomTom destijds). Alleen als je specifiek naar de parkeeringang navigeert (bij een parkeergarage bijvoorbeeld), of een specifieke slagboom, of de hoofdingang als die met het netwerk verbonden is kan dat goed gaan.

Ook bij deze kalkgroeve geldt dat je, afhankelijk van de ligging, niet kan voorkomen dat verschillende navigatietools vrachtwagens naar de wijnboer sturen. De beste oplossing is dan altijd om ter plekke borden op te hangen die chauffeurs daarop wijzen.

(Wat wel helpt natuurlijk is als alleen de weg naar B ook daadwerkelijk binnen of aan de omtrek van de groeve komt. Dus als de slagboom waar de access=destination eindigt op de grens daarvan zit, dan zou de weg daar naar toe de voorkeur moeten genieten, tenzij ook de weg naar de wijnboer door de kalkgroeve gaat.)

Dank je! Die was ik uiteraard wel ooit tegengekomen, maar het effect was mij niet duidelijk! Die ga ik gebruiken voor het stuk G=B

Ja, dat inderdaad. G=W=S=B is echter vanuit B niet algemeen routeerbaar (want slagboom bij S (vlakbij B) en A-G is openbaar toegangkelijk (en zal dat bedenk ik me nu ook wel blijven, bij G is namelijk ook een plek waar binnenvaartschepen auto’s (de privé-auto’s van schippers) mogen laden/lossen etc, en ik ga geen verboden toevoegen die er in het veld niet zijn (dat is mappen voor de renderer router)

Ik vermoed dat de gemeente dat wel aan zal pakken met formele bebordingen als het te vaak voorkomt. Voordeel is dat de kalkgroeve bijna al zijn transport met eigen vrachtwagens (die de weg wel kennen) of binnenvaartschip doet.
Het gaat om de Calcaires de la Sambre en het Domaine du Blanc Caillou. Toegang A is via het dorp Landelies, toegang B via de Route de Landelies, maar de situatie is de afgelopen 2 maand zo veranderd (en nog niet ingetekend) dat ik dacht alleen maar meer verwarring te scheppen door de locatie erbij te geven.
De route van de ene entree naar de andere is een minuut of 9 rijden maar zeker als je vanuit het zuiden komt ook een compleet andere afrit van de snelweg.

Toen ik het erover had tegen de beheerder van het wijndomein (die bevriend is met de kalkgroevebeheerder) en dat ik aanpassingen zou doen in Openstreetmap legde hij me het hele probleem uit. Sinds kort is de situatie namelijk omgegooid, dit stukje weg was namelijk al langer verboden met borden maar werd nog vrij algemeen gebruikt. Sinds kort is het ook echt afgesloten met een hek en betonblokken, het oostelijke deel (tussen de twee groevehelften) wordt daadwerkelijk doorgegraven.

Ik denk dat ik het niet compleet ga oplossen totdat er een soort “AssociatedEntrance-relatie” komt waarbij je voor een gebouw/adres/bedrijventerrein een entree kan aangeven die de navigatie moet volgen.

Zoiets ontbreekt nu inderdaad. Niet nodig in de meeste gevallen, maar ook bij zaken zoals grote ziekenhuisterreinen is het nuttig als een navigatietool bij navigatie naar ‘Ziekenhuis Z’ automatisch (want er is dan een site-relation aan gekoppeld) kan weten dat een auto dan via een bepaalde ingangsnode bij het parkeerterrein moet gaan, en een voetganger via de hoofdingang. Nog complexer word het als je ook voor verschillende afdelingen verschillende ingangen kan hebben. Gelukkig ontslaat het gebruik van navigatie in de auto bestuurders niet van het opletten ter plekke: lokale bebording gaat altijd voor.

Complex stukje daar!

Tsja. En dan heb je wellicht bij sites als een groot ziekenhuis, maar ook grote bedrijven, concertpodia, stadions, nog het verschil tussen “bezoeker”, “werknemer” en “leverancier” wvb auto-ingangen, en wellicht ook nog eens anderen voor voetgangers- en personeningangen (ik heb bij https://www.openstreetmap.org/way/46879173#map=18/52.31327/4.95324 gewerkt waar je 3 ingangen voor voetwerknemers had, 1 voor voetbezoekers, 2 voor fietswerknemers, ik geloof geen speciale voor fietsbezoekers, 3 voor autowerknemers, 1 voor autobezoekers, en 2 voor (vracht)autoleveranciers plus 2 speciale alleen voor de tuinman(/v). Ik neem aan dat je als leverancier ook de juiste entree moest hebben, anders moesten er spullen door het hele gebouw gezeuld worden…

Ik heb er uiteindelijk dit maar van gemaakt…

Deze weg en het langere stuk de groeve in zijn nog unclassified. Dat moet misschien ook service zijn?

Dank je, zeker. Van beide kanten kan je niet meer per openbare weg bij die weg komen, dus is het nu een bedrijfsinterne weg. Ik weet niet eens of die nog bestaat.