Enligt wikin ger det mening att ha en badplats där man inte kan simma

Att kunna simma på en badplats kan tydligen inte antas.
Jag undrar om ni någonsin besökt en svensk badplats där man inte kunde simma?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Swimming_and_bathing
Då undrar jag vem som avgör om det går att simma eller inte?
När vet vi? Har ni någonsin sett nån skylta i Sverige att simning är möjligt?

Jag föreslår att vi ignorerar dessa etiketter i SE tillsvidare. Det går inte att avgöra på marken enkelt om man kan simma eller inte på en badplats.

Jag kommer på några exempel där man kan fundera på om det är möjligt att simma.

På Öland finns det stränder som är så långgrunda att du behöver gå en väldigt bra bit ut innan vattnet når ett sådant djup att det skulle vara bekvämt att simma.

På Gotland vet jag inte hur djupt det blir men som jag minns det så är det grunt tills det blir väldigt djupt och vid kanten är det risk för farliga undervattensströmmar.

Senast tittade jag på en badplats som låg i ett smalt sund där det passerade motorbåtar, att simma där verkar också tveksamt.

Vad räknas som att det går att simma? En rak sträcka på minst 50 meter med ett minsta djup om 1.5m? Det är som du säger svårt att verifiera så jag är helt ok med att hoppa över detta.

1 Like

Har aldrig lagt till sport=swimming på någon badplats själv, men tänker att den kan vara lämplig att skilja på badplatser där man kan simma som sport/träning (bör alltså vara minst samma djup och längd som en simbassäng på badhuset). Badplatser där man kanske kan simma men mer bara på “plaska/driva runt”-nivå skulle inte få den taggen.

Ett mer tydligt relaterat exempel kan vara en vattenpark eller äventyrsbadhus: finns det en 25-metersbassäng med linor så kan anläggningen ha sport=swimming, annars inte (även om det går att ta några simtag i äventyrsbassängerna).

Mer intressant i Sverige hade nog varit att tagga badplatser där det inte är lämpligt att simma som sport, men tror inte sådan tagg finns.

3 Likes

Det finns också swimming=yes/no se Key:swimming - OpenStreetMap Wiki

2 Likes

Håller med @02JanDal

Bara för att man simmar när man badar betyder det väl inte att det är “sport=swimming”. Det låter som att wikin missbrukar sportkonceptet för att säga att det går att simma. Jag är skeptisk.

sport=swimming för mig låter som att det är anlagda banor med anständigt djup på nåt sätt.

2 Likes