En MapRoulette udfordring nu for Region Syddanmark

Det er blevet tid til en MapRoulette udfordring i de 22 kommuner som befinder sig i Region Syddanmark. Der er ca. 6859 opgaver i Region Syddanmark. Hvor hver opgave fører dig til et adressepunkt, der befinder sig 40 meter eller længere væk fra en vej eller sti.

Opgaven består i at kortlægge mere i det område, hvis det er muligt. Kig gerne også i lige i nærheden i fx landsbyer, ved erhvervsområder o.lign om du kan se andre vej/stisegmenter, der evt. også kan kortlægges med det samme. En opgave tager ca. 2 til 3 minutter at gennemføre.

Hvis du aldrig har prøvet MapRoulette i OpenStreetMap sammenhænge, så læs denne guide som blev skrevet i forbindelse med da Region Nordjylland udfordringen blev sat op.

Tips til sommerhusområder er at bruge Danmarks Højdemodel kortet (baggrundskort SDFI terrænskyggekort), hvis der er mange træer der skygger for evt. indkørsler.

Case sommerhuse ved Langø i Kerteminde Kommune. På det almindelige luftfoto så skygger træerne (se næste billede) for indkørsler.

Hvis man slår Danmarks Højdemodel laget til (se næste billede)

Så ses tydeligt, hvor indkørslerne er. Dette kan man så indtegne nye vejsegmenter efter. Nu er det ikke altid at dette trick som vist ovenfor hjælper. Det kan være utydeligt eller ikke til at afgøre 100 % med mindre man er lokalkendt. Her skal du så bare angive i MapRoulette opgaven som “Not an Issue ”.

Du kan løbende følge med i geodataproduktionen (antal deltagere, nye veje osv) for ovenstående MapRoulette opgaver på denne her side. Siden bliver opdateret en gang i timen.

T.O. Der er pt. ca. 59.207 km veje og stier og ca. 339.000 vej/stisegmenter i Region Syddanmark. Disse tal vil ændre sig i takt med at ovenstående MapRoulette opgave skrider fremad.

Så er der kun at sige god fornøjelse med kortlægningen i Region Syddanmark.

2 Likes

Så er første uge af denne udfordring overstået og det er tid til lidt tal (kl. 19.15 19/11). Der er blevet tilføjet ca. 5492 helt nye veje og stier i regionen. Det svarer til ca. 231 km af vej/stinetværket er blevet større.

Denne imponerende indsats er blevet udført af indtil videre 12 OSM frivillige. Ca. 35 % af de ca. 6859 MapRoulette opgaver er færdiggjort. Så hvis du ikke har deltaget endnu, så er der stadigvæk rig mulighed for dette.

1 Like

Tjuhej hvor det går.

Problem: Mange af stederne er gårde, som har flere veje eller måske vendepladser på arealerne og/eller adgang til forskellige offentlige veje via deres interne veje. Som standard har indkørsler og adgangsveje ingen access-tags, hvilket i praksis tolkes som access=yes af routing software. Har jeg ret i det?

Hvor jeg bor i Odsherred har jeg flere gange oplevet at gps-apps leder bilister ad det, der de facto er indkørsler og adgangsveje på privat grund, hvis disse forbinder flere offentlige veje. I nogle tilfælde foreslår disse apps en vending på en privat gårdsplads, hvis man har misset en sidevej og har brug for en vending for at komme tilbage på ruten.

Det er jo ikke hensigtsmæssigt og jeg har derfor tilføjet access=private til disse veje og indkørsler i takt med at jeg har opdaget det. Det skulle gerne løse problemet.

Ligeledes er der nok mange af de steder vi lige nu er igang med at ordne i Region Syddanmark, der af routing software vil blive betragtet som legitime genveje, hvis ikke vi husker at tilføje access=private. Så det gør jeg hver gang, hvis jeg vurderer, at der kan opstå et problem.

Hvad siger I andre til den løsning? Er det noget I tænker over og er det den bedste løsning?

3 Likes

‘access=private’ burde bruges på alle private matrikler.

1 Like

Danmarks Adresser viser ofte offentlig vej(navn) på private matrikler, hvad gør man så i de tilfælde? Og hvorfor ender det offentlige vej(navn) egentlig ikke ved matrikelgrænsen?

PS. Jeg har ikke brugt access=private i en eneste af de tilfælde jeg har rettet. Jeg tænker, at det fremgår af sammenhængen. Ligeså har jeg ikke tænkt på ‘routing’ når jeg retter veje og indkørsler til.

2 Likes

I nogle vejvisere vil valg af ‘Korteste vej’, resultere i at man ender ude på Lars Tyndskids markvej. Veje der krydser private matrikler, og på den måde forbinder større veje, bør altid tagges privat.

3 Likes

Det er jeg enig i. Og jeg er lidt nervøs for, om vi ved at amok-oprette nye indkørsler og adgangsveje uden at tage stilling til access risikerer at gøre kortet mindre brugbart end det var. Det er godt nok en gylden regel at vi ikke mapper for routing software, men alligevel.

Jeg retter det overalt hvor jeg ser et potentielt problem. Stort set ingen steder er tagget access=private. Det risikerer at blive et problem.

1 Like

Det er ikke alle veje der er decideret private i den forstand at der kun er adgang for ejerne. Men access=private sætter en effektiv stopper for at strækningen bruges som transitvej de steder, hvor det åbenlyst er uhensigtsmæssigt.

Som jeg forstår access=private fravælger routing software aktivt den problematiske strækning med mindre brugeren specifikt ønsker at blive ført til en adresse, som kun kan nås ved at benytte denne strækning.

Routing software kan så vidt jeg ved ikke tage højde for sammenhængen på andre måder.

2 Likes

Det er et interessant problem, men jeg tror ikke, at OSM er blevet mindre brugbart ud fra det jeg har erfaret. Det peger dog på, om man skulle lave en helt generel erfaringsopsamling efter hver ‘MapRoulette’?

2 Likes

Nej det tror jeg egentlig heller ikke, overordnet set. Kun i de tilfælde jeg har skitseret, men dem er der efter min mening også påfaldende mange af i den opgave vi er i gang med i øjeblikket.

Måske kunne det afhjælpe problemet, hvis indkørsler (highway=service,
service=driveway) kunne indstilles til som default at inkludere tagget access=private også. Så ville problemet ikke længere opstå.

Det er desværre ikke muligt i iD, som jeg bruger, men de af jer der bruger JOSM har måske bedre mulighed for at tweake den slags indstillinger?

Og ellers må vi jo bare rette til i takt med at folk forhåbentlig sørger for at indberette uheldige ruter.

Dette er udenfor tråden, ville ikke starte en ny, men et kuriosum jeg vil dele med jer.

Jeg fik opgave på Odensevej 151, Aunslev, Nyborg og bemærkede den nyanlagte have, der også strækker sig et stykke mod vest. Der er godt nok nogle anlægsgartnere, formoder jeg, der har været i aktion dér. Ses fint på SDFI luftfoto; og på Esri World fotos Beta kan man se, hvordan der så ud før

2 Likes

Velkommen til forum! Jeg giver dig helt ret mht. haven, jeg kommer til at tænke på en form for vikingeskib, når jeg ser det :)

Milepæl (tal fra 23. november kl. 8:15). Så er MapRoulette udfordringen kommet over 50 % løste opgaver (mere præcist 51 %).

12 OSM frivillige har indtil videre kortlagt med en imponerende indsats de sidste 11 dage ca. 8010 helt nye veje og stier. Det er ca. 356 km helt nyt vej/stinetværk i Region Syddanmark.

Hvis du ikke har deltaget endnu så er du mere end velkommen til at være med til at klare de sidste 49 % af denne MapRoulette udfordring. Link og guide til MapRoulette finder du øverst oppe.

1 Like

Så er anden uge af denne udfordring gået og det er blevet tid til nogle tal (dato 26/11 kl. 18.45). Der er blevet kortlagt ca. 11.305 helt nye veje og stier indtil videre. Det svarer til ca. 530 km at vej/stinetværket i regionen er blevet større. Ovenstående kæmpe bedrift er blevet lavet af 13 OSM frivillige indtil videre.

72 % af de ca. 6859 MapRoulette opgaver er hermed blevet løst. Med dette tempo som i de sidste to uger, så skulle vi være helt færdig i løbet af en uges tid.

Dernæst venter MapRoulette udfordringen i Region Midtjylland, som arealmæssigt er den største region i Danmark.

2 Likes

Status 30. november kl. 19:00, der mangler nu 4 % af denne udfordring og det betyder, at opgaverne bliver i Region Syddanmark færdig i dag eller i morgen. Jeg frigiver hermed Region Midtjylland MapRoulette udfordringen. Så kan dem der allerede kender MapRoulette konceptet evt. starte i Danmarks arealmæssige største region. Der er ca. 8262 opgaver der ligger og venter.

Jeg skriver senere en officiel meddelelse vedr. den nye udfordring.

1 Like

Det er muligvis helt tilfældigt, men jeg er i dag stødt på ret mange opgaver markeret som “Skipped”, som der ikke burde være de store problemer i at gennemføre. Nogle af dem har endda allerede den manglende vej teget ind på SDFI Screenmap laget.

1 Like

Jeg vil forsøge at lave lidt generel erfaringsopsamling efter denne udfordring for Syddanmark. Jeg har gjort følgende observationer ved de sidste to MapRoulette’r i Danmark – og antyder også her hvad jeg har gjort i de forskellige tilfælde:

1. Veje og stier følger ofte ikke luftbilleder / skyggekort særlig godt – rette forløbet til?
  2. Veje og stier er ofte defineret ved alt for få punkter – tilføje flere punkter?
  3. Klassifikation af veje er ikke altid klar: driveway, service road, track, … – aktion?
  4. Bygninger eksisterer ikke mere ud fra nyeste luftbilleder – slette dem helt (ikke DAR data)?
  5. DAR vejnavne går nogle gange til matrikelgrænse, andre gange over – aktion?
  6. natural=peak benyttes meget i nogle egne og skæmmer OSM kortet – brug natural=hill?

Jeg synes ikke, at jeg er stødt på mange tilfælde hvor access=private skulle bruges. Men, det er nu meget nemt at fokusere på den specifikke opgave og glemme andre ting…

Andre observationer og kommentarer meget velkomne!

1 Like

Jeg syntes der har været mange skæve bygninger, samt mange bygninger som er meget forskudt i forhold til luftfoto.

1 Like

Når luftfotoet er godt og ikke viser dem, tøver jeg som regel ikke med at slette. Er jeg i tvivl, tjekker jeg dog lige, hvornår bygningen sidst blev redigeret/tilføjet. Er det bygninger, som ligger under trædække, er jeg også mere tilbageholdende med at rette eller slette, da en bygning med nedfaldsblade på taget kan være overraskende godt camoufleret på fotos.

3 Likes

Der skal lyde en kæmpe tak til de 14 OSM frivillige som de sidste 19 dage har kæmpet sig igennem ca. 6959 MapRoulette opgaver.

Der er blevet tilføjet ca. 14.953 helt nye veje og stier i Region Syddanmark - Det er ca. 768 km at vej/stinetværket er blevet større.

Og Region Midtjylland er nu også klar med ca. 8262 MapRoulette opgaver.

2 Likes