Jeg har oversat skabelonen til dansk. Jeg vil gerne have lidt feedback inden jeg begynder at sende mails. Når oversættelsesn er god nok, lægger jeg den op på wikien et sted.
Den første dataejer jeg vil kontakte er Geodatastyrelsen, fordi de holder til i Aalborg. Så kan jeg tage over til deres kontor, hvis det bliver nødvendigt.
Kære [kontakt]
Tak for at udgive [datasætejerens] [datasæt] under Creative Commons CC BY 4.0 licensen.
Jeg er frivillig bidragsyder til OpenStreetMap-projektet, der har til formål at skabe et global geodatasæt, der frit kan bruges af alle under visse betingelser om share-alike og kreditering under Open Database License (ODbL).
Vi ønsker at anvende dataene i [datasæt] til at gøre OpenStreetMap bedre. For at dette kan lade sig gøre, er vi nødt til at bekræfte at [datasætejer] ikke har nogen indvendinger.
Der er specifikt to problematikker vi ønsker at afklare.
For det første; fordi OpenStreetMaps data er skabt af tusindevis af lokale frivilliges, og derudover indeholder en mængde statslige datasæt, så er det umuligt at kreditere hver enkelt bidragsyder på et OpenStreetMap-baseret kort eller lignende visuel præsentation. I stedet krediteres større kilder som [datasætejer] på bidragsydersiden. Det kræves af OpenStreetMaps brugere, at de krediterer "OpenStreetMap Contributors” som helhed, når de anvender OpenStreetMap data. CC-BY’s betingelser for kreditering er relativt generelle, så vi har blot brug for at I bekræfter at I anser OpenStreetMaps krediteringsmetode for at kreditere på en “fornuftig måde” jf. Sektion 3(a)(1) af CC BY 4.0 licensen.
For det andet; ODbL og CC-BY 4.0 har lidt forskellige regler for “digital rights management technologies” (DRM-teknologi). ODbL-licensen tillader brugere at lægge tekniske DRM-restriktioner på egne værker, så længe de også udgiver en version af den underlæggende database uden disse restriktioner. CC-BY derimod kan læses så den forbyder DRM-teknologi på enhver database, der indeholder CC-BY 4.0. Dette er en relativt lille forskel i hvordan de to licenser er formuleret, men det betyder at bruger der følger ODbL måske ikke følger CC BY 4.0 i alle tilfælde.
I praksis har vi fundet ud af at paralleldistribuering er en fremragende måde at sikre fri adgang til data, og samtidig gøre anvendelsen af data fleksibel. Derfor beder vi jer om, i den grad CC BY 4.0 Sektion 2(a)(5)(B) forbyder tekniske restriktioner, selv når parallel distribuering er mulig, at frasige jer denne licensbetingelse i forbindelse med OSM og dets brugere. Denne frasigelse vil ikke påvirke [datasætejers] oprindelige datasæt, og gælder kun de restriktioner der måtte påvirker datasættets kombination med OSM-data.
Vi håber, at I i hvert fald vil overveje det. Hvis [datasætejeren] er indforstået, vil I så ikke underskrive den vedhæftede aftale og sende den tilbage til mig?
Hvis I har spørgsmål eller ønsker mere information om OpenStreetMap, så kontakt mig endelig på email.