Jeg kiggede lige på Da:Permissions - OpenStreetMap Wiki og det ser ud som om, der ikke findes en officiel aftale med de offentlige myndigheder der ejer luftfotos, skærmkort m.m., som vi anvender til OSM-kortlægning i Danmark. Vi bør få en sådan aftale i stand (CC-BY er ikke kompatibel med ODbL). Jeg tvivler ikke på at de vil gå med til en sådan aftale. Der er tre dataejere vi skal lave en aftale med.
Alle undtagen skråfoto er tilgængelige i iD og JOSM. På denne side specificeres der hvilke krediteringstyper der er tilstrækkelige. Jeg synes ikke det ligner at OSM kan anvende nogen af dem, så derfor kræves en seperat aftale om at kreditere dem på bidragsyder-siden (Klimadatastyrelsen står der allerede som kilde med henvisning til dette dokument, som nok er forældet nu).
Er der nogen som var involveret i OSM tilbage i 2015, hvor der sidst blev skrevet om det her på mail-listen?
Jeg har oversat skabelonen til dansk. Jeg vil gerne have lidt feedback inden jeg begynder at sende mails. Når oversættelsesn er god nok, lægger jeg den op på wikien et sted.
Den første dataejer jeg vil kontakte er Geodatastyrelsen, fordi de holder til i Aalborg. Så kan jeg tage over til deres kontor, hvis det bliver nødvendigt.
Kære [kontakt]
Tak for at udgive [datasætejerens] [datasæt] under Creative Commons CC BY 4.0 licensen.
Jeg er frivillig bidragsyder til OpenStreetMap-projektet, der har til formål at skabe et global geodatasæt, der frit kan bruges af alle under visse betingelser om share-alike og kreditering under Open Database License (ODbL).
Vi ønsker at anvende dataene i [datasæt] til at gøre OpenStreetMap bedre. For at dette kan lade sig gøre, er vi nødt til at bekræfte at [datasætejer] ikke har nogen indvendinger.
Der er specifikt to problematikker vi ønsker at afklare.
For det første; fordi OpenStreetMaps data er skabt af tusindevis af lokale frivilliges, og derudover indeholder en mængde statslige datasæt, så er det umuligt at kreditere hver enkelt bidragsyder på et OpenStreetMap-baseret kort eller lignende visuel præsentation. I stedet krediteres større kilder som [datasætejer] på bidragsydersiden. Det kræves af OpenStreetMaps brugere, at de krediterer "OpenStreetMap Contributors” som helhed, når de anvender OpenStreetMap data. CC-BY’s betingelser for kreditering er relativt generelle, så vi har blot brug for at I bekræfter at I anser OpenStreetMaps krediteringsmetode for at kreditere på en “fornuftig måde” jf. Sektion 3(a)(1) af CC BY 4.0 licensen.
For det andet; ODbL og CC-BY 4.0 har lidt forskellige regler for “digital rights management technologies” (DRM-teknologi). ODbL-licensen tillader brugere at lægge tekniske DRM-restriktioner på egne værker, så længe de også udgiver en version af den underlæggende database uden disse restriktioner. CC-BY derimod kan læses så den forbyder DRM-teknologi på enhver database, der indeholder CC-BY 4.0. Dette er en relativt lille forskel i hvordan de to licenser er formuleret, men det betyder at bruger der følger ODbL måske ikke følger CC BY 4.0 i alle tilfælde.
I praksis har vi fundet ud af at paralleldistribuering er en fremragende måde at sikre fri adgang til data, og samtidig gøre anvendelsen af data fleksibel. Derfor beder vi jer om, i den grad CC BY 4.0 Sektion 2(a)(5)(B) forbyder tekniske restriktioner, selv når parallel distribuering er mulig, at frasige jer denne licensbetingelse i forbindelse med OSM og dets brugere. Denne frasigelse vil ikke påvirke [datasætejers] oprindelige datasæt, og gælder kun de restriktioner der måtte påvirker datasættets kombination med OSM-data.
Vi håber, at I i hvert fald vil overveje det. Hvis [datasætejeren] er indforstået, vil I så ikke underskrive den vedhæftede aftale og sende den tilbage til mig?
Hvis I har spørgsmål eller ønsker mere information om OpenStreetMap, så kontakt mig endelig på email.
Opdatering: Jeg har været i dialog med GST de sidste par måneder. GST vil ikke godkende hver enkelte anvenders overholdelse af brugervilkårene (licensen). Vedkommende, som jeg skrev med, syntes personligt at kreditering på wikien er ok, men kan ikke tale for GST som helhed.
Jeg blev dog oplyst om, at matrikelkortet er nu ligesom de andre datasæt er underlagt CC-BY, og jeg har forklaret hvorfor CC-BY ikke er kompatibel med ODbL, og det ville være katastrofalt hvis vi var nødt til at fjerne alle data i OSM som baserer sig på de danske myndigheders CC-BY datasæt. Jeg beskrev også nogle af de offentlige anvendelser af osm-data, heriblandt Rejseplanen, @ballerup-kommune 's GIS-analyser, samt den GST-drevne digitale havnelods. Dette gjorde at min henvendelse nu er kommet videre til GST’s jurist.
Ånden i de åbne datasæt er at de skal kunne bruges, og jeg tror ikke at GST, KDS eller andre offentlige myndigheder har forestille at betingelserne CC-BY kunne komme i vejen for nogen, og derfor håber jeg at GST kan se at de må gøre en undtagelse i vores tilfælde.
Hvis ikke vil en masse danske tjenester, der er afhængige af osm-data lige pludselig gå ned, og kortlægningen af Danmark i osm vil blive sat et årti tilbage.
Mange tak for at tage dialogen med Klimadatastyrelsen (KDS).
Ballerup Kommune deler den vurdering, som medarbejderen fra KDS gav udtryk for, nemlig at kreditering på OSM Wiki er acceptabel. Som det fremgår af KDS’ Vilkår for brug af frie geografiske data: anføres det under afsnittet om kildeangivelse, at brugeren skal:
“… på et rimeligt sted egnet til distributionsmediet indsætte følgende …”
Efter Ballerup Kommunes vurdering opfylder krediteringen på OSM Wiki dette krav fuldt ud.
OpenStreetMap Danmark har siden frigivelsen af de offentlige geografiske data i 2014 løbende angivet kreditering på OSM Wiki i forbindelse med anvendelse af flere af KDS’ datasæt, herunder fx Skærmkort samt terræn- og overfladehøjdedata. Så vidt vi er bekendt, har denne praksis ikke givet anledning til indsigelser fra nogen danske myndigheder.
Endelig er det værd at fremhæve intentionen bag lovgivningen om åbne data. Frigivelsen af de offentlige geografiske data havde bred politisk opbakning og blev vedtaget med tilslutning fra samtlige partier i Folketinget. Dette understreger ønsket om at fremme anvendelsen, videreudviklingen og udbredelsen af offentlige data til gavn for borgere, virksomheder og samfundet som helhed.
OpenStreetMap Danmark har i høj grad taget denne målsætning og ønske til sig og har gennem mere end to årtier bidraget til opbygningen af et åbent og værdifuldt geodataøkosystem. Dette er sket gennem en kombination af offentlige datakilder og de mange frivillige bidragydere, som har tilført lokal geografisk viden og løbende vedligeholdelse af geodata. Resultatet er i dag en digital infrastruktur, som anvendes bredt af både offentlige myndigheder, virksomheder og borgere.
Det er Geodatastyrelsen (GST) og ikke Klimadatastyrelsen som jeg har været i kontakt med men jeg er glad for at I deler medarbejderens vurdering :-) Det store spørgsmål er nu om GST (og KDS) vil lade OpenStreetMap afvige fra CC BY 4.0 Sektion 2(a)(5)(B), da dette er den største juridiske forskel på CC BY 4.0 og ODbL.
Data, der er downloadet inden den 16. maj 2024, kan stadig bruges på de vilkår, der var gældende inden dette tidspunkt. Dermed påvirker licensændringerne pr. d. 16. maj ikke allerede downloadede data.
Henter du data fra og med 16. maj 2024, vil din brug af frie geografiske data alene være reguleret af CC BY 4.0.