Eksempler på brug af OSM i Danmark?

De “nasser” (bemærk anførselstegn :slight_smile: )

Jeg tror at jeg har tagget en ret stor del af de butikker, men jeg “nasser” så på FVST.

Men det ville være bedre for alle, hvis de bare brugte OSM data og selv opdaterede.

Fx er Netto Fuglsang flyttet og jeg har rettet det i OSM, men det er stadig den gamle placering på Nettos egen side:

3 Likes

Vurderingsportalen
https://www.vurderingsportalen.dk/kort/#pos=17.89/55.706645/12.580567

Espresso House

1 Like

Dette er bare ikke i orden :face_with_raised_eyebrow:

3 Likes

Ja, det er dumt. Men vel lovligt.

Endnu dummere er:

Positionen er åbenbart til en postboks, selvom der er en rigtig ambassade et helt andet sted:

Det er jo værre end ingenting, hvis det får folk til at søge derhen, når de har akut brug for hjælp fra ambassaden.

Jeg har netop opdaget at dba.dk bruger osm helt uden at angive osm som ophavsretsholder. Man kan først se kortet når man søger efter noget, men jeg synes, at det er meget tydeligt at de benytter osm-data.

Er de blevet kontaktet før, og bør vi tilføje dem til listen over manglende kildeangivelse?

1 Like

Der er nævnt ‘OpenStreetMap’ på kortet? Måske ikke i det helt rigtige format, men det er der dog.

1 Like

Det ser jeg ikke. Hvilken browser/url er du på?

Jeg fulgte blot dit link til en søgning og klikkede der på ‘Vis på kort’. På desktop browser.

EasyPark appen anvender OSM uden at kreditere os. Jeg har sendt en mail til dem: Lacking proper attribution/EasyPark - OpenStreetMap Wiki

5 Likes

Men de krediterer ikke OSM.

1 Like

Det er et blandingsprodukt. Der er elementer på kortet som ikke findes i OSM. Det fritager dem ikke, de krediterer ingen.

Det virker som om, de bruger en korttjeneste ved navn Viamap.

Viamap har tilsyneladende mange kunder, så det kunne være oplagt for nogen at kigge, om det er et generelt problem med manglende kreditering. Om ikke andet skulle man kunne tro, at det kunne ordnes centralt.

3 Likes