Eigen kaart maken waarin je verschillende typen paden elk een eigen kleur geeft

De titel zegt het al… ik zou graag een eigen kaart van mijn omgeving kunnen maken waarin ik paden die geschikt zijn om te gravelbiken een andere kleur kan geven dan paden waarop je echt alleen kunt lopen. Of bijvoorbeeld wegen die heel druk zijn en die je eigenlijk wilt vermijden weer een andere kleur geven. Wie weet of dit mogelijk is en hoe dit moet?

1 Like

In dit draadje vind je al een aantal aanknopingspunten. Je kunt dan met Qgis een heel eind komen maar 100% gaat waarschijnlijk niet lukken zolang in Openstreetmap (nog) niet overal is aangegeven of je op een path/track mag fietsen of niet. Maar als in jouw buurt wel alles goed gemapt is zou het moeten lukken.

Er is geen kenmerk in OSM dat aangeeft hoe druk het is en dat zal er ook niet komen omdat het een erg subjectieve tag is die ook nog eens lastig te verifieren is.

1 Like

Hoi Peter,

Bedankt voor je antwoord, ik ga er naar kijken!
Lees in jouw antwoord wel dat ook jij niet helemaal begrijpt wat ik wil.
Ik woon aan de rand van de Veluwe en er zijn hier ontelbare onverharde paadjes waarvan sommige echt alleen geschikt zijn om te lopen maar er zijn er velen waar je ook uitstekend op kunt gravelbiken. Om routes te maken wil ik een overzicht hebben van meer of minder geschikte paden om te gravelbiken ongeacht of dat officieel mag. Al mijn routes maak ik overigens in Mapy omdat dat programma een superieur kaartbeeld heeft.

Steven

In OSM geven we kenmerken op wegen aan alleen als ze te verieferen zijn. “Geschiktheid voor gravelbike” is dus helaas geen kenmerk/tag die beschikbaar is. Je zult het moeten doen met tags zoals surface, smoothness, width etc. En waarom zou je routes willen maken op paden waar fietsen niet is toegestaan? Een van de achterliggende redenen van dat andere draadje was juist om helder te krijgen waar fietsen wel/niet is toegestaan omdat er veel klachten zijn over (gravel)bikers die fietsen waar het niet is toegestaan.

Ik ken mapy niet maar wellicht is brouter of bikerouter een goed alternatief omdat je daar je eigen profiel kunt samenstellen rekening houdend met tags.

2 Likes

Nogmaals dank!

Steven

Ik kan me redenen voorstellen om zo’n kaart te willen maken, in het kader van een evenement, of voorstellen aan de beheerder/eigenaar van een terrein, maar niet voor algemeen gebruik/publicatie.

Surface, track:type, incline, smoothness, width, maar ook barriers onderweg geven denk ik aardig wat info om in principe te kunnen vaststellen of een stuk weg of pad geschikt of aantrekkelijk is voor steenslagfietsen.

Routeerders voor algemeen gebruik gaan geen profiel aanbieden om niet voor fietsen toegestane wegen en paden in fietsroutes te zetten. Als je een eigen kaarstijl of routeerprofiel maakt kan je natuurlijk zelf bedenken welke wegen en paden en toegangsbeperkingen je berijdbaar vindt, maar als je verboden negeert en je publiceert dat vervolgens, dan zet je wel aan tot overtredingen.

Ik geef toe dat ik me stiekem in het geheim héél af en toe niet voor de volle 133% aan alle ge- en verboden hou, maar als ik bv een wandeling uitzet in/voor onze gemeente of voor Wandelnet, Nivon etc, dan zorg ik ervoor dat die over geschikte én toegestane wegen gaat.

Het hek waar ik op mijn privétocht gewoon overheen klim, het achterpaadje naar de graskade op een privéweiland waar nooit wat gebeurt, de voor mtb gereserveerde paden, die komen er dus niet in.

Wanneer dit alleen voor jezelf is, kun je heel snel een overlay maken met umap:

Desgewenst kan ik je een voorbeeld sturen; ook voor gravel.