Na heel wat meer maxspeed mappen is mijn werkwijze verder verfijnt, QGIS is nu het belangrijkste gereedschap naast Josm.
In QGIS heb ik:
- de verkeerbordenlaag van @PeeWee32 met alleen de borden aan die van belang zijn voor de maxspeed
- een openstreetmap_maxspeed laag met een kleur gecodeerde weergave van de wegen met maxpeed
- een openstreetmap_no_maxspeed laag in rood voor de wegen zonder maxspeed
Die laatste twee lagen zijn gebaseerd op dezelfde dataset maar een andere query. Twee lagen zodat ik makkelijk alleen de wegen zonder maxspeed kan zien en dan inzoomen op waar ik wil zijn. Daarna de andere lagen weer aan om te zien wat er al in de buurt gemapt is en wat voor verkeersborden er zijn.
Zo kan je heel makkelijk ontbrekende stukken maxspeed invullen:
- Zoom in QGIS in op een weg zonder maxspeed
- Bepaal aan de in omgeving gemapte wegen en de borden wat de maximumsnelheid is
- Selecteer de JOSM remote knop (van de QuickOSM Toolbar) om het huidige gebied in QGIS in JOSM te laden
- Werk in JOSM de maxspeed van de weg bij
Met Alt-Tab kan je makkelijk switchen tussen QGIS en JOSM.
NDW George gebruikt ik nog af-en-toe om te kijken of het een zone bord is of niet.
Voor wijken of buurten:
- Download eerst in Josm de wegen zonder maxspeed voor het gebied
- Daarna de randen nalopen en voorzien van maxspeed, zorg dat je een gebied hebt/krijgt met allemaal dezelfde maxspeed.
- Daarna het gebied binnen/over de randen selecteren met “freehand select” (twee keer “s” in JOSM). Dan heb je alle punten en wegen maar ook gebouwen in het gebied geselecteerd.
- Dan Ctrl-F met
type:way highway~"(residential|unclassified|tertiary|secondary)" -maxspeed
en “find in selection” en je hebt (alleen) alle wegen die nog geen maxspeed hebben. - Nu maxspeed=XX voor al die wegen en klaar.