Een beetje op weg helpen

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met de mogelijkheden van OSM te verkennen, een absolute beginner dus op dit gebied. Ik gebruik voor Geoaching al een paar jaar Mapsource en Ozi Explorer en een Garmin GPSmap 60CSX, dus basisprincipes zoals GPX files, Tracks en Waypoints zijn bekend.

Om eens eenvoudig te beginnen heb ik vandaag een stuk door Den Haag gefietst en een tracklog van 30 km als GPX opgeslagen op mijn PC. Ik heb een OSM account aangemaakt en de GPX van deze route (70 kb) inmiddels geupload (als Public) naar de OSM server. JOSM is inmiddels lokaal geïnstalleerd. Na het lezen van wat FAQ’s ben ik maar voorzichtig begonnen.

Het lukt me echter niet om deze GPX vanaf de OSM server te downloaden (geen idee hoe dat moet en ik kan het ook niet vinden). Dus heb ik deze GPX vanaf de lokale schijf geladen en dat gaat wel goed. Nu wil ik de OSM data downloaden en klik hiervoor in de JOSM taakbalk op het derde icoontje van links (met de groene pijl). Ik krijg dan een downloadscherm te zien met een kaart en een roze geaccentueerd gedeelte. Geen idee wat ik hier in dien te vullen, dus ik klik dan maar direct op downloaden en krijg dan telkens de melding dat de “Area too large” is. Vervolgens kan ik doorklikken en krijg ik een scherm te zien waarop staat dat er punten worden gedownload. Dat lijkt een eeuwigheid te duren met stapje van 5000 punten. Bij 200.000 heb ik dit proces dan ook maar afgebroken.

Tja, wellicht ben ik iets te enthousiast of gebruik ik te grote files? Geen idee eigenlijk en ik wordt ook niet veel wijzer van de FAQ’s die ik tot op heden heb gelezen. Wellicht kan iemand me wat beginners tips of links aan de hand doen hoe ik nu eigenlijk zou moeten beginnen en bijvoorbeeld hoe groot die tracks zouden moeten zijn. Op dit moment kom ik niet echt veel verder moet ik zeggen.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties,

Marcel van den Berg
(Grote Griezel)

Vooraf: Ik heb nog nooit met JOSM gewerkt. Want gebruik altijd de online editor Potlatch. Dus hoe dat binnen JOSM allemaal gaat weet ik niet. Maar ik denk dat je eerst meer moet inzoomen voordat je begint te editen. Althans dat is zo in Potlach. Heel Den Haag zichtbaar kan dus zeker niet en ook geen route van 30 km. Neem een paar honderd meter.

Trouwens ik begrijp niet dat je die track eerst upload naar osm. (Misschien moet het wel, maar ik ben dus een Potlatch gebruiker, waar het inderdaadl moet). Je kunt hem niet downloaden met JOSM? Waarom ook als je hem op je eigen schijf hebt? Aan de lengte van je tracklog kan het niet liggen: 30 km is niets. Je laadt de tracklog in JOSM. Dan maak jij er met JOSM -van gedeelten- nieuwe wegen, fietspaden. Daarna upload JOSM de wegen en paden. Niet de tracklog. Misschien ook wel maar dan mag iemand anders dat bevestigen aub.

Even over je terminologie:

De 60Cx maak zelf gpx files. Dus ik stel me zo voor dat je die gpxfile van de 60Cx naar je PC gekopieerd hebt. Of heb je -bv mbv mapsource- een gedeelte van de ACTIVELOG als gpx opgeslagen?

Trouwens je hebt niet uitgelegd wat je eigenlijk wou gaan doen. Wilde je wegen of fietspaden toevoegen die nog niet op osm stonden?

Ik gebruik wel JOSM, dus ik kan je wel vertellen hoe ik meestal werk.

Als ik een GPX heb, open ik die in JOSM, dan wordt automatisch ingezoomd op de hele track. Ik zoom dan in op het interessante gedeelte, en klik dan op download map data. De ccordinaten zijn dan automatisch ingevuld van het bereik dat ik op mijn scherm zie (tabje bounding box). Als ik later meer nodig heb, verschuif ik de kaart om dat deel te downloaden. Hierdoor download ik niet meer dan nodig is, en heb ik ook geen lange wachttijden.

Zonder GPX kun je het interessante gedeelte op www.openstreetmap.org opzoeken. Kopieer dan de permalink. En die plak ik in het url vak, (opnieuw onder het tabje bounding box). De coordinaten worden dan automatisch uit de url gehaald.

Ik download ook de GPX data die al op de server aanwezig is. Dat is handig om bestaande tracks te vergelijken met mijn track. Daarom upload ik mijn GPX pas erna, omdat anders mijn eigen track ook tussen de tracks zit die ik download. De gpx data die je download, zijn meestal een wolk van puntjes die die een weg globaal volgt. Je ziet dan niet de losse tracks.

Als beginnend mapper zou ik eerst wat experimenteren met Potlatch. Als je klikt op het tabblad ‘bewerken’ op osm krijg je de vraag of je off-line ( bewerken en opslaan ) wilt werken. Kies je dat, dan mag je fouten maken zonder gevolgen.
Wil je stoppen zonder opslaan kies dan het tabblad ‘bekijken’. Op de vraag of je je wijzigingen wilt opslaan ‘annuleren’.
Ben je wel tevreden over wat je gewijzigd/toegevoegd hebt kies dan rechtsonderin ‘opslaan’.
Wil je in Potlatch je geuploade track zien kies links onderin het ‘gps’-symbool ( onderste rij cirkeltjes tweede van links ), of toets ‘g’.

Josm kan ook, maar is voor beginnend gebruik onoverzichtelijker omdat je meteen in het diepe wordt gegooid.
Hoe dan ook, na het starten van Josm moet je inderdaad een gebied selecteren. Neem geen te groot gebied, zoals je al had gemerkt. Zoomen met muiswiel, schuiven met rechtermuisknop, gebied selecteren met links-slepen. Begin met enkele straten in het gebied waar je wilt werken.
Na het downloaden kies je ‘bestand-openen’ om je gpx file te laden. Deze zie je als dun grijs lijntje in Josm terug. Dan kun je gaan tekenen ( eventueel op een nieuwe laag ).
Het kan ook omgekeerd: Laad je track, en kies dan pas downloaden: je krijgt dan automatisch het omvattend gebied. Maar … ook dat gaat erg lang duren als je een track van 30 km hebt.

Josm biedt veel opties en info, dat kan best verwarrend zijn, vandaar mijn eerdere opmerking over Potlatch als introductie voor beginnend mappen.

Voor beide geldt: geen groot gebied! Het gaat om het aantal punten dat je download. Dus op het platteland mag het wat groter zijn, maar in steden ( veel gebouwen ) is 1 straat meer dan genoeg. Tijdens het bewerken schuif je steeds een klein stukje op. In Potlatch wordt dan automatisch het nieuwe stukje geladen, in Josm moet je dan opnieuw downloaden, maar het roze selectievak staat dan al vooringesteld op het gebied in beeld, dus dat gaat ook vlot.
In Josm is het ook mogelijk om vooraf gedownloade gebieden te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld heel Nederland in osm formaat downloaden en deze als basis voor je werk gebruiken.
Gek genoeg heet het downloaden van de aanwezige GPX tracks in OSM ‘download rauwe GPS gegevens’, een vakje dat je aan kunt vinken bij het downloaden. Maar … je ziet dan alle aanwezige tracks en niet alleen je eigen.

De keus is simpel: als je als beginner een enkele weg wilt maken of een tag wijzigen, kies je voor Potlatch.
Ga je flink te keer en/of wil je eigen kaartmateriaal/foto’s gebruiken en veel objecten bewerken, dan ga je voor Josm. Je kunt dan rustig werken en uiteindelijk je gegevens uploaden.

Als je je GPX in josm hebt geopend kan je in het layer blad (Alt+U) de GPX layer zien. Klik hier met de rechtermuisknop op en selecteer “Download from OSM along this track”.

Als je een Nederlandse versie hebt zal het ongetwijfeld vertaald zijn. Echter zo krijg je vooral relevante data binnen!

Allemaal alvast heel hartelijk dank voor de reacties. Het is me hierdoor duidelijk dat ik de zaken wat anders moet gaan aanpakken dan ik tot op heden had gedaan.
Ik ga zeker ook naar Potlatch kijken en wat experimenteren met de grootte van de gebieden. Ik ben een echte fietser dus ik zal me waarschijnlijk eerst op fietspaden richten. Er zijn recent een aantal gloednieuwe fietspaden aangelegd in mijn omgeving. Tracklogs maak ik inderdaad met de 60CSX en die zet ik dan lokaal op mijn PC.

Het concept van OSM spreekt me erg aan en ik wil in eerste instantie dus eerst maar eens gaan kijken wat ik in mijn directe woonomgeving Voorburg kan gaan betekenen. Ik realiseer me terdege dat het best even zal gaan duren voordat ik er goed thuis in ben. Al doende leert men zal ik maar zeggen. Ik sta uiteraard open voor suggesties en tips.

groetjes,

Marcel