Een beetje hulp nodig met JOSM....

Goed, ik ben hier bezig: http://www.openstreetmap.org/note/769046 Meer om een beetje handig te worden met JOSM…

Ik heb een weg. Die wil ik in tweeën splitsen, zodat één stukje éénrichtingsverkeer kan worden…

Ik dacht eerst dat het punt in het midden van het schuine stuk weg niet goed aan de andere weg zat, maar als je het punt verplaatst dan beweegt alles mee, als dat te volgen is tenminste… Wacht ik maak nog een screenshot…

Ik heb al behoorlijk zitten hannesen en ik heb ook al een tijdje gezocht op internet, maar ik kan het niet vinden.

En ik vroeg me af of je wegen samen kunt/moet voegen, dat kleine rode stukje met het deel eronder, anders heb je zo veel losse stukken. Dat is me ook nog niet gelukt…
Snap er niks van, waarom werkt dit niet met dropbox… A kijk nu doet ie het.

Bedankt!

Wegen opknippen doe je door de node te selecteren en dan op P (Tools → Split way) te drukken (indien de node gedeeld wordt door andere ways, ook de way die gesplitst moet worden selecteren).

Samenvoegen doe je door 2 ways te selecteren en dan op C (Tools → Combine way) te drukken.

Indien ze niet werken zou het kunnen dat je utilsplugin2 moet activeren, daar zitten een hoop handige uitbreidingen in.

Overigens werkt enkel je 1e plaatje, de laatste 2 zijn niet te zien.

En ook even hier kijken!

Op het gevaar af nu hartelijk te worden uitgelachen door de diehards:

Waarom edit je dat soort dingen niet ‘gewoon’ in Potlatch ? Dat is een simpele editor voor simpele zaken, en dit is precies zo’n ding. Dat je met meer uitgebreide editors wil werken siert je, maar als het simpel kan, waarom dan moeilijk doen ?

Wegfragmenten samenvoegen moet je trouwens wél pas doen als je ook héél zeker weet dat zoiets kan zonder negatieve gevolgen. Ga eerst even na, of er een reden is, dat een weg meerdere segmenten kent. Denk aan verkeersrichting, routering, snelheid, weggebruik, er kan van alles aan de hand zijn. Ik doe het zelf niet vaak, samenvoegen.

succes met editen,

Marcel.
(simpele ziel)

Ja dat werkt! Bedankt. Die laatste twee doen het niet… Zal eens bij dropbox kijken…

Bedankt! Die link had ik een tijdje terug ook al bekeken…

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Daar heb je zeker weten een punt. Ik wilde gewoon wat proberen, zonder het naar OSM te uploaden… En ach ik neem mezelf niet te serieus, als ik hartelijk uitgelachen wordt door de diehards, dat geeft niet :).
Het maakt dus niet echt uit of één weg uit meerdere delen bestaan. Ik had het idee: hoe simpeler er getekend wordt, hoe simpeler het later ook te bewerken is.

Bedankt jongens, ik hannes nog even verder.

SubieLibero

SubieLibero,

goed dat je probeert om met JOSM te werken. Niemand lacht je uit, We hebben allemaal moeten leren werken met die tool.
Eens je de basis onder de knie hebt zal je sneller kunnen werken en ook zelf dingen kunnen terugvinden. Veel succes.

@openMvD: is Potlatch echt zoveel eenvoudiger ? Betwijfel ik, zelfs iD vind ik soms moeilijker te gebruiken dan JOSM :slight_smile:
En waarom ik gemakkelijke dingen in JOSM doe ? Omdat ik alles in JOSM doe. Waarom zou ik om een weg te splitsen naar Potlatch moeten overschakelen ?

Horses for courses, zoals onze westerburen zeggen.

Het aardige van OSM is dat er meerder editors zijn, zodat ieder er één kan gebruiken die hij/zij makkelijk vindt.
Het onaardige van OSM is dat al die editors hun eigen mogelijkheden, beperkingen en leercurve hebben.

Ik pleit niet per sé voor één bepaalde editor. Wel vind ik dat van de browsergeoriënteerde editors Potlatch de eenvoudigste is om te gebruiken, en ik heb de sterke indruk dat bij het gebruik daarvan de foutkans ook aanzienlijk minder is. Maar daar kan ik het in fout hebben - kan daar misschien eens een statistiekje over komen ?

iD vind ik - persoonlijk - een ramp. De Windows8 onder de editors, zeg maar :wink:

Marcel.

Als je er eenmaal handig mee bent geworden, gebruik je ook meestal maar 1 programma denk ik.

Potlatch is naar mijn ervaring best traag, zelfs met een best snelle ThinkPad. Zal wel aan mijn internetsnelheid liggen… iD, wat is daar mis mee? Ik heb gelezen dat er een grotere kans is om er fouten mee te maken, maar wat er precies mee is weet ik niet.

Ik heb de oudste computer van het huis, een jaren oud beestje op Windows7, en het meest basale internetpakket en daarmee is Potlatch inderdaad niet altijd even snel. Maar ergens vind ik dat persoonlijk wel fijn: zo maak ik ook minder snel grove fouten (serieus bedoeld, dit). Qua functionaliteit (ik ben - bijna - letterlijk een huis, tuin en keuken -mapper) is Potlatch in de meeste gevallen voor mij voldoende.

iD heb ik geprobeerd. Maar ik had inderdaad de indruk dat er te veel te snel gebeurde, waardoor de kans fouten te maken mij te groot werd. Ik ben geen digifoob en heb dik 25 jaar IT-ervaring, maar iD lag me gewoon niet.

Ik wil je beslist niet enige editor aanpraten - of van JOSM afpraten. Het prettige van de keuze in editors is dat je er één kunt kiezen die je gewoon lekker vind werken.

met vriendelijke groet,

Marcel.

Ik meen begrepen te hebben dat Potlatch uitgefaseerd wordt, omdat het met Flash werkt. Klopt dat?

Potlach kan niet goed met relaties omgaan.
Aanmaken van een nieuwe relatie voor bijvoorbeeld fietsknooppuntennetwerk is een crime in Potlach.
Als je wegen in een relatie wilt toevoegen plaatst Potlach die standaard achteraan. Bij routes is het noodzaak om wegen in volgorde van een route te houden. Als er met Potlach wegen aangepast zijn in een route, is het vaak een hele klus om die weer op de goede plek te krijgen. Denk maar eens aan een LF route met zo’n 900 wegen erin. Een aantal wegen, die bovenin horen, staan onderaan. In zo’n geval moet je als je die route wilt repareren, gewoon die wegen wissen en ze opnieuw en dan op de goede plek toevoegen.

De tags, die Potlach kent, zijn beperkt.
Het gevolg is dat je in de Advanced mode, de tags, die Potlach niet kent, met de hand moet intikken. Flinke foutbron.
Voor JOSM is een flink pakket presets beschikbaar naast de presets, die default al met JOSM meekomen. En als er dan bepaalde presets nog niet beschikbaar zijn, maak je ze gewoon zelf.
Zo heb ik voor mezelf presets voor de Nederlandse fietspaden, voor een Ahob, voor fietsknooppunt, voor paddestoel.

Potlach kan ook niet goed met multipolygonen omgaan.