Edits omgeving Staphorst

Ik heb mij nog niet over deze kwestie uitgelaten. Ik heb het wel helemaal gevolgd, eerst met bewondering voor Gerrits enthousiasme en doorzettingsvermogen, later vooral met verbazing over zijn eigenwijsheid en zijn talent om activiteiten binnen osm te vinden (en uit te voeren) die door de community als bad practice en data vervuiling gezien worden. Omdat er nu gevraagd wordt om als community Gerrit aan te spreken ga ik alsnog mijn mening geven:

Ik denk niet dat blokkeren zoveel zin gaat hebben, tenzij het de bedoeling is dat Gerrit zich zo onwelkom voelt dat hij een andere hobby zoekt. Echter, ik zou het stom vinden als wij als community iemand de deur wijzen die, voor zover ik kan oordelen, uit goede bedoelingen handelt en bovendien een enorm enthousiasme voor osm toont.
Ik ben het met Allroads eens dat Gerrit zich bereid toont om naar kritiek te luisteren en zijn fouten op te lossen. Daar staat wel tegen over dat hij niet altijd even communicatief is en sommige vragen aan Gerrit onbeantwoord blijven.

Ik vind dat Gerrit moet stoppen met importeren zonder zich aan de daarvoor geldende regels te houden. Ook vind ik het onwenselijk als hij importeert uit de BGT en aanverwante bronnen, alleen al omdat er op dit moment een discussie gaande is hoe we met de BGT om moeten gaan.

Op wikipedia wijzen ze bij dergelijke hardleerse gevallen soms een mentor toe, misschien is dat hier ook een oplossing?

Mijn advies aan Gerrit
Richt je op kleinere zaken en lees de wiki omtrent zaken waarmee je je bezig houdt. Zie af van imports meer totdat meer inzicht hebt over hoe osm functioneert en als je zover bent om wel imports te doen; houd je dan aan de regels: documenteer je import en bediscussieer deze met de community.
Zelf houd ik mij niet bezig met zaken die controversieel zijn. Al is het maar dat ik er geen zin in heb dat mensen zich aan mijn edits storen en ik ze weer te woord moet staan. Als ik jou was zou ik het zelfde doen om te voorkomen dat het geduld dat mensen hier met je hebben binnenkort op is.
Nogmaals, ik waardeer je enthousiasme (ik had allang de handdoek in de ring gegooid als ik zoveel kritiek kreeg om mijn handelen als jij hebt gehad) en ik hoop dat je je draai binnen osm weet te vinden.

@marczoutendijk
Ja, die twijfel heb ik ook wel: hoe representatief is het actieve discussie-clubje hier. Of anders gezegd, is voor dit soort gevallen niet een procedure, een gang van zaken die eerder is gevolgd?
Bij intentioneel vandalisme is het duidelijker dat er moet worden ingegrepen, maar hier lijkt meer een ‘niet slagen voor het OSM-basisexamen’ aan de hand (als zo’n examen zou bestaan).

Ik neem aan dat Gerrit heeft meegelezen, en ik ben inmiddels wel benieuwd naar zijn visie.

Ook ik wil mijn mening bijstellen naar Gerrit, ik voel me verantwoordelijk omdat ik de topicstarter ben.
Het topic is geopend op 9 december 2015

Ook ik was en ben van mening dat gerrit’s intenties “goed” zijn.
Openstaande vragen/opmerkingen die gesteld zijn en niet zijn beantwoord.

Ik wilde een opsomming maken, maar wat mij betreft hoeft gerrit niet “met de billen bloot”.
Laat ook maar, het is gerrit vergeven…

Laten we met zijn allen zorgen dat een persoon met het enthousiasme van het caliber gerrit, een goede aanwinst gaat worden voor de community, we willen met zijn allen toch de beste kaart van de wereld maken.

Maar ik verwacht wel van Gerrit dat hij stopt met klakkeloos importeren.
Zonder de noodzakelijke kennis van OSM, afgezien dat imports moeten voldoen aan de richtlijnen, en dat hij respect heeft voor de regels van OSM.

Hoeveel zijn dat er? Ik heb daar de BAG gedaan, was benieuwd. Mijn Bag uploads gingen ook wel eens mis, zonder een echte oorzaak.
Josm validator
No tags, unconnected nodes without physical tags
Meppel gedownload, ook dat deel van Staphorst wat haast in Meppel ligt en validatie gedraaid.
En dat zijn er 24, 23 van Sander H en 1 van Gerrit.

Fix uitgevoerd.

Is alles nu opgeruimd, nee, …
een andere controle methode. bruine belijning
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=tagging&lon=6.15624&lat=52.63266&zoom=13

Ik heb wederom weer heel veel respect voor jullie geduld. Het mijne was op en is het helaas nog steeds maar goed ik sta ook niet bekend om mijn grote geduld. :wink:

Ik ben nog even bij mezelf te rade gegaan waarom het op is. Dat heeft niet zo zeer te maken met hoe Gerrit iets in OSM edit maar met zijn eigenwijsheid (welke import volgt er binnenkort?) en zijn vermogen om de community en haar regels te negeren. Er staan nog talloze vragen van forumleden open maar antwoorden blijven uit. Eigenlijk is meer de vraag of ik er nog vertrouwen in heb dat het goed komt tussen Gerrit en OSM. Mijn gevoel zegt van niet.

Uiteraard heeft ieder zijn eigen grens als het op geduld aan komt maar als Martin vandaag de mail naar de DWG wil sturen dan heeft ie mijn steun. Als ie er nog een tijdje mee wil wachten en kijken of/hoe er gereageerd wordt…ook goed.

Beste Community leden:
Ik ben te snel geboeid geraakt door de mogelijkheden die er zijn om kaart informatie aan derden te ontsluiten via openstreetmap. Waar ik in begin geen rekening heb gehouden met de cultuur en de mappers die achter openstreetmap lag verscholen. Ik hoop dat ik de kans krijg mijn inbreng te mogen blijven leveren. Ik zal mij meer verdiepen in de achtergrond en opgebouwde Wiki info. Mijn excusus wil ik aanbieden aan een ieder die kwaad bloed heeft gevoeld. Laten we in februari een nieuwe start maken en ik zal mij beperken tot kleinschalige mutaties. Hopen dat we samen het goede gevoel weer terug krijgen en vol liefde en plezier openstreetmap verder te brengen ten dienste van anderen. Vriendelijke Groeten Gerrit Dankelman

Beste Gerrit,

Dank voor je antwoord - dat zeker!
Ik hoop echter dat niet alleen dit antwoord, zoals je het nu mededeelt serieus is, maar dat je je er ook naar zal gedragen, nu en in de toekomst. Wellicht dat je in korte tijd, door je enthousiasme, je goede bedoelingen weer vergeten bent en als een olifant door de OSM-kast draaft.
Misschien nog even wat hoofdzaken uit de gehele discussie:

  • doe voorlopig geen (massa-)imports: de bron is onduidelijk, de rechten evenzo alsmede de tags/key-cominaties zijn niet des OSM
  • OSM is geen testomgeving!
  • neem de commentaren en aanbevelingen van de mede-mappers ter harte; het zijn geen terechtwijzingen maar aangereikte hulp
  • als er een specifiek commentaar of vraag aan jou gesteld wordt: geef dan aub inhoudelijk antwoord op die vraag en draai daar niet omheen met een niet ter zake doende opmerking
  • vraag je verder serieus af wat het nut en doel van ‘micromappen’ zijn; hierbij te denken aan individuele wip-waps of ander kinderspeeltuig, boompjes in een straat, aan de straat gelegen parkeervakken, een auto breed. Het importeren van deze data en weergave op de kaart leidt volgens mij meer tot vervuiling dan verfraaiing
  • overweeg steeds bij het mappen: “Ik doe niet iets simpelweg omdat het kan, maar omdat het bijdraagt aan een betere, nuttige, OpenStreetMap”

Gerrit: ik hoop serieus dat je de laatste serie van berichten in dit forum nu echt als een laatste waarschuwing beschouwt; realiseer je dat je “onder een vergrootglas ligt”.

Ik heb geprobeerd via deze community langs democratische beginselen support te krijgen en ik zie gelukkig grotendeels instemming, waarbij, gelukkig voor jou, nog niet iedereen instemt om je te laten blokkeren.

Laat het echter wel een serieuze waarschuwing zijn - ook ons geduld kent grenzen.

Fijn weekend.

Martin, bedankt voor de kans die jullie mij geven.
Ik zal mij beperken tot het muteren verbeteren van de door mij ingebrachte fouten en deze verbeteren.
Teven zal ik de in de BAG gegenereerde nieuwe adressen in Staphorst bijwerken in Openstreetmap, zodat er een actueel adressenbestand blijft bestaan. Waar nieuwe pandcontouren komen zal ik ook muteren.
Ik weet niet of er automatisch nieuwe pand en adrespunten worden ingebracht vanuit LV-BAG, dan is handmatige mutatie waarschijnlijk overbodig

Ook een goed en fijn weekeind Allen.

Per abuis was ik vergeten te noemen de vele monumenten die Staphorst heeft te actualiseren. In navolging wat Commodoortje heeft gedaan in Bronkhorst.

Ik weet niet wat je hier precies mee bedoeld, maar het is de bedoeling dat panden en adressen vanuit de BAG geïmporteerd worden en zo min mogelijk met de hand worden bijgewerkt. Soms moet dat als de BAG achter loopt, maar BAG import blijft prevaleren. Dit om te voorkomen dat er een chaos ontstaat en het niet meer duidelijk is, wat nu wel en wat nu niet is geïmporteerd.
Voor BAG import wordt een plugin van JOSM gebruikt. Helaas is deze momenteel niet beschikbaar door een imcompabiliteit tussen JOSM en de plugin. Een nieuwe versie van de plugin is in ontwikkeling en momenteel in testfase.
Zie je fouten in de adresnodes of in de pandcontouren of wil je nieuwe panden erbij hebben, dan is er een sticky topic, Verzoek Bag-import, waar je een aanvraag voor BAG import kunt doen. Een van de mappers, die de nieuwe versie van plugin test, zal dan je aanvraag behandelen.

Dick bedankt voor info.

Nog even kleine aanvulling. Zie je fouten in de BAG, dan moeten die aan de BAG terug gemeld worden. Er zijn hier een aantal BAG experts, die dat eventueel voor je kunnen doen. Er moet zoveel mogelijk overeenstemming blijven tussen de bron (BAG) en het doel (OSM)

Prima, Binnen de gemeente Staphorst worden foutjes gemeld aan onze BAG beheerster. Als het goed is komen deze dan vanzelf in OSM.

Beste Gerrit,

Ik zie dat je recent veel BAG-panden aan het importeren bent, o.a. in Zwolle, bijvoorbeeld changeset http://www.openstreetmap.org/changeset/37287342

Je volgt blijkbaar niet de gebruikelijke procedure door een BAG-import te verzoeken, zoals boven in dit forum als sticky vermeld, maar je doet het zelf. Daar zal je dan je reden wel voor hebben.

Echter, bij de imports die je maakt voeg je meestal de key-valuecombinatie “STATUS=Pand in gebruik” in.

Deze key, noch de value is geen OSM term, en bovendien Nederlandstalig, en kan en mag je dus niet zomaar mee-importeren!

Zou je van alle imports waar je dit gedaan hebt deze tags willen verwijderen en dit ook bij toekomstige imports niet meer willen mee-importeren.

Dank op voorhand.

Beste Martin, Ik zal de STATUS=Pand in gebruik weghalen. (ik heb het gebruikt bij conversie)

Nog een kleine aanvulling op de opmerking van Martin:

De voorloop nul(len) in ref:bag laten we bij de BAG import weg. Dat is conventie die we destijds bij de introductie van de BAG import hebben afgesproken. Ze kunnen verder geen kwaad, maar als je ze weglaat, sluit je aan bij de rest van het land.

Ik vind dit geen goede zaak.
Laat de BAG import nu aub over aan de mensen, die met de plugin bezig zijn. En ga niet zelf panden importeren.
Dat leidt weer tot allerlei wildgroei en straks ongelijkheden.
Als je panden wilt hebben, gewoon een import verzoek doen.

De sourcedate is ook verkeerd, daar missen streepjes in. Het is bij jouw imports jjjjmmdd en het moet zijn jjjj-mm-dd
Dat is weer het eeuwige probleem.
Als je nu eens een keer eerst goed had gekeken, welke tags er bij een BAG import worden gebruikt en in welk formaat, was er niks aan de hand geweest, maar voor de tigste keer ga je weer eigen tags en eigen formats verzinnen.
Conformeer je nu eens een keer aan de gangbare zaken.

Dat had ik even gemist, persoonlijk vind ik die ontbrekende nullen irritant omdat je zo de bag id niet kunt gebruiken met copy en paste om een pand even snel op te zoeken in de bagviewer.

Daar wordt ik nu zo triest van. Dat een import gaat dicteren wat je wel en niet mag mappen.

De identificerende sleutel van de BAG Panden bestaat uit 4 karakters “0000”. Deze gemeentecode is de voorloper in het ID. Als je converteert en je blijft in “Karakter” zullen deze nullen mooi blijven staan. Ga je in conversie over naar Nummeriek gaan deze voorloopnullen verdwijnen. Hierbij de gemeentecodes http://www.bprbzk.nl/dsresource?objectid=4789&type=org

NB Voordeel kleinschalige import van Panden en Adressen is dat je de omgeving ook meteen kunt actualiseren. “als je er toch bent”. Dat heb je niet met Bulk import van BAG