Om OSM verder te helpen verbeteren, zal TomTom edits uitvoeren op basis van gebruikersfeedback over de TomTom-kaart (waarvan we geverifieerd hebben dat die ook van toepassing is op OSM).
We zullen alleen edits uitvoeren als ze een toegevoegde waarde zijn voor OSM, niet conflicteren met recente edits door de community, en bevestigd kunnen worden door lokaal beeldmateriaal. Als er geen betrouwbaar materiaal is, zullen we de community om advies vragen.
We starten met edits op basis van feedback over de volgende soorten features: highways, adressen, POIās, land use en water. Meer details over de soorten edits staan op onze GitHub-pagina voor Nederland (> sectie āEdits based on map feedbackā). Na verloop van tijd zullen we ook werken aan andere featuretypes.
Behalve de hashtag #tomtom, die we gebruiken voor elke TomTom-changeset in OSM, zullen wijzigingen die het gevolg zijn van gebruikersfeedback ook de hashtag #tt_mapfeedback meekrijgen. Zo kan iedereen die dat wil eenvoudig deze edits opvolgen.
Over twee weken zullen we in Nederland starten met een klein aantal edits op basis van gebruikersfeedback. Daarna zullen we verdergaan met incidentele edits gespreid over de tijd.
Als iemand vragen of opmerkingen heeft, hoor ik het graag. We houden uiteraard rekening met jullie feedback over deze activiteit.
Als er in Nederland adresnodes ontbreken of op de verkeerde plaats staan, is het waarschijnlijk handiger om dit via een BAG-importverzoek af te handelen.
Ik zie op de desbetreffende Github=pagina dat nog steeds Maxar, Esri en Bing als beeldmateriaal gebruikt (zullen) worden.
Hier is in het verleden meerdere malen, zeer duidelijk, door verschillende users waaronder ikzelf, over gemeld dat deze voor Nederland als verouderd en niet correct uitgelijnd beschouwd mogen worden.
Nog steeds heb ik onvoldoende inzicht in de wijze waarop TomTom de volgens haar aanwezige verbeterpunten heeft geĆÆdentificeerd.
Dit geeft mij niet het vertrouwen dat na alle ophef TomTom adequaat haar richtlijnen en methodes heeft geharmoniseerd met de Nederlandse OSM-community.
De eerdere edits van TomTom hebben mij enorm veel tijd gekost om te controleren en waar nodig terug te draaien.
Ik wijs TomTom er dan ook op dat conform deze richtlijnen ik mij gerechtigd voel bij enige twijfel over de kwaliteit van changesets deze zonder verdere inspectie terug kan en zal draaien.
In aanvulling op wat Tilia_J aangeeft over de gebruikte beeldmaterialen wil ik de suggestie doen om gebruik te maken van JOSM in combinatie met de kaartlagenset met open data zoals samengesteld door gebruiker Allroads. Deze zijn eenvoudig in te laden in JOSM.
De beeldmaterialen zijn actueler en de extra open data van de overheid over het algemeen ook accuraat.
Verder kunnen bedrijven als TomTom aankloppen bij luchtfotografiebedrijven als Slagboom en Peeters, Kavel4 en Cyclomedia voor actuele obliekbeelden (en andere fotografie).
Klopt het trouwens dat TomTom reeds samenwerkt met Cyclomedia? Is het een idee dat wij als gemeenschap ook toegang kunnen krijgen tot die beelden via TomTom? Dat zou denk ik voor ons als gemeenschap erg behulpzaam zijn bij het werk. Dat komt verder de data van OSM en daarmee ook TomTom c.s. ook weer ten goede.
Dankjewel om hierop te wijzen. We zullen adressen niet bewerken (ik haalde ze ook uit de lijst met te bewerken featuretypes) en bekijken het proces voor BAG-importverzoeken (dit zullen we ook bekijken voor gebouwen). Als we deze edits via deze weg zullen afhandelen, zal ik dat ook zo communiceren en documenteren.
Dat is een documentatiefout, mijn excuses daarvoor. We hebben effectief meegenomen dat ander beeldmateriaal gebruikt moet worden in Nederland, maar dit was nog niet aangepast op de GitHub-pagina. Ik heb dit nu in orde gebracht.
Ik begrijp je bezorgdheden door je eerdere ervaring. En reverts van niet-kwalitatieve edits zijn uiteraard compleet gerechtvaardigd.
Voor we iets ondernemen, neem ik met het team nogmaals de eerdere feedback door. Ik kom nog terug met meer informatie over de geĆÆdentificeerde verbeterpunten.
Dankjewel voor deze suggesties, ik bekijk ze met het team.
Omdat ik begrijp dat er bezorgdheden zijn over de edits, geef ik jullie graag wat extra details over de werkwijze die we zullen volgen. Dit om de nodige transparantie en hopelijk ook geruststelling te bieden.
We analyseren de conventies specifiek voor Nederland.
De editors zullen rekening houden met de feedback die we in het verleden gekregen hebben van jullie over onze edits.
Ze zullen gebruikmaken van het door de community aanbevolen beeldmateriaal.
Ze zullen starten met een kleine hoeveelheid edits (= 10 gevallen van map feedback), in de week van 20 maart.
De kwaliteit van elke edit zal gecontroleerd worden door een persoon die niet de editor zelf is en op basis van het aanbevolen beeldmateriaal. De kwaliteitschecks gebeuren op dagelijkse basis.
Na het afronden van de edits en de kwaliteitschecks kan ik een samenvatting van de resultaten delen met de community, zodat we kunnen bijsturen indien nodig voor we verdergaan met opnieuw een kleine set edits.
Aangezien er bezorgdheden waren over een gebrek aan lokale kennis bij de editors, bekijken we momenteel of we een Nederlandse TomTomāer bij onze activiteiten in jullie land kunnen betrekken.
Als jullie nog andere suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Ik gaf deze suggestie door aan onze editors en zij zullen ook gebruikmaken van deze data.
Deze week voerden we de eerste edits uit, gevolgd door een kwaliteitscheck voor elke edit. Zoals beloofd deel ik een samenvatting van wat we gedaan hebben.
Alle edits werden uitgevoerd door dezelfde ervaren editor, die onze voornaamste editor in Nederland zal blijven, zodat de nodige kennis van de lokale conventies verder uitgebouwd kan worden. Alle wijzigingen werden geverifieerd en correct bevonden op basis van het PDOK-beeldmateriaal. Elke changeset kreeg ook een duidelijke beschrijving van de gemaakte wijzigingen en de nodige hashtags op basis waarvan jullie onze activiteiten kunnen volgen (#tomtom en #tt_mapfeedback). Tijdens de kwaliteitschecks detecteerden we geen problemen in de edits.
Ik hoop dat ik jullie de gewenste informatie gegeven heb, en aangetoond heb dat we streven naar edits die aan de kwaliteitseisen voldoen. Laat het me zeker weten mochten jullie toch fouten zien in de changesets, of mochten jullie bijkomende info willen. We verzamelen jullie feedback zodat we onze processen verder kunnen verbeteren indien nodig, voor we verder gaan met editen in april.