E-snorscooter tag mist voor toegang G13 paden

Ik heb het misschien gemist maar is er al eens gesproken over een tag voor e-snorscooters?
We hebben mofa, maar op een fietspad G13 mag een elektrische snor fiets/scooter wel rijden.
Dat speelt nu met name in steden waar de scooter met verbrandingsmotor van het fietspad verbannen is.
Dus bij G13 zou dan eigenlijk iets als ‘mofa:no,e-mofa:yes’ moeten staan.
Iemand een idee?

NL-forumdiscussie:

Proposal:

TL;DR: electric_mofa of mofa:electric, er is nog niet echt consensus…

Ah, de oude site is dus nog wel online. Dat had ik gemist.
En het ‘probleem’ is er dus ook nog.
( en ik zal maar niet beginnen over trappend met je brommer zoals wij vroeger deden op de mobylette :innocent: )

Ik ken dit verhaal, maar is eigenlijk nergens in het wetboek echt duidelijk gedefinieerd. Daar staat dat een onverplicht fietspad toegankelijk is voor snorfietsen mits de motor is uitgeschakeld. Betekent elektrisch = uitgeschakelde motor? Deze regel stamt uiteraard nog af van het feit dat je vroeger veelal alleen fietsen met benzine hulpmotor had (ie snorfiets), die kon je makkelijk uitzetten en dan doorfietsen. Op sommige van deze paden ligt ook gewoon een (onverharde) rijbaan naast dus in principe mogen ze dan wel daar over met de motor aan. Al met al wordt het dan allemaal een beetje te vaag om nog conclusies uit te kunnen trekken.
In ieder geval weet ik vrij zeker dat hier nooit echt op gehandhaafd of gecontroleerd wordt.

RVV art. 5 bepaalt dat fietsers het onverplichte fietspad mogen gebruiken. RVV art. 2b bepaalt dat dit ook geldt voor snorfietsers. RVV art. 5 stelt wel een extra voorwaarde aan snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor, namelijk dat deze moet zijn uitgeschakeld. Een elektrische snorfiets heeft echter geen verbrandingsmotor.

1 Like

Hmm, in mijn herinnering werd alleen het woord “motor” genoemd. Wellicht is dit er later aan toegevoegd.