Bij een verdeeld knooppunt moet je inderdaad met tentakels werken.
Dat is al eens uitgebreid uitgelegd in een topic ergens in 2010.
Het principe is, dat je een route naar een volgend kp al oppakt bij het eerste kp van het gesplitste knooppunt.
Dus bij het eerste splitspunt van een bepaald knooppunt pak je al de route al op naar het volgende knooppunt, ongeacht hoeveel splitspunten er dan nog volgen. Je moet altijd van het uiterste punt van een bepaald knooppunt naar de volgende knooppunten kunnen.
Even een plaatje
Het idee is nu dat de route naar 72 begint bij 67 A en dan met enkelvoudige relatie, dus alleen heen naar 72 tot 67 B en dan verder 2richting naar 72
net zo naar 19, beginnen bij 67A, enkelvoudig naar 67 B en dan tweerichting naar 19
route naar 74 begint bij 67B, enkelvoudig naar 67A en dan tweerichting naar 74
route naar 60 begint bij 67B enkelvoudig naar 67B en dan tweerichting naar 60
Even aannemende dat de richting van de weg tussen 67A en 67B richting 67A is, krijg je op de weg tussen 67A en 67B 4 relaties:
67-74: role forward
60-67: role forward
67-72: role backward
19-67: role backward
Het verdient altijd aanbeveling dergelijke gesplitste punten eerst uit te tekenen met wegrichtingen erbij en dan de rollen vast te stellen.
Overigens is het zo, dat naar mijn idee, het tentakelprincipe ook wel eens te ver is doorgedreven. Met name op een ingewikkeld kruispunt. Je ziet dan ook dat een dergelijk kruispunt vaak als fout bij vmarc staat. En ik moet ook zeggen dat ik een aantal van die kruispunten maar even als een hete aardappel heb doorgeschoven naar later.
Een aantal keren heb ik ervoor gekozen op een simpel kruispunt niet te tentakelen, maar gewoon de routes te sluiten. Een voorbeeld is knooppunt 20, dat je kunt splitsen in 4 knooppunten, maar ik heb er 1 van gemaakt.
Een ander nadeel van de tentakelmethode is, dat de relatietool in JOSM deze niet goed ondersteund en soms een tentakel als onderbroken weer geeft. Leuk voorbeeld is een korte relatie van 1 weg met een tentakel van 1 weg er tegen aan, die wordt als broken weergegeven. Pas als de relatie 2 of meer wegen bevat, geeft hij een tentakel als gesloten weer.
Ander nadeel van deze methode is, dat het nauwelijks meer te volgen is. Het heeft bij mij ook een poosje geduurd voor ik het in het snotje had.
Overigens wordt het nog lastiger als je een aftakking in het midden gaat krijgen, dus bijv. 3 pootjes, dan moeten de tentakels 2 kanten op. Voorbeeld is kp 13 in Losser de aansluiting van 18, 15 en 69
Zowiezo is het hele relatiemodel in OSM zeer fragiel en breekbaar en nauwelijks robuust te noemen.
En verder is het in beton gegoten.
Voor elke route tussen 2 knooppunten moet er een relatie worden gemaakt met de knooppuntnummers verbonden door een streepje in de note, fietsknooppuntrelaties krijgen geen naam.
Hierbij moet het laagste nummer vooraan staan en het hoogste achteraan
De wegen in de relaties moeten in de relatie staan in exact de volgorde van het lage nummer naar het hoge nummer.
Als een route splitst in enkelvoudige routes, moet je eerst de heenroute erin zetten met juiste forward/backward tov de richting van de weg, dan vanaf het splitspunt tegen de richting in de terugroute erin met forward/backward.
Als je een rotonde geheel rond rijdt, moet toch de rotonde geknipt worden in 2 helften, anders krijg je een volgorde fout
Als je in JOSM, Potlach een weg toevoegt aan een relatie, komt hij standaard onderaan en je hebt dus een volgorde fout. Alleen met het relatievenster van JOSM kun je een weg op de juiste plek krijgen.
Simpel voorbeeld:
Er is een nieuw knooppunt 67 tussen 64 en 65 in.
Je moet dan de relatie 64-65 kopiƫren, de kopie noem je dan 64-67, je verwijdert het deel van de wegen van 67 tot 65 en je maakt hem lid van het netwerk.
De oorspronkelijke relatie hernoem je in 65-67, je verwijdert de wegen van 64 tot 67 en keert vervolgens de volgorde om, want de wegen lagen van 64 naar 65 en moeten nu van 65 naar 67 lopen. Voor dat omkeren is een knopje in het relatievenster van JOSM. Deze relatie hoef geen lid te maken van het netwerk, dat is ie al.
En dit is maar simpel. Voor hetzelfde geld krijg je een nieuwe knoop met tentakels.
Ik heb me al jaren veel met fietsknooppuntnetwerk, Lf en routes bezig gehouden, bij de fietsersbond ben ik er een expert in en ik ben er bij OSM ook weer ingedoken en ik heb de afgelopen maanden me er intensief mee bezig gehouden. Veel netwerkrelaties hersteld, aangepast, ontbrekende routes toegevoegd, und, und. En nog is er een todo list van hier tot Tokio en terug.
Nog even naar knooppunt 18 in Emmeloord, daar moet je inderdaad met 2 knooppunten 18 werken. 1 boven bij de Hannie Schaftweg, 1 beneden bij de Urkerweg.
En je krijgt dus tentakels.
Tussen de knopen 18 en 18 krijg je:
18-69 role backward
18-27 role backward
18-63 role forward
13-18 role forward
Want:
- de route naar 13 begint bij het onderste punt
- de route naar 69 begint bij het bovenste punt
- de route naar 27 begint bij het bovenste punt
- de route naar 63 begint bij het onderste punt