Drammen bygges om og mye ferdig høsten 2025: Sykehus, ny bybru og togstasjoner - Hjelp med oppdateringer?

Det bygges i Drammen sentrum. Flere av prosjektene blir ferdige samtidig nå til høsten:

Per nå mangler det både bygg (det nye sykehuset f.eks.), plattformer (tog og buss - Brakar må håndtere det siste), veianlegg har kommet inn i import som eldre data, etc. Jeg har oppdatert en del, relatert til fremkommelighet for gående og syklende underveis, men det blir nok mye nå til høsten.

Så, er det noen som kan hjelpe oss med å oppdatere OSM-data rundt når endringen skjer og folk skal kunne benytte anlegg som er åpnet? Jeg skal prøve og oppdatere denne tråden med datoer når jeg lokalt får informasjon. Men, jeg ønsker meg litt proff hjelp fra dere.

1 Like
  1. Bro over Brakerøya skal stå ferdig i juli. Detaljer og bilder.
  2. Drammen stasjon er da planlagt åpnet for fullt 31. august - Skriver Bane NOR. Eldre bilde av en plantegning av plattformene som viser trapper og heiser slik det blir på plattformer 1-5, av totalt 6. Denne viser ikke dagens gangetraséer!
  3. Den nye Bybrua åpnes for gående og syklende 1. september.
1 Like

bra initiative

1 Like

Takk. Statusoppdatering i en god og lang video fra Bane NOR fra Drammen stasjon. (Beklager linke til FB.)

Status ellers: Broa over Brakerøya stasjon står fortsatt ikke ferdig. Ble kommunisert at den var ferdig i vår, så juli, men nå ukjent.

Da starter første steg av åpningen av det nye sykehuset «​24. august 2025 - ​Psykisk helse og rus inkl. støtte- og servicetjenester (hele Blakstad, døgnseksjoner i BUPA og en døgnseksjon i ARA) flytter inn.» Kilde. Det hadde vært flott om noen av dere ekspertene kunne lagt til minst sykehusbyggene før det. Får noe til det? @NKA? (Jeg er ikke så god på import og JOSM her.)

Ser det ligger i Norgeskart nå, så det er de blå byggene med rød stiplet linje rundt som burde prioriteres. Fint å få med de lyserøde også, som er (fra nord til sør-vest) Drammen Helsepark sine første bygg, 3x store sykkelskur, og utvidet fjernvarmesentral nærmest Fjordparken.

Veianlegget er det fint om ligger som det ligger i OSM nå (f.eks. sykkelanlegg under eldre jernbaneundergang - som er ferdigstilt av Sykehusbygg), da jeg ser at dette er mer oppdatert (av meg). Enn det som jeg ser i Norgeskart.

Takker på forhånd!

Takk @NKA! Da er sykehusbygga på plass. Får info fra sykehusprosjektet om detaljer ellers, så jeg tar en tur på befaring på fredag.

Litt generell informasjon for hele OSM i Norge og rutevisning i alle kollektivapper og websider: Entur har hatt problemer med løsningen som forer de oppdatert gate- og veger (Geofabric), så har noen her inne sett treghet i oppdaterte rutevisning (fra OpenTripPlanner) de siste fire dager så vet vi nå grunnen. Oppdaterte ruter skal være ok fra og med i dag tidlig.

Da skal siste rest av “gamle” Drammen sykehus være borte, bortsett fra to busstopp som trenger nye navn. Er det noe dere kan rette på i Entur, @Wulfmorn? Oversikt her, begge skal hete: “Dronninggata”:

Dokumentert her (se linjekart og tekst om dette i brosjyre nederst). Takk for all hjelp så langt!