Doseer verkeerslichten. Hoe tag je die? traffic flow management

Welke tagging, zo, dat de routering er rekening mee kan houden.

Het is de bedoeling om te ontmoedigen. Dus eigenlijk, dat men een andere route kiest tijdens de spitstijden.

Alleen een higway=traffic_signals zal dat effect niet hebben.

traffic_signals wiki
ramp_meter, maar dit is geen ramp

De tijd van stoppen staat nog niet vast, welke tags daarvoor gebruiken?
Het is een soort van traffic flow management.

Tekst uit besluit.

met het plaatsen van een verkeersregelinstallaties, welke vanuit de pilot in het beginsel fungeren als doseerlichten tijdens de spitstijden (06:00 tot 09:00 en van 16:00 tot 19:00), de aantrekkelijkheid van de weg voor sluipverkeer naar verwachting zal verminderen;

dat mogelijk door monitoring van de pilot in het verloop van tijd andere tijden worden ingesteld waarin de verkeersregeninstallaties actief zullen zijn.

alle weggebruikers (uitgezonderd (brom)fietsers en voetgangers) tijdens de werking van de verkeersregeninstallaties een specifieke tijd voor het doseerlicht moeten wachten;

de wachttijd kan variëren binnen een range van 10 tot 120 seconden, de uiteindelijke definitieve wachttijd zal worden vastgesteld op basis van de in de praktijk opgedane ervaringen;

voor (brom)fietsers en voetgangers stroken worden aangelegd en als (brom)fietspaden worden aangewezen, zodat zij veilig langs de verkeersmaatregelen worden geleid;

ter aanvulling op het doseerlicht slagbomen worden aangebracht om roodlichtnegatie te voorkomen;

hulpdiensten tijdens noodsituaties versneld doorgang verkrijgen;

de bereikbaarheid van hulpdiensten zoals de brandweer en ambulances gewaarborgd blijft door een SOS Toegangssysteem;

Inderdaad geen ramp maar de functionaliteit komt overeen. Daarnaast is de wikipagina Tag:traffic_signals=ramp_meter - OpenStreetMap Wiki iets minder stellig dan de Key:traffic_signals - OpenStreetMap Wiki pagina.

signalling devices typically found on motorway on-ramps to control the flow rate of joining traffic

Lijkt mij dus wel bruikbaar.

Heb ook nog even naar taginfo gekeken maar zo snel niets beter passends gezien.

MI zijn alle verkeerslichten doseerlichten.

Wat de gemeente wil bewerkstelligen, dat de mensen, die route niet nemen op bepaalde tijden. Ze willen een effect bereiken, door een tijd in te stellen, dat het een bepaalde irritatie (gevoelsmatig te lang wachten) op wekt, dat mensen die route niet nemen, dus vooral voor diegene die daar bekend mee zijn en daar de laatste jaren langs reden. Woonwijken aanleg andere zijde van het dorp, zo dat het de kortste route is naar de autoweg, daar waar een op- en afrit is.

Voor routeberekening heb je een bepaalde tijd nodig in verhouding tot de omliggende wegenstructuur. Zodat de route mechanisme een andere berekening laat zien.

Dus je zou een bepaalde wachttijd moeten kunnen aangeven om tot die berekening te komen.

Voor mijn gevoel is dit net wat anders als een ramp_meter, wat wel overeenkomsten heeft.

Dit op een erftoegangsweg, 60 km/h is.

Er is wel passing_time wiki
De wachttijd wordt niet meegeteld.
afbeelding

Dan is het eigenlijk traffic_calming. Maar om nou de verhoopte mate van ergernis van een verkeerslicht te gaan mappen, kwenie hoor…

Ik zou gewoon een verkeerslicht mappen, eventueel met een subtag erbij. Het is dan aan de routers om daar iets mee te doen. Doen ze uberhaupt niks met verkeerslichten? Dan hoeven wij dat niet op te lossen. Geven ze een penalty? Prima. Hoe groot de penalty is? Dat is aan de router/profielmaker. Zou het in dit geval meer penalty moeten zijn dan bij een verkeerslicht op een kruising? Ik denk het eigenlijk niet. Ze lijken te hopen dat een gewone verkeerslichtvertraging tot opstoppingen en daardoor routevermijding leidt.

1 Like

Kon misschien goedkoper/efficiënter door vlak naast die weg een afgesloten bak te plaatsen met telefoons die Google Maps navigatie draaien? :rofl:

En ja, ik snap dat dat niet voorkomt dat een route planner(!) de route vermijd, maar de slagbomen/verkeerslichten doen dat ook niet - behalve als je weet dat deze constructie daar ligt. De echte vraag is dus eigenlijk wat het echte probleem is dat ze aan willen pakken: “navigatie die deze shortcut kent” (dan is Allroads’ vraag relevant voor de oplossing) of “lokale mensen die deze shortcut kennen” (dan gaat dit el werken, ook zonder goede tagging, mits de wachttijd lang genoeg is natuurlijk).

Op de Rotterdamseweg tussen Rotterdam en Delft staat, wat ik denk, een vergelijkbare installatie en die is gewoon als traffic_signals=ramp_meter gemapt.

Klinkt mij als suboptimaal, ik denk dat z’n slagboom eerder kapot gaat dan de constructie bij De Zweth die getagd is als:

• barrier=bollard
  • bollard=rising
  • bus=yes
  • motor_vehicle=yes
  • note=traffic throttling during rush hour

Ik zal er, als het afgerond is, gewone verkeerslichten neer zetten, gezien de pilot is het moeilijk om de wachttijd aan te geven.

Dat was de insteek van de vraagstelling, wachttijdinstelling, wat dan effect zou moeten hebben op de navigatie.
Niet voor de groep, ik ben er bekend, deels, ik negeer het. Waar dus het probleem vandaan komt.

De keuze voor verkeerslichten en een slagboom is er, omdat de capaciteit er niet is om dit te handhaven. Alleen bebording werkte niet (verkeersbordnegatie) Vandaar ook bewust de keuze voor een slagboom, voorkomen roodlichtnegatie.

Er stonden nog geen G12a verkeersborden.