Dorpskroeg / cafetaria: een of twee node's?

In mijn buurt zijn de dorpen vaak te klein voor een kroeg én een aparte cafetaria, de dorpskroeg heeft dan ook een frituur. Meestal staan die op OSM als amenity=pub. Een beginnende mapper heeft nu naast een van die kroegen een aparte node gezet met amenity=restaurant, cuisine=cafetaria. Restaurant lijkt me wat overdreven, fast_food is waarschijnlijk beter, en cuisine=friture sowieso. Maar toch goed om te mappen dat je hier ook een patatje krijgt.

Alleen, het is maar één zaak; one feature, one OSM element. Aan de andere kant spreken de kroeg en de frituur verschillende klantenkringen aan (niet zonder overlap natuurlijk). Twee aparte node’s zijn daarom zo gek niet, pragmatisch gezien. Ik twijfel dus:

  • amenity=pub, food=yes, cuisine=friture, takeaway=yes + naam, adres, … takeaway=yes bij een pub oogt een beetje raar, want het is vast niet de bedoeling dat je een borrel meeneemt.
  • pub zonder food, aparte node met fast_food, friture, takeaway + herhaling adres en naam. Herhaling adres en naam is niet zo mooi. Je krijgt wel twee duidelijke icoontjes op de kaart.

Wat denken jullie?

Herhaling van het adres komt wel vaker voor wanneer meerdere POI’s een adres delen. Dat is niet erg. Ik zou dan wel de BAG-source en date alleen op de geïmporteerde laten staan.

Verder een kwestie van aanvoelen door de mapper denk ik. Als je bij zo’n kroeg daadwerkelijk langs kan gaan om een familiezak friet en vier kikasticks; of een waterfiets, een open ruggetje, en een broodje bal te bestellen en mee naar huis te nemen, ja, dan kom je bij mij wel aardig in de buurt van amenity=fast_food met cuisine=friture als losse node erbij.

Verder food=yes bij de pub-node als die ook meer dan pinda’s en bitterballen bij je niet-afhaal-biertje heeft. :slight_smile:

Ik ben het eens met Jeroen over het aanvoelen. Als het ook echt een snackbar is is het toevoegen van een extra node wel handig.

een wattes? Die verkopen ze niet bij mijn lokale snackbar

Mij lijkt het relevant, zelfs cruciaal, of de openingsuren gelijk lopen. Indien ja dan 1 node, indien niet dan 2.
Wel is het problematisch dat openingsuren niet voor eeuwig in steen gebeiteld staan, zeker in deze droeve corona-tijden.
En er zullen altijd grensgevallen zijn, onvermijdelijk.

Als het duidelijk één zaak is met ook één ingang, dan één keer taggen met wat het meest belangrijke is: bv. amenity=pub combineren met food=yes etc.
Als er twee ingangen van een zaak zijn op één adres maar met verschillende bezigheden (zoals Moeke Vaatstra in Zuidwolde-Grn), dan zijn twee aparte nodes met identiek adres prima (in dit geval restaurant naast fast_food).

Dupliceren van adresnode kan met name zinvol zijn indien meerdere bedrijven een pand met één adres delen (vooral kantoren, soms winkels).
Maar bij één zaak in principe slechts één node. Zo hoort een boekwinkel met koffiezitje ook niet een aparte amenity=cafe te krijgen.

Nee, ik neem voorlopig ook niet de moeite om openingsuren bij te werken. Als ze al bijgehouden worden op een website dan is de kans groot dat ze tijdelijk zo zijn. Komt wel weer, hopelijk. :slight_smile:

Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij 2 nodes als het 2 verschillende amenities zijn.
Op een kaart wil ik dan 2 symbolen zien.

Een pub met pubfood is een twijfelgeval.

Maar bv. een hotel met openbaar restaurant zie ik liever met 2 symbolen op een kaart staan. Soms zoek iets om te eten en soms om te slapen.

Bedankt voor jullie input, allemaal! Ik heb er uiteindelijk twee node’s van gemaakt. De situatie is inderdaad zo:

… ook al moet ik constateren dat de snacks bij mij in de buurt minder creatieve namen hebben :smiley:

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=98577310