Door wijziging is natuurgebied de Leyen er vreemd uit gaan zien.

Er is een wijziging doorgevoerd waardoor natuurgebied de Leyen er niet meer uit ziet als een bos (wat het is) maar als een niet begroeide vlakte. (https://www.openstreetmap.org/changeset/84186835). Ik heb minimale ervaring met wijzigingen doorvoeren in OpenStreetMap. Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit op een juiste manier kan wijzigen?

Ik zou de grens van het natuurgebied (leisure=nature_reserve, name=De Leyen) en met bos begroeide stukken (landuse=forest) als twee aparte objecten intekenen. Nu heb je het bos verandert naar natuurgebied, maar daardoor is bos dus niet meer aanwezig in OSM.

Toevoeging: In dit geval lijkt het me het beste dat de multipolygoon die oorspronkelijk het bos voorstelde weer landuse=forest wordt en er een vlak om het gebied heen wordt getekend met de tags voor het natuurgebied.

'k Zag je wijziging…
Best lastig als je net begint…

Er lopen drie soorten tagging door elkaar.
toponym (verouderd… dat was alleen maar een naamdrager)-kan weg.
landuse … Dat moet dus landuse=forest zijn en ook de multipolygoon
leisure=nature_reserve
Dat moet een aparte polygoon worden die de omtrek van het bos volgt.
Kijk je nog even
Eggie

edit Ik heb even die polygonen gescheiden door copy paste
Nu apart bos en apart leisure=nature_reserve

edit2 Het rendert weer… Dat is met iD bijna niet te doen. 'k Heb gewoon die mp gekopieerd en de verschillende juiste tags verdeeld. De mp heeft als tag landuse=forest en de nieuwe omtrek heeft als tag leisure=nature_reserve en de naam

Het rendert weer bij Bilthoven

Bedankt voor de hulp! Het ziet er weer normaal uit. Dus als is het goed begrijp liggen er nu 2 multipolygonen op elkaar: eentje om aan te geven dat het leisure=nature_reserve. Een ander dat het landuse=forest is?

Wat ik nog probeer te begrijpen is dat het lijkt alsof je meerdere tags aan een enkele multipolygoon mee kan geven. Maar het werkt dus niet als je een enkele multipolygoon zowel leisure=nature_reserve als landuse=forest meegeeft?

Nee… het is anders.
Er is maar één multipolygoon relatie hier. Dat is de landuse=forest.
Die is nodig omdat er ook inners zijn. Bv een stuk heide en recreation_ground .

Bij een mp staat op de outer de landuse tagging op de relatie zelf itt de inner.
De inners mogen elkaar niet raken. Dat is nog fout hier zie ik. Om die aaneengesloten stukken hoort een lege polygoon die als inner kan dienen. Zal er nog even naar kijken!
Ook een derde stuk bos als inner zie ik niet. incompleet… Die zal ik verwijderen als die geen functie heeft. (edit4… dat was dat huis met tuin)

De leisure=nature_reserve is geen multipolygoon als het goed is.

Verder kan een polygoon zowel een inner als een outer relatie hebben.
Bv Een groot bos met een ven in het midden. In die ven ligt bv een eiland.
Dan is het bos de outer en de ven de inner.
In een andere relatie is de ven de outer en het eilandje daarbinnen de inner.
Zo staan er twee aparte relaties op één lijnelelement.
Zal even naar de inners kijken en dan moet je straks maar een kijken hoe ik dat heb opgelost.

edit: Er zijn nu twee inners… Dat erf met dat huis en de aaneengesloten recreation ground en heath… Die heeft een lege polygoon als inner om die stukken
De leisure=nature_reserve hoort hier geen mp te zijn… , maar het lijkt er weer wel op. Ik check dat nog even.

edit2 Volgens mij klopt het nu

edit 3… Bij die grote oppervlakte is het altijd weer zaak om even de rendering af te wachten na bewerking. Foutjes blijven dagen zichtbaar.
CTRL-F5 en F5 (cache leegmaken) een paar keer wil wel eens helpen. Beet je in- en uitzoomen.

Hierop voortbordurend: Wat is een eenvoudige manier om een naam op de kaart te krijgen voor een bepaald gebied, zoals hier b.v. Oosteindsche landen: https://www.verbeterdekaart.nl/#?geometry.x=261065.04&geometry.y=521127.7&zoomlevel=9.6

Goede vraag! Ik zit met hetzelfde omdat ook de Noord-Hollandse regio West-Friesland niet op de kaart staat. Dit is een regio met hele duidelijke grenzen.
Weet je van Oosteindsche landen ook een duidelijke grens?

Nee, dit is overigens ook zo’n beetje de enige kaart waar ik het op kan vinden. Stond ook op OSM, maar daar heb ik het verwijderd omdat het op een compleet verkeerde locatie stond.

Dan zou ik in eerste instantie een punt/node plaatsen in het hart van het gebied. Op basis van oude kadasterkaarten (TopoTijdReis) betreft het hier de eerste veenontgravingen daar (van het Oosteindsche Veen). En de contouren zijn daar op zich ook goed te zien (perceelgrenzen zijn nu ook nog zichtbaar). Maar dit is een aanname, geen vaststaand feit. Ik denk dat de ambtenaar die de BGT bijhoudt wel weet waar de grenzen liggen. De topografische kaart van het Kadaster is natuurlijk wel ergens op gebaseerd!

Herstel: ik zie op een aantal kaarten dat de Oosteindsche Landen (weilanden) en het Oosteindsche Veen (veengebied) door elkaar liggen. Grof gezegd zou je moeten zeggen dat het huidige veengebied “Oosteindsche Veen” heet en al het ontgonnen veen (weilanden) Oosteindsche Landen" heet.

Kleine verbetering:
Bij een mp staat de landuse tagging op de relatie zelf.
De outer is dan een way zonder tags.
De inners mogen elkaar niet raken

Dat is niet helemaal waar, zoals duidelijk is te lezen in de (kilometerslange) discussie op de talk pagina van de MP wiki.
Er zijn 2 methoden waarop je inners aansluitend kunt maken als je aan alle strikte regels wilt voldoen.
Ik heb hier een voorbeeld dat ik vandaag nog onder handen had in deze MP-relatie.