Doodlopende weg, behalve voor fietsers (en wandelaars). Hoe taggen?

Dit bord is duidelijk:

Overigens kunnen ook wandelaars er langs.
Bijkomende complicatie voor fietsers is dat ze een uiterst steile trap op moeten om de spoorweg te overbruggen.
Hoe tag ik dat het beste?

Op deze pagina is de uitleg niet helemaal duidelijk.

Zelf tag ik dat niet. Er zijn mensen die zo’n weg willen taggen met “no exit” maar als aan het eind van de weg er een fietspad/voetpad of pad/weg met een bollard o.i.d. is, waardoor er geen toegang is voor auto’s, dan moet een navigatieprogramma je daar niet overheen sturen met je auto.

Over het routeren van fietsen over trappen kunnen we beter ligfietser vragen. Dat blijft een lastig punt.

Op de weg zet ik geen speciale tags.

Op de plek waar de auto’s niet verder kunnen tag ik een barrier=.
Een brug voor fietsers met trap en fietsgoot is een highway=steps;ramp:bicycle=yes
En dan hierna de bridge=yes;highway=path of cycleway

Vandaag kwam ik dezelfde situatie tegen. De hele weg was als highway=cycleway getagd.
Dit heb veranderd naar highway=unclassified tot aan het bord met fietspad. De doodlopende weg vormt een toegang tot diverse landbouwpercelen.

De barrier=bollard op het begin van het fietspad (richting Maas) is geplaatst vanwege het paaltje :
http://hiking.waymarkedtrails.org/en/?zoom=17&lat=51.58917&lon=6.02876&hill=0&route=1
Het bord met doodlopende weg staat bij het wandelknooppunt 90.

De noexit tag heb ik zelden gebruikt.
Ik kan mij alleen doodlopende paden in een bos herinneren.

Wanneer de trap een gootje heeft en overduidelijk bedoeld is om met de fiets aan de hand omhoog te gaan “map” ik deze als bicycle=dismount … Je krijgt dan op de OFM een symbool van een fietser met de fiets aan de hand. BV De Zwijndrechtse Brug http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.81022/4.65265 Dit is een doorgaande route voor fietsers en niet de trap nemen is een hele omweg. Een volbepakte fietser kan deze trap nog wel nemen.

https://www.google.nl/maps/place/Dokweg/@51.810028,4.652517,3a,75y,305.53h,83.2t/data=!3m4!1e1!3m2!1scieXqlVoMJltxKHMGoS0Ww!2e0!4m2!3m1!1s0x47c42eda69d99741:0x94a0b8fa2b2cd3f6?hl=nl

Dit routeert, maar niet van harte. Soms wordt er ook bicycle=yes als tag erop gezet. Ook dan routering niet van harte. … en dat zal ook de bedoeling zijn. Met een tussenpunt lukt het vaak wel.
Zulke trappen kunnen volbepakte fietsers niet nemen. … ik althans niet.

Geen fietsgootje dan ook geen tag bicycle= …
Eggie

Op de doodlopende weg zou je de verkeersbord tag kunnen gebruiken.
traffic_sign=NL:L8;OB52

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overzicht_Nederlandse_Verkeersborden
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=22239&p=1
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=23644

Wordt het geen tijd om de door Eggie als trapgootje vermeldde verbindingen een extra tag te geven voor E bikes ? Een gemiddelde E biker kon met de oude fiets de trap al niet nemen, laat staan met een E bike en bagage. In het laatste geval wordt het of een portage of een D tour. Een waarschuwing vooraf op de kaart lijkt mij op zijn plaats, persoonlijk ga ik niet graag terug dus ik porteer wel ook zonder trap.

Hendrikklaas, die E-bikers kunnen toch zelf wel zien op de kaart dat het een trap is?
En als ze dat niet zien, is het ook niet verantwoord om op een E-bike te stappen.
Je moet niet willen om alles op OSM te zetten, een navigatie hulpmiddel is geen blindegeleidehond. :wink:

… een beetje moderne e-bike heeft tegenwoordig “handgas”. Je kunt dan de fiets het werk laten doen. Moet je wel handigheid in hebben op een trap anders is de fiets eerder boven dan de berijder. Over de langere afstand zal de routering in de OFM althans de trap (met gootje) vermijden. http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.91659/4.58059
Zal nog eens kijken bij de stormvloedkering bij Capelle wat er nu gebeurt … Toen kwam ik bij die trap met gootje uit.

edit: van iets langere afstand de fietspaden… van vlakbij de trap…

Ligfietser, het hebben van een (knooppunten) routeplanner en het gebruik ervan werkt niet bevorderend of stimulerend voor het gebruik van de grijze cellen. Het STER spotje hij /zij zei hier linksaf…plons en het echtpaar dat en route over de Diefdijkstaat bij Fort Everdingen uitkomt terwijl ze vanaf Leerdam naar Gorcum wilden, staat me nog helder voor de geest. En ja ik heb op mijn tochten genoeg trappen, zelfs die op voetpaden, genomen, n beetje eigenwijzigheid denk ik.
PS Eggie dat handgas verklaard de ondersteuning zonder zichtbare trapbewegingen :slight_smile:

Ik dacht dat dat een snorfiets was … gelukkig kom je die nog weinig tegen.

Een e-bike is voor de wet gewoon een fiets en we hebben m.i. dus niets om ons op te baseren bij het maken van onderscheid. En het gaat om meer dan alleen ebikes; ook bakfietsen, fietsen met aanhanger, en andere categorieën komen niet zo maar een trapgoot op.

Even buiten het praktische punt van ligfietser, lijkt het mij dat een navigatieprogramma in de toekomst wel rekening zou kunnen gaan houden met routes waarin trappen voorkomen (door ze (a) niet te gebruiken en/of (b) te waarschuwen in de geest van “tol op de route; wilt u die nemen”, maar dan met “trappen op de route”). Daarvoor is niets meer nodig dan het aangeven van highway=steps, wat er nu al in zit.

@eggie: Wat betreft bicycle=dismount: in een eerdere discussie dacht ik dat de conclusie was: alleen gebruiken als er IRL een bord is.

Zo doe ik het ook…
Er staat een bord bij de Baanhoekbrug (Sliedrechtse kant)
https://www.google.nl/maps/place/Sliedrecht+Baanhoek/@51.824288,4.742086,3a,52.6y,333.28h,74.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1stKuhw5w7YxltzJvJxDGm9g!2e0!4m2!3m1!1s0x47c429923c59ef81:0xa5901ec14a92dbda?hl=nl
… en hier gaat zelfs een fietsroute over.
E-bikes mogen op eigen kracht tot 6 km/h … motor tot 250W De ondersteuning mag tot 25 km/u Gaan ze sneller dan 6 km/u zonder trappen dan een blauw plaatje (=snorfiets) /motor tot 250W

Dan grijs gebied. De highspeed versie… Kan tot 45 km/u In Duitsland/Zwitserland Mofaschild , maar geen helmplicht.
Wordt in Nederland gewoon verkocht. Nieuwe regel (Heb ik ergens gelezen); zou nu blauw plaatje moeten hebben en je mag (kan wel dus) toch niet sneller dan 25km/u
In 2017 overstap naar geel kenteken. Dan gelijk aan brommer en helmplicht. Ben benieuwd of ik dan nog m’n fietshelm mag gebruiken of e.o.a. integraal- ding (niet op het fietspad binnen bebouwde kom?)
Nieuwere highspeed e-bikes hebben overigens ook motoren van 350W en zelfs 500W.
…'k Moet wel zeggen dat zo’n fiets leuk rijdt. :slight_smile:

Leuk overzicht!

Maar waar het mij om ging was: die zijn wat betreft RVV 1990 óf een fiets, óf een bromfiets (verder onderverdeeld in snorfietsen en andere bromfietsen).

Onze tags voor toegang volgen die definities; als het getagd is naar wat er mag rijden bicycle/mofa/moped, mag je van een eigenaar van een ebike verwachten dat ze weten onder welke categorie ze vallen, wat betreft de RVV-regels.

Moeten we ook taggen naar wat kan? Ik zou ervoor pleiten om dan geen access tags te gebruiken. (Wat wel? Is me niet duidelijk.) Ik denk dat het ook zeer persoonlijk is welke obstakels je wel/niet neemt met een vervoersmiddel.

Een waarschuwing voor trappen in een navigatieprogramma inbouwen (bij het maken van een route) lijkt me hoe dan ook niet erg lastig te programmeren. En daarvoor zijn extra tags niet nodig.

In 2006 toen de Key:access pagina werd aangemaakt was de omschrijving “Access by this transport mode not permitted or unsuitable”. M.a.w. zowel mogen als kunnen. Eind 2008 heeft de grootste voorstander van de smoothness tag vlak voor er een edit war over noexit uitbrak de definitie veranderd naar alleen mogen. Volgens mij was dat zo ongeveer rond de tijd dat veel ervaren OSM’ers de wiki als verloren zijn gaan beschouwen, omdat veel te veel van dat soort knutselwerk werd verricht.

Praktisch gezien is het natuurlijk nog steeds zo dat ook dingen die onmogelijk zijn met access tags worden getagged. Veel barriers gaan niet vergezeld van verkeersborden. Toch worden daar access tags op gezet of als standaard waarde aangenomen. wheelchair=yes/no berust zelfs zo goed als helemaal op “kunnen” en niet op mogen.

Kan het alleen met je eens zijn, zeker wat betreft barrières/obstakels.