documentatie veiligheidsregio's

Hallo,

Ik zie dat op dit moment de veiligheidsregio’s worden toegevoegd. Dit vind ik een erg welkome en waardevolle toevoeging aan OSM. Misschien vinden jullie mij nu een zeurpiet, maar ik mis nog een stukje documentatie op de Wiki over de tag boundary=safety_region. Is het mogelijk dat hier een omschrijving voor komt binnen OSM? Hiermee zijn we namelijk de mappers en andere gebruikers van OSM van dienst die minder ervaring hebben met wat een veiligheidsregio inhoudt.

Met vriendelijke groet,

Casper

Op zich goed, maar…
a) het rendert nergens, behalve op speciale viewers
b) bestaat het concept safety_region in andere landen dan Nederland?
c) naast veiligheidsregio’s hebben we in Nederland:

  • Vakantieregio’s
  • Landsdelen (Europees NUTS 1)
  • Corop-regio’s (Europees NUTS 3)
  • GGZ-regio
  • OV-concessiegrenzen
  • Waterschappen (die mogen wmb zéker wel in OSM, want is ook een echte overheid waar we voor kiezen)
  • RWS-regio
  • iRES (indeling voor Regionale EnergieStrategie)
  • RMP’s (Regionale Mobiliteits Programma’s, met hippe namen als Regio FoodValley, en Cleantech-regio
  • Stedelijke regio’s
  • Netnummers
  • Postcode-gebieden
  • Aviornis-regio’s (De vereniging voor park- en sierwatervogels, heeft 11 regio’s in Nederland)
  • KNMI-regio’s (6 stuks)
  • Belastingregio’s
  • Kantons (rechtbanken)
  • Netbeheerders
  • Drinkwatermaatschappijen
  • Samenwerkende gemeenten
  • Stadsregio’s
  • RWS-regio’s
  • ProRail-regio’s
  • ProRail-bediengebieden…

Tsja, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heeft het nut als we die in OSM zetten?

Ik was ook met een soortgelijke reply bezig, maar deze is veel beter. Van mij een +1.
Voor wie map ik en wat is het nut er van?

De waterschappen staan er al (deels?) op. A67-A67 heeft daar aardig zijn best op gedaan. Mooi werk!

Niet alles is relevant, maar waterschappen (bestuurslaag) en veiligheidsregio’s zijn nou net de twee uit de lijst die me wel relevant lijken.

Wat het renderen betreft: ook op de standaardlaag Carto kun je de grenzen zien als je zoekt op naam: https://www.openstreetmap.org/relation/11937050

Qua tags zou ik zeker even kijken of er internationaal iets is om bij aan te sluiten, maar in eerste instantie een tag bedenken is natuurlijk prima. Waterschappen als concept zijn dacht ik sowieso vrij uniek.

Wat maakt een veiligheidsregio anders dan bijv. een GGZ-regio?

En dat je het door te zoeken op naam kan vinden is een drogreden. Elk feature met name=xxx kan je op deze manier op OSM “vinden”.

Waterschappen hebben ze ook in Vlaanderen, Frankrijk en een aantal andere landen. Maar in Vlaanderen hebben ze Wateringen en Polders die (bestuurlijk) vergelijkbaar zijn met hoe onze waterschappen tot eind 20e eeuw bestuurd werden (belanghebbenden betalen en hebben een stem).

Het idee van veiligheidsregio’s is dat de geografische indeling van verschillende ambtelijke organisaties hetzelfde is, zodat samenwerking gemakkelijker is.

De veiligheidsregio’s zijn gelijk aan bijvoorbeeld de GGD-regio’s (die nu erg in de belangstelling staan), brandweerregio’s en ambulance-regio’s. Daarnaast bestaan o.a. de politieregio’s, meldkamers en rechtbanken uit een of meerdere veiligheidsrisico’s. Al deze organisaties maken dus gebruik van dezelfde grenzen.

Verder heb ik een groot deel van de lijst met waarden voor te tag boundary doorgekeken en geen correcte waarde gevonden. Daarom heb ik de vertaling boundary=safety_region gebruikt.

Voor een kaart zie deze Overpass-query.

Edit: Ik heb een pagina op de Wiki gemaakt.

Ha, ik wist dat niet, dat Veiligheids-, GGD-, Ambulance-, en Brandweerregio’s gelijk zijn. Dat is namelijk niet altijd zo geweest (tot enkele jaren terug waren er nog 28 GGD-regio’s).

In dat geval: goed werk!

@A67-A67 Dankjewel voor het toevoegen van de Wiki-pagina, en voor de veiligheidsregio’s zelf natuurlijk. Ziet er allemaal erg netjes uit.

Waarom zijn de veiligheidsregio’s getagd als boundary=safety_region in plaats van boundary=administrative zoals de waterschappen?

Omdat het geen bestuurslagen zijn met een gekozen bestuur. Voor de waterschappen zijn verkiezingen, voor veiligheidsregio’s niet.

Daarom is boundary=administrative ook niet toepasselijk voor wijken en buurten, die hebben ook geen gekozen bestuur.

Ik begrijp het. Bedankt voor de toelichting.

Op de weg is van deze grenzen niets te zien, itt andere soorten grenzen. Is dat geen bezwaar?

(Ik ben niet tegen hoor, ik zie het nut al denk ik niet dat er voor veiligheid op OSM gebouwd gaat worden, maar misschien kan er op de wiki een opmerking bij waarom in dit geval geen fysieke waarneembare objecten nodig zijn?)

Maar dat geldt voor de meeste grenzen tegenwoordig met uitzondering van wat bordjes op (snel)wegen en een paaltje hier en daar. Zelfs landsgrenzen zijn vaak onzichtbaar. :slight_smile:

Dat ben ik niet met je eens! Het stikt overal van de bordjes dat je een woonplaats, gemeente, provincie of land verlaat of binnenkomt. Alleen op kleinere wandelpaden niet, ik grap daar wel eens over dat we weer een smokkelroute lopen.

Woonplaats? Behalve als de woonkernen tegen elkaar aan liggen staan de bebouwde kom borden kilometers uit elkaar. Dus waar de ene woonplaats eindigt en de andere begint is in het veld onduidelijk.
De welkom en tot ziens-borden van provincies staan langs de snelweg ook vaak tientallen meters uit elkaar. Is er daartussen niemandsland? Vast niet.

Er zijn iig vrij veel aanwijzingen vast te stellen. Precisie is een ander dingetje. Het zou natuurlijk handiger voor ons zijn als alles met een vette verfstreep getekend was, liefst met een markeerstraalstof erin zodat we de grenzen via satellietbeelden rechtstreeks OSM in kunnen pompen…

Je bedoelt zoiets als in Baarle-Hertog/Baarle-Nassau. En ook daar alleen op de wegen goed aangegeven. Door de omliggende weilanden loopt vast geen markering.
Oftewel, je zult eigenlijk altijd moeten baseren op iets dat niet op de grond waar te nemen is.

Wel aanwezig, maar niet overal en niet altijd precies. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, ook niet om de precisie en de tussenstukken aan te vullen op basis van een erkende bron, maar het is wat anders als er op de weg geen enkele aanwijzing voor de bedoelde grens is.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als voor routes, die zijn er feitelijk ook niet (geen streep) maar uit de aanwijzingen kun je op de weg zien waar de route loopt. Helemaal geen aanwijzingen, dan zet ik hem niet in OSM. Onvolledige / niet erg precieze aanwijzingen maar erkende externe bron, dan zet ik hem er wel in.

De gemeentegrenzen volgen soms de loop van een beek.
De beek is na die tijd rechtgetrokken en verlegd.

De laatste jaren laten ze de beken weer meanderen, maar niet via dezelfde lijn.
Ik zie ook zelden een bord waar de gemeentegrens is.

In welke gemeente je bent, zie je meestal alleen op de onderschriften van komborden. In welke woonplaats je bent, zie je op de komborden als je binnen de bebouwde kom bent, of verder alleen op adressen die toevallig bij bedrijven staan als je buiten de bebouwde kom bent. Op dezelfde manier kun je zien in welke veiligheidsregio je bent bij een brandweerkazerne in je gemeente. Veiligheidsregio’s bevatten gehele gemeenten, dus daarmee kun je de grenzen afleiden.

Ik zie dus weinig verschil met woonplaatsen en gemeenten.