Do you have a brain?

Leuk filmpje over navigatie op AT5, en wie z’n schuld het is als de GPS je een autotunnel in laat fietsen.
De toerist vindt het de schuld van Apple, de politie denkt wat anders :slight_smile:

https://www.at5.nl/artikelen/184990/apple-navigatie-stuurt-fietsende-toeristen-door-de-piet-heintunnel

Aanwijzingen – Borden – regels – Apple? (In afnemende volgorde van hiërarchie)

Hoe dom kun je zijn.

Wat wel zo is, en waar wij ons in Nederland te weinig rekenschap van geven, is dat in veel landen het strakke concept van het (gescheiden) “fietspad” gewoon niet bestaat. In de meeste landen is het doodnormaal om een fietspad provisorisch over een voetpad aangelegd te zien worden, met minimale indicatie in de vorm van een enkele lijn of bord om aan te geven dat het om een fietspad gaat. Je hoeft maar de grens met onze zuiderburen over te gaan, om dergelijke “fietspaden” tegen te komen (en dat was zeker zo twintig jaar geleden toen ik daar een fietsvakantietje had - op sommige plekken werd je een over een meterbreed voetpad gestuurd direct voor de voordeuren van huizen langs - ondenkbaar in Nederland).

Helaas, ondanks vaak ladingen overbodig asfalt, wil men in de meeste landen domweg nog steeds geen fysieke ruimte voor fietspaden maken, als dat evt. ten koste van een laan voor auto’s moet. In Nederland hebben wij ons over die auto-manie al lang heen gezet, maar bijna alle andere landen nog niet.

Bij de Piet Heintunnel staan borden autoweg. Blijkbaar kennen ze die niet, want het enige wat ze opviel waren de rode kruizen.

Nu vind ik het persoonlijk belachelijk dat er in de Piet Heintunnel geen fietstunnel is. Ik snap best dat toeristen geen idee hebben welke route ze dan wel moeten volgen. Maar ja, dan moet je de weg vragen.

Nou ja, er zijn altijd toeristen die niets weten van het land waar ze op vakantie gaan.