Jag hittade några här CC0 LstO Djupkurvor sjöar - GeodataKatalogen
Vill vi ha dem i OSM?
[Edit: Kort svar nej, se nedan för resonemang och detaljer]
Jag hittade några här CC0 LstO Djupkurvor sjöar - GeodataKatalogen
Vill vi ha dem i OSM?
[Edit: Kort svar nej, se nedan för resonemang och detaljer]
Jag kan verkligen se att en datakonsument skulle ha nytta av detta men problemet är vad man har för referenspunkt i höjdled? Så att man kan jämföra sjöar mella år etc? Stor skillnad med om sjön i fråga kan regleras av tex en stad för dricksvatten eller annan fördämning?
De flesta sjöar har förstås en “normal livscykel”, men har ändå ett angivet medelvattenstånd på lantmäteriets kartor. Behöver vi vara petigare än så?
Även sjökort har djupkurvor som utgår från något slags medelvattenstånd och om det anses tillräckligt bra för sjöfartsverket, så borde det duga för osm också.
Ska man dra det till sin spets så är ju även konturen/strandlinjen/arealen för en sjö beroende av vattenståndet, men icke desto mindre är sjöarna ritade vid “något” vattenstånd utan att ritas om vid snösmältningens högvatten.
Nä, medelvattenstånd angivet med ele=*
och djupkurvor med medelvattenståndet som referens räcker förmodligen väldigt långt
Toppen, så då tillkommer frågorna:
Finns flera länstyrelser som lagt flera djupkurvor, även med vektordata ifrån ekolod ser jag på sökningen Djupkurvor i dataportalen tyvärr var de CC BY 4.0, men det kanske man kunde få till CC0.
Börjar vi med LstO Djupkurvor sjöar - GeodataKatalogen ?
OSM is not supposed to store contour lines. It is not part of the project. Instead, renderers and other data consumers fetch elevations from external digital height (and depth) models.
The zero line could in theory be used to map the shore (the lake itself), but I think the topo data which will be made available in Sweden next year will have higher quality for lakes, and it will fit with adjacent topo objects.
Efter att ha kajakorienterat på en kombinerad orienteringskarta och sjökort för många år sedan har jag en stor förkärlek till kombinerade land- och sjökartor och skulle älska att kunna producera sådana ur OSM. Men, med det sagt:
Är också mycket tveksam till om jag tycker att djupkurvor hör hemma i OSM, av samma anledning som med höjdkurvor. Det skulle snabbt bli helt ohanterligt att editera OSM i områden där djup-/höjdkurvor lagts in.
Innan något läggs in bör det tas upp (om det inte finns existerande dokumentation) i internationella communityt.
Lite mer konkreta argument mot höjd-/djupkurvor i OSM:
Som referens kan även nämnas att höjdkurvor inte hanteras med övrig data i Lantmäteriets topografiska karta heller, de genereras från höjdmodell och läggs på först i slutet.
Är nog bara att begära ut och be om CC0 och hänvisa till DIGG och den lst som redan delat CC0.
Ok, I had a feeling that was the case.
Maybe we could pave the way by making an aggregate of this data and open issues in e.g. OsmAnd and OrganicMaps for them to include it?