Diverse spørgsmål angående tagging i Danmark

Hvordan repræsenterer man et vildthegn vildt levende hegn? Hverken barrier=hedge eller natural=tree_row passer særligt godt, og natural=scrub skal ikke bruges på lineære Ways.

Hvordan repræsenterer man et mark- eller skovskel bestående af jord eller af store sten? De er oftest for lave til at barrier virker passende. Skulle man bruge noget med “historisk” eller “arkæologisk”? :white_check_mark:

SDFI Terrain Shadow Map er nærmest uundværlig til at tegne ting præcist inde i skove, men kortet virker ikke i Vespucci (efter sigende er SDFIs data i et forkert format). Kan nogen anbefale en mobil-app, hvor terrænskyggekortet virker?

Mange steder i Danmark er der små navngivne “broer”, der i OSM måske bedre repræsenteres med vand-tunneler. Hvordan skal disse navngives? (Jeg har i nogle tilfælde sat et place=locality nær stedet.)

Hvordan markerer jeg, at jeg ikke kender retningen på et vandløb? Danmark er ret fladt. Selv med terrænskyggekort og højdekurver er det nogle gange svært at se, hvilket retning vandet løber. Indtil videre har jeg bare sat oneway=no på enkelte vandløb, som jeg er i tvivl om retningen på, da det styrer hvad retning iD-editoren viser, selvom “oneway” handler om trafik-retningen. (Jeg har ikke gjort dette med vandløb, der er store nok til faktisk at sejle på, så bare rolig).

• flow_direction=unknown ville nok være det mest officielt rigtige, men det hverken vises eller understøttes.

• Visse officielle danske kort viser retninger på deres vandløb, men ofte i kraftig strid med tyngdekraften, så de er heller ingen hjælp.

Din íde med at navngive objekter med place=locality virker skummel.

Hvis wiki’en ikke giver en løsning, så må man gerne opfinde et tag selv, det anbefales at dokumenterer det. Any tags you like - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Et ½m-højt skovskel bestående af sten er ikke et hegn, men jeg kunne vel kalde det historic=boundary, og material=stone eller lignende.

Mit danske er åbenbart ikke godt nok. Jeg mente ikke “vildthegn”, men “levende hegn”, som på engelsk hedder “hedgerow”. Denne er dog allerede foreslået, og natural=hedgerow ville indtil videre være usynlig, hvilket virker syndt.

Skummel ligefrem? Nu du siger det, kunne jeg i det mindste opfinde place=bridge eller tilføje description=bridge, så man kan finde og rette dem igen. Hvad mener du, ville være den rigtige løsning?

skovskel, er det et dige du mener? Det findes ikke i wiki’en.

Det der med at det ikke er synligt; det er op til renderen hvad der skal være synligt. Der findes masser at tags der ikke er synlige på standardkortet. Tagging for the renderer - OpenStreetMap Wiki

Stendiger som barrier=wall + wall=dry_stone kunne måske være en mulighed?

2 Likes

Synlighed på standardkortet. Husk nu at OSM ikke er et kort; men en database.

Ja, et dige af den art, der bare markerer ejerskabsgrænse.

Som jeg forstår det, er formålet med et fysisk objekt vigtigt på OSM. En barrier antyder at noget skal holdes ude, så dette passer egentlig hverken på lave skel-diger eller levende hegn.

Jeg kender godt princippet om korrekthed frem for synlighed og ønsker ikke at trodse det, men det er syndt at placere en masse usynlige levende hegn, især hvis andre foretrækker at repræsentere dem med mere synlige tags.

Måske kunne man bruge natural=tree_row for levende hegn (som nogle gør) og tilføje en tree_row:density, som for shrubbery. Men det kan godt være, at det stadig ville være en forurening af ideen bag natural=tree_row.

Re: Læhegn

natural=tree_row hvis man kan passere igennem/primært består af individuelle træer
barrier=hedge hvis man ikke kan passere igennem/primært består af buske (kan være høje)

denotation=windbreak tilføjes i begge tilfælde for at markere at det er et læhegn.

Jeg plejer desuden at tegne en polygon med natural=forest eller natural=scrub med managed=yes og denotation=windbreak, hvis læhegnet er særligt bredt (et såkaldt læbælte).