Defibrillators met foto

Het is lang geleden dat iemand een AED kwijt raakte al mappend.
Deze AED hoort in de Bruul en niet in de Begijnenstraat.

Vorige week was er nog iemand die 1 meter tussen een AED en een fietsherstelzuil te weinig vond.

We zitten aan “3000”. Ik schrijf het wel tussen aanhalingstekens want ik beloof al lang die van Hulpcentrale Oost-Vlaanderen te wissen. Ik zal nog maar wat wachten om boven de 3000 te kunnen blijven. Er zijn nog marginale gevallen die er beter niet zouden zijn.

Na vijf jaar beschouw ik dit project als mislukt.

Nog altijd primitief, maar zo is het meeste onderhoudswerk in OSM.

Ik heb de indruk dat alle parkings van Interparking een AED hebben. Die zijn heel goed.
https://www.interparking.be/en/find-parking/search-results/?keyword=

Ik ben drie keer ter plaatse afgestapt om een AED te vinden die twintig meter verhuisd was.
Eerst was ze wel gemapillariseerd en precies gemapt.
Maar dat blijkt niet voldoende voor mijn kleine hersenen.

AEDs zijn ook te vinden in de Carrefour en in de Inno, telkens aan de klantendienst.

In de school in Bornem mocht ik niet binnen. Ik vraag mij soms af wat kleuter en lagere scholen doen met hun AED. In de topsportschool in Wilrijk werd ik wel goed ontvangen.
Ik denk dat Antwerpen nu vrij volledig is. Ook voor de indoor AEDs op publieke plaatsen.

Nog iets =
Als bron gebruik ik nu ook (opnieuw)

De AED was vlakbij, maar komt niet voor in het verhaal.
Eerst is hij levenloos en dan overlijdt hij ?

https://www.hln.be/melle/oudere-man-gereanimeerd-in-melle-maar-even-later-toch-overleden-in-ziekenhuis~aa278665/

Ik merk een eerste AED op in een Brico. Ik verneem dat alle niet zelfstandige Brico’s er één hebben. Bij de eerstvolgende niet zelfstandige Brico blijkt dat niet het geval. Daar rekenen ze op buurman Carrefour. Ook de Carrefours hebben er gewoonlijk 1, of heb ik dat al geschreven ?

Merci om langs te komen in Halle, het ging bij mij nog een eeuwigheid duren eer ik ze allemaal gechecked had. Bovendien kan je beter zoeken - je hebt er drie gevonden die ik al gezocht had.

Ik heb dertig slechte AEDs van Noodcentrale Oost Vlaanderen gewist. Ze hebben twaalf maanden tijd gehad om zich te verbeteren. Ik ben niet al te streng geweest.
Langs de E40 heb ik een aantal notes geplaatst.
De overgebleven fixme’s zijn gemakkelijk te verbeteren. Vooral voor wie van voetbalvelden houdt.

Tielt is nog altijd een donkere plek op de kaart, en dat is niet de schuld van die Noodcentrale. Ik betwijfel of de mapper daar wel ter plaatse geweest is.

// @name AlleAEDsInVl02

/*
Defibrillators in Vlaanderen
AlleAEDsInVl
groen = buiten of 24/7
rood = indoor niet 24/7
zwart = fixme
cirkel rood, binnen zwart = indoor niet geweten

*/
[out:json][timeout:25];
{{geocodeArea:Vlaanderen}}->.searchArea;
(
// Fixed query block by removing quotes around emergency
node"emergency"=“defibrillator”;
);
// print results
out body;

{{style: /* this is the MapCSS stylesheet */
node[emergency=defibrillator][indoor!=yes]
{ color:grey; fill-color:green; }

node[emergency=defibrillator][indoor=yes][opening_hours=24/7]
{ color:grey; fill-color:green; }

node[emergency=defibrillator][indoor=yes][opening_hours!=24/7]
{ color:grey; fill-color:red; }

node[emergency=defibrillator][!indoor]
{ color:red; fill-color:black; }

node[emergency=defibrillator][fixme]
{ color:black; fill-color:black; }

}}

Ik heb gisteren OpenAEDmap herontdekt. Dit naar aanleiding van een beginneling die ermee een zootje gemaakt heeft. Wat normaal is met dit soort programma’s.
Ik wou nog even wachten met mijn bevindingen, maar ik heb jullie raad nodig. OpenAEDmap werkt een stuk sneller dan Mapcomplete, zodat ik vlotter foto’s kan toevoegen. Echter het zet ze niet op Imgur, maar host ze zelf.
Wat moet ik doen ?
Voorbeeld =

OpenAEDmap is goed, maar niet heel goed. Het is bij mijn weten wel het enige dat op een server werkt en ook een app heeft. En het werkt snel.

Het verwacht wel access=yes voor niet indoor AEDs waar geen customer=yes is. Access=yes met openingstijden heb ik trouwens altijd een slecht idee gevonden.
Ook de gebruikte tags vind ik raar en onbegrijpelijk.
Voor België kan het eigenlijk tamelijk simpel met de tags.
Ik vind geen uitleg in de Github.
Het gebruikt ook niet survey_date, maar check_date.

Hieronder de link naar de presentatie die ik in september geef.
De teneur is eerder negatief.
Daarom denk ik eerder aan prijsuitreikingen voor AEDs, in categorieën die jullie maar voor het verzinnen hebben.

• De moeilijkst vindbare,
  • De best aangeduide,
  • De hoogste
  • De laagste …

Jullie moeten maar nomineren, zoals tegenwoordig de mode is.

Ik kan ook AEDs bespreken waarmee ik moeite gehad heb.
Ik zoek nog naar deze in een oude urinoir, bij een kerk, op een berg in Oost Vlaanderen.

https://drive.google.com/drive/folders/10szoCsioPbg8CsJ6c9TQx3LXpYMUYoKv?usp=sharing

Je kan het natuurlijk hebben over hoe moeilijk het is dit goed te doen. Maar verlies niet uit het oog dat voor een groot stuk dankzij jou de beste datasets van AEDs in Vlaanderen sowieso in OSM zit. En dat terwijl allerlei overheden hier ook vanalles rond doen. Als je te veel aandacht aan de moeilijkheden geeft en te weinig aan het succes, dan gaan mensen zich alleen herinneren dat AEDs lastig zijn - niet dat (enkel) OSM ze met relatieve topkwaliteit heeft.

Dat het succes van 1 persoon afhangt is al een mislukking.
U krijgt de laatste 2 minuten van mijn presentatie om op een positieve noot te eindigen.

1 Like

Ik heb ook een document met twintig AEDs waar iets over te zeggen valt toegevoegd.
Er zijn er uiteraard veel meer met een verhaal, maar ik hou geen dagboek bij.
De AED die aan de verkeerde kant van een paal stond vind ik bijvoorbeeld niet terug.

Ik dacht dat het tijdperk van de schudders voorbij was. Maar gisteren dook er weer 1 op.
Het gebeurde in Mapcomplete, dus zonder commentaar.
Ik wacht op antwoord.

Door een plotse opstoot in Limburg zitten we aan 3144 AEDs.
Ik bemoei me weinig met Limburg, en zeker nu er plotseling te veel zijn om te bekijken.

Zemst was een AED-woestijn tot gisteren, plots kwamen er zeven bij.
Hetzelfde is gebeurd in Stekene.
Ik vermoed dat er nog gemeentebesturen deze maand een spurtje zullen inzetten.

De opstoot in Limburg komt doordat ik een OSM GoPro camera in bruikleen kreeg voor Mapillary. Ik neem ontbrekende AED’s op in mijn fietstrajecten.

4 Likes

Limburg ligt normaalgezien in Nederland.

Het valt mij op dat er in Bree nog niets is, nochtans zijn er genoeg AEDs op hun website. Ik heb dan maar een note gezet.

Ik heb al lang opgegeven te zoeken in de documentatie en voorbeelden van Turbo Overpass.
Maar ik kreeg toch plots een ingeving, misschien vanwege de namespaces van vroeger.

{{geocodeArea:be:limburg:mechelen}}->.searchArea;

Emergencies in Baarle
Ik heb de AEDs in het Vlaamse gedeelte uiteraard gemapt. Er waren nog te veel Nederlandse om ze zonder voorbereiding aan te pakken. Twee AEDs waren twintig meter verplaatst, waaronder 1 die geëmigreerd was naar Nederland.
Er zijn drie sirenes gemapt, allemaal buiten de bebouwde kom. Ik ben vergeten te gaan kijken. Maar ik heb er toch 1 toevallig op foto vastgelegd.
Reddingsboeien waren er niet. Ik heb trouwens al een correlatie vastgesteld met de aanwezigheid van water.

Drinkwaterfonteintjes kennen ze niet in Baarle zelf.

1 Like

Tijdens mijn presentatie werd ik herinnerd aan het bestaan van Google Alerts.
Dat heeft als gevolg dat ik nu meer mechanisch overal een enkele of een klein aantal AEDs zet.
Het is dus wachten tot er een stuk of vijf in Dendermonde zijn voordat het voor iemand de moeite is er naartoe te rijden.
Kruisem is ook nog net voor de verkiezing voorzien van AEDs.
Nog vijf en we zitten aan 3300.

Ik heb hier de vragen om hulp uit mijn Powerpoint gedistilleerd.

1.Bookmarklet OSM-MLY in Chrome
  = Javascript + Regex   
 So that it also works when notes and data are displayed in OSM.

2.The ideal tool would be Overpass, Notesreview and Mapillary on 1 webpage.
  1. ID, problem with the mapillary key rendering
    The code of the following pseudocode should be inserted in ID =
    Iff(isnum(mapillary,
    Mapillary,
    mid(mapillary,
    (Instr(1,mapillary,”pkey=”)+5),
    14
    )
    )
    )

2. Obvious improvements to OpenAEDmap.

3. An easy way to add arrows showing the AEDs in pictures.

4. How to find deleted defibrillator nodes ?
    As long as it is not easily possible =
    Every ten AEDs, I take a GJSON backup in Overpass.
    What diff program should I use, and how to find the missing defibrillators ?