Vanwege de ernst van de bedreiging begin ik hierover een nieuwe thread.
De grootste angst van een informaticus is gegevensverllies. Ik ben pas gerust als de foto’s op vier plaatsen staan.
Niet alleen is er het probleem van het voortbestaan van de diensten, ook is er het probleem van de konstante beschikbaarheid.
Sommigen denken dat Panoramix het nec plus ultra is dat altijd zal bestaan en perfect zal zijn.
Ik heb dagenlang gewerkt om aan elke mapillary een imgur broertje te geven. Sindsdien zijn de Mapcomplete aberraties verminderd.
Pieter heeft mij een reden gegeven om ze te wissen, maar dat gaat alleen over gemak van programmatie. Er is nu toch ook niemand, behalve ik die het lastig heeft met de kerstboom van tags. Het is onaanvaardbaar iemands werk zonder grondige reden te vernietigen. Ik heb al heel wat tegenwerking en vandalisme moeten slikken bij dit werk. Een ander zou er al lang mee gestopt zijn.
Als je dan toch absoluut Imgurs wilt verwijderen, zet ze dan op OpenAEDmap.
Wel, ipv een IMGUR-broertje is het nu een panoramax-broertje geworden.
Weet ook dat je normaalgezien een panoramax-instantie kan federeren en backuppen. Dit betekent dus dat je zelf ook een panoramax-instantie voor AEDs kunt opzetten met alle afbeeldingen in, zonder dat je een extra tag moet toevoegen aan de objecten.
Ik was origineel onder de indruk dat afbeelding die geupload werden naar een Panoramax server een uniek ID kregen op basis van de afbeelding zelf. Maar het blijkt dat de UUID (dus het ID nummer dat je ziet in de osm tags) eigenlijk gewoon een random nummer is. MAAR in de database van de server zal wel voor afbeeldingen die sinds een paar maand geleden geupload zijn een md5 hash zitten van elke afbeelding. Die is wel gekoppeld aan de afbeelding. Dus als je dezelfde afbeelding upload naar twee verschillende instances, dan zullen die verschillende UUID hebben maar dezelfde md5 hash.
Nu is het nog aan Panoramax om een systeem te hebben we ze inderdaad overweg kunnen met dezelfde afbeelding die op meerdere instances staat.
Ik had het hier recent over met hen, daarmee dat ik opeens viel op die verkeerde opvatting van het ID nummer en heb nu een effectieve feature request ervan gemaakt: Automatic redundancy (#14) · Issues · Panoramax / Server / Meta Catalog · GitLab
btw ivm OpenAEDMap heb ik hen al gemailed om hen te informeren over Panoramax maar ze zijn op dit moment niet geïnteresseerd:
Hello!
The current system was developed in cooperation with our partner. We could consider using an alternative, only it would mean rewriting some of the code. For today this is not very possible. We do not have the possibility to add new functionalities to the software, for lack of time. So I can’t imagine such an update.
Ook nog even vermelden dat ik (en pieter ook dacht ik, toch die via mapcomplete geupload geweest zijn) afbeeldingen van imgur op osm (ik heb alle imgur urls van osm gehaald) die dagelijks opgelijst worden in mijn repo hier:
Toevallig vind ik de url.
Toevallig zie ik een foto die ik meen te herkennen, ik heb familie in Meulebeke.
Volgens het plan staat die in Brasschaat, waar ik werkte.
Hebben jullie geen testers ?
das raar, zou niet weten hoe een mapcomplete upload zoiets kan veroorzaken. Maar denk niet dat het aan de panoramax kant is (eerder dat het aan de mapcomplete ligt, denk ik).
Pieter zal misschien weten wat er gaande is
Ik begrijp het nog altijd niet.
Imgur heeft toch geen lat/lon date ?
Of gebruikt u de mapillary foto om panoramix te voeden en wist u de Imgur ? Dan is uw changeset comment verkeerd.
Het onwettig broertje wordt dus vervangen door een gebrekkig broertje.
Een goed programma toont de snelle foto en het volledig beeld.
Imgur en mapillary dus.
Is er iemand die problemen zou maken voor enkele duizenden AED Imgurs ? Dat zou wel slechte reklame zijn.
Dat foto’s dezelfde zijn, dat is juist de bedoeling van een backup systeem.
Het is waarschijnlijk te moeilijk de foto’s naar OpenAEDmap te verplaatsen ipv ze te wissen.
Ik wens u het beste toe, maar heb grote twijfels.
Bovendien maken jullie dezelfde fout als die twee informatici tien jaar geleden.
Ik zie foto’s op imgur vervangen door foto’s op panoramax. Doordat OpenAEDMap voorlopig geen budget heeft om hun applicatie aan te passen zodat zij ook panoramax tonen, vallen foto’s op OpenAEDMap weg. Voor de foto’s van AED’s die ik heb toegevoegd ga ik kijken waar dat problemen geeft. Ik heb de foto’s nog en kan de ontbrekende foto’s toevoegen op OpenAEDMap. Nadeel is dat eenzelfde foto twee keer zal te zien zijn op MapComplete. Sinds Mapcomplete oplaad naar panoramax maakte ik telkens twee foto’s van een AED: één voor Mapcomplete en één voor OpenAEDMap. En dan ook nog een Mapillary link die getoond wordt op Mapcomplete. Zo moet er niemand reclameren dat foto’s van AED’s ontbreken op OSM.
Kleine correctie * OpenAEDMap heeft gezegd dat ze niet gaan uploaden naar Panoramax of eigen Panoramax instance gaan opzetten. Maar ze hebben niet gezegd dat ze niet willen panoramax= tag supporteren.
Ik zal hen nog eens email en eventueel verwijzen naar Pieter als dat ok is voor hem als ze hulp nodig hebben met implementeren om te viewen, zou niet al te veel werk mogen zijn normaal gezien
Alleen bij van die slechte portretfoto’s vanop een meter is dat aanvaardbaar.
Een goede foto met overzicht heeft al tien meter afstand.
En ik gebruik waar nodig, bijvoorbeeld op terrein waar ik niet op kan een telelens. Daarbij komt dat niet alle AEDs precies gemapt zijn of kunnen zijn . Dat cumuleert de fout nog eens, meestal.
Het is niet aanvaardbaar, het is slecht.
En de date ? Ik hoop dat Imgur er 1 heeft. Anders is alleen survey_date bruikbaar, maar ook een leugen.
Het werd hoog tijd dat u helderheid verschafte.
Daarbij komt nog dat Panoramix hopelijk niet bedoeld is als fotogallerij.
De omgeving moet begrepen worden.
Dus begrijp ik nog steeds niet waarom u niet enkele foto’s uit Mapillary haalt.
Niemand verplicht u de Imgurs te tonen. Ze kunnen gewoon als backup dienen.
Bent u hetzelfde van plan met de OpenAED foto’s ? En dat de onwetende gebruiker het zou wissen, is wat u nu doet. U ziet toch Mapcomplete niet als een volwaardige toepassing hoop ik. Als alleen dat gebruikt wordt, dan is dat maar triestig gemap.
Ik herhaal nog eens, wat nodig is is een snelle foto en een dienst die de omgeving toont.
En geen amateurdiensten.
Ik heb de vorige weken al rare zaken gezien in Panoramix, of was het op franse versie ? Ik heb het niet gemeld omdat het nog in test is. Maar nu jullie denken dat alles OK is, zal ik het in het vervolg toch maar melden.