Ik merkte dat level=9 Kortrijk niet overeenkomt met de situatie van voor de gemeentefusies. Indertijd bleef Kuurne een zelfstandige gemeente, maar twee stukjes van het vroegere Kuurne werden aan Kortrijk toegevoegd: de Pius-X parochie (waar ik toen woonde) en de wijk Heule-Watermolen Ik herinner me heel goed waar het bordje “Kuurne” juist stond bvb op de A. van Dycklaan. Beide sectoren zijn desondanks in level=9 omvat. Is daar een reden voor?
Deelgemeenten zijn een raar beest: iedereen waat wat je ermee bedoelt, maar juridisch gezien bestaan ze eenvoudig niet, en zijn er verschillende definities in omloop en er zijn regelmatig discussies over bepaalde gebieden. Wat het dichtste in de buurt komt van een gestandaardiseerde definitie en dataset is de “municipal section” laag in de dataset admin-vec van het NGI: geo.be
In Kortrijk komt het in OSM goed overeen met die dataset. Ik vermoed dat men hier heeft geprobeerd de hiërarchie van de gebieden te volgen, t.t.z. dat admin 9 zou moeten optellen tot admin 8. Als je strikt de historische grenzen zou nabouwen, dan klopt dat hier niet.