Deel hier je ervaringen met obliquebeelden

Zoals jullie weten heeft een aanbieder van obliekbeelden ons ruimhartig toegang gegeven tot hun bestand van (historische en actuele) obliekbeelden, die zij schoten voor hun klanten. Voor ons een geweldig aanbod, want het is een mooie aanvulling op de referentiebeelden die wij hebben. Voor hen is een betere kaart een plus, want zij maken in hun applicatie gebruik van OSM-beelden.

Wie gebruik wil maken van de beelden (recentste beelden met ouderdom variërend van minder dan een jaar tot vier jaar) kan mij even een berichtje sturen, dan zorg ik dat de aanvraag bij het bedrijf aankomt.

Voortzetting van een draadje in het oude forum.

1 Like

Vandaag opgevallen: de OSM-kaartlaag lijkt te zijn vernieuwd. Het is niet 100% actueel en de oude kaartvakken moeten nog uit de buffer gehaald, maar het lijkt erop dat we onze ‘historische versie’ van OSM niet meer kunnen gebruiken.

Ik vermoed dat het een versie uit 2022 is. Wel nog met de kleurstelling uit 2019, overigens.

P.S. de reden dat ik een nieuw draadje heb geopend heeft ermee van doen dat een iets neutralere titel passend is, dacht ik zo;)

Ik vermoed dat de versie van 2019 of eerder is aangezien ik wijzigingen uit mijn beginperiode niet terug zie. Maar ik had idd ook de indruk dat de kaart nu van recenter datum is.

Ik had laatst ook moeite om bij de obliquebeelden te komen, maar na wat geklik heb ik nu weer een werkende link als bookmark opgeslagen.

Ik maak nog steeds graag gebruik van deze beelden voor armchair mapping activiteiten en om details van gebouwen te taggen. De beelden zijn vaak wel net te vaag om het wegdek van wegen mee te taggen.

Op de grotere schaal is het nog niet te zien, maar wanneer de kaart sterk is uitvergroot verschijnt al wel de nieuwe kaart. Nu heb ik gezien dat er ook zaken zichtbaar zijn die ik enkele weken terug heb toegevoegd aan Openstreetmap.

Het wordt nog eens wat!

Er staat nu een Openstreetmap onderhoudsbanner op Slagboom&Peeters en zelfs wijzigingen van gisteren zijn op alle zoomlevels zichtbaar

zo te zien gebruiken ze de standaard style
image

1 Like

Oei. Ik weet niet of dergelijk commercieel gebruik van de zelf door OSM gehoste tiles is niet wenselijk.

Ook is er geen behoorlijke attributie naar “Openstreetmap bijdragers” gedaan

1 Like

Ha @Lachgast , ik kan je geen privé bericht sturen (openbaar profiel is verborgen?) maar zou jij toegang kunnen regelen voor mij. Dank.

Onderaan de pagina is (op dit moment) te zien “© MapGear B.V. 2023” en ik heb er maar eens een e-mailtje naar info@mapgear.nl aan gewijd, ik vermoed dat die kaart nog door andere partijen wordt gebruikt.