De grenzen van de fietsroutenetwerken

Als ik probeer om in JOSM een fietsroute te editen of toe te voegen dan lukt dat meestal wel. Als ik vervogens probeer om de nieuwe route aan een super relatie toe te voegen dan komen er bijna altijd foutmeldingen van JOSM. Meestal “Wrong or Empty Role”.

Soms lukt het me om na lang proberen uit te zoeken wat er mis is. Dikwijls is dat de verbinding tussen twee netwerken die niet op “connection” staat.

Ik fiets vanaf 2000 achter de knooppunten in Brabant aan. Het valt me op dat sommige kaarten in een hoog tempo vernield en weer ververst worden. Van sommige zie ik nu de derde of vierde versie staan.

Alle nieuwe kaarten hebben als naam “Het Groene Woud” waar vroeger “De Meierij” stond. Kaarten met “'s-Hertogenbosch” heb ik nog nooit gezien. In het afgelopen jaar ben ik een aantal nieuwe kaarten tegen gekomen waar niet alleen het netwerk opstaat maar ook de grenzen van het netwerk en de verbindingen met de aangrenzende netwerken. Ik heb er ook foto’s van gemaakt.

  1. De naam van het netwerk staat op de kaart en is donker groen gekleurd
  2. De aangrenzende netwerken zijn lichtblauw-grijs gekleurd
  3. De verbindingen tussen de netwerken zijn of aangegeven met een pijltje in de route of als de route een member is van beide netwerken is de helft van de route donkergroen en de andere helft lichtblauw-grijs.
  4. Ik heb nu foto’s van “Het Groene Woud”, “Midden Brabant”, “Noordbrabant Oost”

Ik heb een aantal kaarten binnen de stadsgrenzen van 's-Hertogenbosch gevonden waar “Het Groene Woud” opstaat. Het lijkt me dus dat er geen netwerk “Regio 's-Hertogenbosch” bestaat (?)

Vragen/opmerkingen
Ik denk dat die kaarten gebruikt kunnen worden om “De Meierij” en “Regio 's-Hertogenbosch” samen te voegen tot “Het Groene Woud” en de verbindingen et de aangrenzende netwerken te controleren. Ik denk dat dat een aantal “Wrong or Empty Role” fouten in de super relatie zou verbeteren.

Ik neem aan dat we de foto’s van de kaarten mogen gebruiken om de super relaties te verbeteren. Ze staan langs de openbare weg tenslotte. Als dat zo is zou ik de foto’s kunnen uploaden naar OSM. Ik heb geen plek gevonden waar dat kan. Heeft iemand een tip ? Als iemand wil helpen om de superrelaties te debuggen dan wil ik de foto’s wel mailen.

Gys de Jongh

OSM zelf heeft geen server waar je foto’s kan plaatsen. Je kan je foto’s wel op flickr of zo plaatsen en dan een source:url of iets dergelijks als tag toevoegen aan de knoop of de changeset.