De ene kant van de straat heeft een andere straatnaam dan de andere zijde

Hoe los je dit probleem op een nette manier op
Zie Changeset: 160999081 | OpenStreetMap

Ik heb het in het voetgangersgebied opgelost met een vlak pedestrian en dan twee looproutes met de verschillende straatnamen toegevoegd.
Maar in deze residential is het lastiger.
De BGT (Verbeter de kaart) lost het op door die namen over de trottoirs te laten lopen.

In werkelijk is er maar een rijbaan.

De dubbele wegen van startende medemapper SemBauke heb ik even teruggedraaid.
Nu name:left= … en name:right=… toegevoegd en name= Binnenbuurt - Singelbuurt voor de rendering wat natuurlijk niet hekemaal correct is.

Wie weet de oplossing nog? Het is wel eens eerder aan de orde geweest.

zoek even naar een thread over Baarle Nassau / Hertog. Iemand had het daar meen ik me te herinneren opgelost met een name:forward en een name:backward

gevonden. Great mapping door Jeroen hier

die forward en backward had ik zelf ook bedacht maar daaroverheen ook een name zonder subname is echt slim.

bicycle=use_sidepath
foot=use_sidepath
highway=secondary
lane_markings=no
maxspeed=60
mofa=use_sidepath
moped=use_sidepath
name:left=Oordeelsestraat
name:right=Oordeelstraat
name=Oordeel(se)straat
surface=asphalt
zone:traffic:left=NL:rural
zone:traffic:right=BE-VLG:rural

1 Like

… Oke Teun… dan lijkt het er nu inderdaad op.
name:left en right had ik ook bedacht.
In het voorbeeld natuurlijk een straat met een bijna gelijkluidende naam.

Zat nog even te denken om die langsliggende trottoirstroken in te tekenen, maar dan zit je weer met de routering.

Als iedereen er vrede mee heeft laat ik het zo.
Het is overigens een lastig te mappen wijkje… zeker voor iemand die net begint.

Bedankt voor het meedenken.

1 Like

Ja, je ontkomt er niet aan om name met iets te vullen wat recht doet aan beide namen. In Leeuwarden kom ik goed weg met Noord-/Zuidvliet, omdat dat ook letterlijk op een straatnaambordje op het midden van de rotonde staat¹. Niet dat dat de straat dus zo samengesteld heet (want het zijn echt in alle bronnen en ook op de straatnaamborden die aan een kant van de straat hangen Noordvliet en Zuidvliet), maar het is wel efficient. Natuurlijk kloppen name:left en name:right ook. Dat is ook voor de vindbaarheid belangrijk.

Dit is ontstaan door het dempen van een gracht. Die gracht heet het Vliet, dus ja, dan snap je hoe die namen ontstaan zijn, en ook in stand gehouden worden.

Wat hier wel fijn is, is dat de fietspaden aan weerszijden gewoon Noordvliet en Zuidvliet zijn, respectievelijk:

Dat maakt het voor renderers ook mooi toegankelijk in dit geval. Als je dat met voetpaden ook kan doen als er geen fietspaden zijn, lijkt me dat een prima pragmatische oplossing.

1: Dat straatnaambordje verwijst strikt genomen naar een niet-bestaande straatnaam door twee echte namen te combineren.

4 Likes

Bij mijn ouders in de buurt is een straat die in twee plaatsen ligt: de Olgerweg ligt precies op de grens van Middelbert (ten noorden) en Engelbert (ten zuiden).

Dat is als volgt (niet) opgelost:
Node
Street View (zie ook de kleine blauwe bordjes iets verderop waarop de huisnummers met plaatsnaam aangegeven worden)

Overigens hebben de huizen aan deze straat als addr:city Groningen. Dat is inderdaad de post-plaats waar deze woningen liggen, maar niet de kom-plaats.

Die straat is verder niet afwijkend; hij ligt in één gemeente en heet hetzelfde met consistente nummering. Er is daar alleen wat raars met de plaatsnamen wat verder geheel buiten de moderne adressen valt (omdat dat allemaal Groningen is). Waarschijnlijk wordt post nog wel eens geadresseerd met Engelbert of Middelbert erop en hangen die bordjes er daarom.

Dat is een keuze van de gemeente geweest (ooit). Een dorp heeft inderdaad doorgaans zijn eigen plaatsnaam in de adressen, een buurtschap niet. Als dit buurtschappen zijn dan zou een wit bord met blauwe tekst duidelijker zijn, maar het maakt uiteindelijk niet zo veel uit. Voor mensen die in een buurtschap wonen is dit normaal, maar ik kan me voorstellen dat ze in Engelbert wel wat geërgerd zijn (of waren) hierover.

Er zijn trouwens wel vaker dorpen in OSM die in de gemeentelijke administratie ‘slechts’ een buurtschap zijn, maar wel place=village dragen. Dat kan; die definities overlappen niet exact. Engelbert heeft los van de postcodes alle kenmerken van een (dijk)dorp namelijk.

Meerstad iets naar het noordoosten is wel officieel een ‘plaats’ met eigen adressen.

Die plaatsgrens hier in OSM wijkt wel af van die borden trouwens:

2 Likes