Ik gebruik de tegenhanger: Luchtfoto 2025 Ortho 5 en 8cm RGB Dat is eigenlijk de definitieve versie van de Quick Ortho
@Dick Thx.. Heb ze gevonden.
Sinds 31 augustus, melding zijn de 2025 beelden beschikbaar in de laag Luchtfoto Actueel Ortho 8cm RGB. De bedoeling van de laag is, dat je de url niet hoeft aan te passen, hij ververst zich elk jaar.
Op een gegeven moment wordt de Quick uitgefaseerd, de beelden niet meer doorgegeven.
Ik had een tijdje terug gevraagd of men ook een latest quick ortho wilde maken, tijdens uitfaseer fase tot nieuwe jaar zwarte of witte tiles geven, zodat bij een nieuwe jaar de quick beelden weer komen, dat doen ze niet.
Na een quick van een jaar maken ze een definitieve versie, nu 2025, de laatste komt dan in de Luchtfoto Actueel Ortho 8cm RGB. Hierin staan de 5 cm en 7,5 cm beelden. Dit vanwege Beeldmateriaal 6 project.
Deze deels 5 cm beelden, hoek Groningen Drenthe Overijssel zitten dan ook in Luchtfoto Actueel Ortho 8cm RGB. met een vaste url, niet jaarlijks te vervangen. Het heeft dan geen zin om een aparte laag 2025 aan te maken.
En daarom zet ik er geen jaar laag in.
Omdat de quick ortho niet het hele jaar aanwezig is en deels niet goed op zijn plaats ligt, geen vaste url heeft, plaats ik hem niet in deze set.
Dit zijn dan de voorjaarbeelden.
Zo zijn er de zomerbeelden 25 cm, die logisch na het voorjaar komen, hier is ook een actueel versie van, Luchtfoto Actueel Ortho 25cm RGB.
Ik heb deze er nog niet in gezet, de zomer komt altijd na het voorjaar, bij actueel beelden, heb je dan een periode dat de voorjaarbeelden jonger zijn en een periode dat de beelden ouder zijn.
Heeft iedereen dat wel goed door als je aan het taggen bent. Om die verwarring te voorkomen heb ik de 25 cm er niet in gezet, ook daar de actueel verandering beelden loopt parallel met de aanmaak van een jaar beeld, je hoeft dan niet de url te veranderen.
Afwegingen.
Hier haal je wat benamingen door elkaar, actueel wordt niet gebruikt bij jaar lagen.
Jaarlagen zijn definitieve versies, met vooruitlopend een periode, een quick versie tot het definitief wordt uitgegeven.
Nieuwe versies geupload bij de AHN uitgave.
Eerder gebruikte we de service van AHNviewer en Hoogtebestandviewer, hoogteviewer welke niet zo scherp was. Deze AHNviewer zal op termijn uitgefaseerd worden, dus we moesten een keer over.
Nu heb ik via een andere url string van de AHN4 en AHN5 Hoogtebestand, met mosaic en rendering rule een beter resultaat kunnen behalen.
AHN4 bijgewerkt, layer afgevoerd en nieuwe toegevoegd.
AHN5 toegevoegd.
AHN3 afgevoerd, omdat AHN4 landsdekkend is en AHN5 deels en AHN6 deels komt er aan.
DTM = is op maaiveld niveau, onder de bomen kijken
DSM = op hoogte niveau, de toppen van de bomen en alle andere zaken.
AHN4 oude string, nu layer afgevoerd.
De verbeterde AHN4 string versie, wat nagenoeg overeenkomt met de AHNvierwer versie, die nu is verwijderd
Het blijft tile blokkerig, dit omdat JOSM niet overweg kan met DRA, om de gehele view hetzelfde te renderen. Nu gaat dat per tile.
Te downloaden in eerste post.
Met dank aan ESRI. privaat licentie vereist voor gebruik van de service.
In de startpost, wat plaatjes toegevoegd.
En een gedeelte voor BAG importeurs met wel niet AHN data.
Is er al een manier om AHN6 te gebruiken?
Ik krijg WMS en WMTS van deze pagina niet aan de gang. Nou ja wel aan de gang, maar gele pagina met wat zwarte blokjes:
Terwijl ik dit hoop te vinden:
Nu dat de licentieafspraak van het Waterschaphuis binnen is.
En ESRI AHN6, imageserver, heeft opgetuigd. Kunnen we het nu gebruiken bij de opstart.
Ik heb de files aangepast met twee AHN6 lagen.
AHN5 en AHN6 sluiten op sommige plaatsen niet naadloos aan, vandaar, dat ik AHN4 er in heb laten staan.
Files zijn te downloaden in eerste topic post, als je een persoonlijke licentie afspraak heb met ESRI. Mag je deze AHN lagen gebruiken om Openstreetmap bij te werken.