De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM

Ahh ok dan wacht ik het nog even geduldig af, thanks voor je snelle reactie!

Zit net achter de PC en heb het bekeken, zo ook hun website zelf, nu is het, dat er tiles van de meest recent laag niet doorkomen. Een mail verstuurd. Het zal dan wel maandag worden.

Ik heb een nieuwere versie waarin ook vlakken uit Top10NL en LGN. Lijkt mij interessant voor mappers in NL. Hoe krijg ik die bij jou @Allroads ? Denk dat Top10NL erg interessant is en vaak veel beter/actueler dan de BGT vlakken, vooral in “buitengebied”. Ook geen last van “gaten” en teveel punten, denk dat resolutie goed op OSM aansluit. In stedelijk gebied kan BGT misschien beter zijn, maar is is erg “gepriegel”.

Top10NL is tenslotte opvolger TOPVECTOR waar “3DShapes” op gebaseerd was. Maar is andere discussie…

Er zit overigens een spatie in de filename en browsers klagen over http ipv https. Maar goed, meeste technische mappers komen hier wel uit.

2 Likes

TOP10NL toegevoegd, topic pagina aangepast, bij de links te downloaden.

Spatie in filenaam aangepast.

Pas op, wie gebruik maakt van een .bat opstart file en heeft daar de url in staan, pas de filenaam aan. forumpost (pas op in deze post staat nog de spatiefout in de url, net voor layers, ik kan deze post niet aanpassen)

1 Like

Bedankt @Allroads, de Top10NL WMTS is vrij “druk” en dacht niet in Web Mercator (?), daardoor wat vervormd in JOSM. Maar wel nuttig.

De andere JOSM Imagery-laag die ik nog heb is van Top10NL WMS: Terrein, Waterdeel, Wegdeel. Deze drie vlaklagen zijn aaneensluitend en landsdekkend. Dus waar BGT N lagen voor nodig heeft, met “gaten” voor gebouwen, bogen en andere ellende. Hier is a.h.w. een “NL Lego-grondplaat”. Je zult zien, gezien de afleiding van Top10NL van Top10Vector, de basis van “3DShapes”, dat veel vlakken gelijkvallen met 3DShapes. Met transparantie in JOSM is dit goed te zien. Ook is de kwaliteit aanzienlijk beter dan 10 jaar geleden, denk o.a. door terrestrisch (en AI?) inmeten. Met schaal vanaf 1:5000 goed aansluitend op OSM…
Meer op : imbrt | Informatiemodel van de Basisregistratie Topografie

Hieironder is mijn extra laag als .jos snippet, denk dat je alleen de index moet aanpassen. Voor wie zelf wil invoeren: deze PDOK Top10NL WMS Capabilities URL .
Kies dan de 3 lagen: Terrein, Waterdeel, Wegdeel (en vergelijk met bijv BGT Standaard en luchtfoto’s…).

<layer index="2" name="TOP10NL WMS - Terrein, Waterdeel, Wegdeel" type="imagery" version="0.1" visible="false">
            <projections>EPSG:25831,EPSG:3857,EPSG:25832,CRS:84,EPSG:28992,EPSG:4326,EPSG:4258,EPSG:3035,EPSG:3034</projections>
            <valid-georeference>true</valid-georeference>
            <transparent>true</transparent>
            <minimumTileExpire>3600</minimumTileExpire>
            <name>TOP10NL WMS - Terrein, Waterdeel, Wegdeel</name>
            <type>wms_endpoint</type>
            <url>https://service.pdok.nl/brt/top10nl/wms/v1_0?service=wms&amp;request=getCapabilities</url>
            <cookies/>
            <default-layers>[{"layerName":"terrein","style":"","tileMatrixSet":""},{"layerName":"waterdeel","style":"","tileMatrixSet":""},{"layerName":"wegdeel","style":"","tileMatrixSet":""}]</default-layers>
            <customHttpHeaders>{}</customHttpHeaders>
            <show-errors>true</show-errors>
            <automatic-downloading>true</automatic-downloading>
            <automatically-change-resolution>true</automatically-change-resolution>
        </layer>
2 Likes

Als ik nog een verzoekje mag indienen… dan graag ook OSM Carto erbij die deault aan staat. Die gebruik ik veel voor oriëntatie. https://tile.openstreetmap.org/{zoom}/{x}/{y}.png

1 Like

Dat klopt, wmts GetCapabilities, ik was al naar de wms aan het kijken. Kortste klap was eerst deze.
Ik dacht aan twee sets, die landsdekkende en een set voor er over heen, met onder ander de namen, en bepaalde belijningen, die een meerwaarde hebben om te kijken wat er is, t.o.v. wat er in OSM staat. Beetje in vergelijking als BGT icoonvisualisatie, wat op zich natuurlijk een heel andere set opbouw heeft.

Dat is Top :slight_smile: !

En zo dacht ik Top10NL wmts te vervangen voor Top10NL wms alle lagen, om meer flexibel te zijn betreffende projectie en de mogelijke nadelen.
Dit dan i.v.m.BGT standaard visualisatie, die ik eigenlijk weinig gebruik.

Zo ook nadenkend over welke lagen kunnen we echt missen.
En moet die wel in alle lagen.

Het gaat er om dat het ons bij het mappen/taggen helpt.

[quote=“PeeWee32, post:129, topic:85393”]
Die gebruik ik veel voor oriëntatie.
[/quote] Dat heb ik ook, vaak deze toch even onderaan toevoegen. Voor zoals jij zegt oriëntatie.
Top10NL alles, is daar niet geschikt voor omdat deze pas bij een bepaald zoomlevel er in komt.

Zo denk ik er over na om de AHN3 (privaat licentie) lagen er uit te halen. Een andere set in de topic post, waar ik ook de TOP10NL heb toegevoegd.

Wie gebuikt die AHN3 nog?

De files aangepast.

De WMTS vervangen door een WMS TOP10NL Volledig.
Een laag met TOP10NL Aanééngrenzend.
Openstreetmap Carto toegevoegd

( labels zijn bij TOP10NL Volledig op een bepaalde zoomlaag zichtbaar)

TOP10NL Aanééngrenzend

Daar moet dan nog een laag bijkomen.

Tevens denk ik, dat ik hiervan een Qgis file moet maken.
Zodat je op een tweede scherm kan zoeken in Qgis en naar JOSM kan gaan met een plugin JOSM knop.
afbeelding

Want aan/uit zetten lagen in JOSM is wat gepriegel.
afbeelding
Je verschuift heel makkelijk de volgorde van de lijst. (Ik werk dan met een tabletpen)
afbeelding
Herkennen jullie dat?

1 Like

Ha, doe ik ook vaak. Maar ik heb wel meer lagen die niet in Allroads .jos zitten.

Mocht je deze truuk niet niet zelf al bedacht hebben, hoe ik daar omheen werk: Als Allroads een nieuwe .jos heeft waar ik dingen uit wil hebben:

• Open de .jos van Allroads
  • Voeg ik mijn eigen lagen toe (OSM Carto, BAG), pas evt volgorde aan
  • Haal ik uit zijn lagen wat ik niet wil hebben
    (ANH3 bijvoorbeeld, heb je gelijk je antwoord @Allroads :yum:)
  • Navigeer ik naar een voor mij logische locatie en
  • Sla ik dat als sessie vervolgens op, in mijn eigen .jos.

Die gebruik ik vervolgens om JOSM te openen.

Ja die truc had ik al bedacht en ook al eens uitgevoerd maar ik ben te lui om als er weer eens een url wijzigt dat weer zelf aan te passen. Allroads heeft dat prima voor elkaar. Ik heb wel nog eigen lagen in mijn image preferences staan waaronder een aantal eigen Qgiscloud WMS-en. Als ik die nodig heb zet ik ze wel ff zelf aan maar dat gebeurt niet zo heel vaak.

Nee, dat herken ik niet maar o.a. om de kans op RSI en te verminderen en sneller te werken, gebruik ik sneltoetsen, Alt-0-9. Met meer en meer interessante layers wordt het nog een uitdaging het aantal lagen beperkt te houden :wink:

Elk project mappen heeft zijn specifieke wensen.
Het gaat dan vaak om een groepje van extra layers.
Als je dan als eerste, als basis de NL_OSM_basis_layers.jos open, kan je daarna nog een extra setje.jos file openen, met open mapje (blauw)
afbeelding
, die dan bovenin de lijst komen te staan. Dan even een paar basis layers uit zetten naar behoefte en klaar. Om je map project aan te vangen.

Misschien staan er in de basis nu al te veel layers. Niet overal heb je die TOP10NL voor nodig en soms ook niet de BGT.
Daarbij denk ik even aan een BAG importeur en zijn wensen

In eerste topicpost de beste layers `*.jos files voor de BES eilanden toegevoegd.
Bonaire
Saba
Sint Eustatius

Of alle drie in een, ik heb een BES_all.jos toegevoegd.

1 Like

Na een bericht van NSO helpdesk bij Bonaire een aantal 2025 satelliet lagen toegevoegd, zodat je dekkend kan kijken.

Bonaire.jos
BES_all.jos

2 Likes

QGIS:

Wie Qgis gebruikt, dezelfde layers als in het . jos bestand, nu als een Qgis BES_all.qgz bestand.

De file is te vinden in de topicpost (één download plaats).

De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM

22 posts were split to a new topic: JOSM instellingen om snelheid van imagery verbeteren

Sinds gisteren werken de Quick Ortho 2025 achtergrond luchtfoto’s niet meer.

Delen worden niet geladen.

PDOK actueel 2025 weer wel. Ook die van 2024 dan weer wel. Iemand enig idee?

Ik gebruik nogal eens die Quickortho 25 cm omdat die recenter zijn.