Datakvalitetsverktyg - Svenska kyrkans Platser API matchning till OpenStreetMap

Hej på er!

Jag har byggt ihop ett verktyg om använder sig av Svenska kyrkans Platser API för att hämta kyrkor/kapell därifrån och försöka matcha dessa mot OpenStreetMap. Det går att filtrera ut platser som endast finns i Platser API:t samt t.ex. visa där avstånden diffar mycket, eller att taggar i matchad plats i OSM saknas.

Det är inte riktigt färdigt ännu men min tanke är att släppa som öppen källkod samt kanske köra igång en instans av det själv man kan testa.

Jag har också grejat lite med de datalager av församlingsindelningar/kartor som finns att tillgå om det kan vara intressant? Det är ju nu för tiden bara en inomkyrklig indelning av Sverige (i och med Skatteverkets nuvarande distrikt)

Mer bilder här: Svk OSM datakvalitet - Album on Imgur

Edit: Nu kan man testa här! Data kommer byggas om en gång per dygn.

1 Like

Låter intressant! Jag ser fram emot att kolla av mitt närområde om något behöver förbättras.

1 Like

Kul! Jag ska höra av mig här så småningom när jag fått till en drift av det. Det man kan få vara beredd på är att det kan finnas en del datakvalitetsfel även i Svk:s data då platserna här i regel matas in av respektive pastorat/församlings kommunikatör osv.

Så brukar det oftast vara, varierande datakvalité. Men så länge den som ändrar är medveten om det så blir det bra ändå.

Så nu kan man testa här! Data kommer byggas om en gång per dygn.

1 Like

Det finns också ett API för Kyrkobyggnadsregistret (KBR) där det kan framgå startbyggnadsår, invigningsår m.m. Skulle sådant vara intressant att få in med?

1 Like

Ja, absolut, startdatum på byggnader är kul att få med.

Jag har testat det nu. Funkar riktigt bra!

Dock är jag lite fundersam vad detta beror på. Den påstås saknas i OSM men är tydligt på nästan samma plats. Missar jag något eller är det en bugg?

Har kikat på dem nu och jag tror att det är så att både Gränge-Säfsnäs församling och Ludvika församling båda har reggat in Grängesbergs kyrka, den förstnämnda verkar vara den rätta och den som Ludvika reggat har ingenting. Om du hade tänt även lagret matchade så hade du sett att den ena redan matchat mot OSM.

Jag skulle kunna tänka mig att Ludvika församling ibland eller någon gång haft verksamhet i Grängesbergs kyrka och för att få det att funka med bokningssystem osv skapat en egen istället för att få till pekning mot den befintliga. Ska vi gå in på den stora röra som är inomkyrkliga administrativa systemstöd så får vi nog däremot starta en ny tråd :smiley:

2 Likes

Jag byggde under tiden ett annat verktyg som visualiserar, men det borde inte vara jättekrångligt att få in även dessa datapunkter, jag håller på med ett tredje lager från just KBR som också ska kunna användas som matchningskälla, det kan också ibland vara lite mer rättvisande men det är olika yrkesgrupper som använder systemen. (Linköpings domkyrka ligger t.ex. 11km fel i KBR)

2 Likes

Så, nu finns KBR som ett lager också samt att jag drog in lite mer data från både Platser och KBR som föreslagna OSM-taggar

1 Like

Bra idé och fint verktyg! Jag kikade på kyrkor i Norrköping igår och noterade att Svenska kyrkans data inte var helt fläckfri. Även solen (himlen?) har sina fläckar kanske. Men jag kunde fixa till ett par kyrkor i OSM i alla fall, så det var nyttigt. Ska kika lite mer när jag har tid.

Snyggt du har även Wikipedia / Wikidata där det skulle vara intressant att se avvikelser mot

• många kyrkogårdar saknas på OSM men är kopplade till kyrkor,

Jag gjorde ett försök att skapa ett bra dataset med Sveriges alla kyrkogårdar

Allt data är CC0 har du frågor ring gärna 0735152802

Jag kopplade Kyrkor till böcker om kyrkor hos RAÄ för 7 år sedan