data van bestaande wegen downloaden

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een klein programma’tje om de kosten van verschillende vormen van transport te berekenen. Is het mogelijk om de data van de wegen in Nederland (zoals coordinaten, soort weg enz.) te downloaden hij OSM?

Zo ja, zou iemand mij kunnen vertellen hoe dat moet, ik ben namelijk pas sinds kort bekend met OSM.

Zijn deze gegevens verder ook bekend van treinsporen in Nederland?

Alvast bedankt!!

Robin

Ja, het ‘product’ van openstreetmap is een bestand waarin al onze gegevens staan, deze wordt vaak als ‘database dump’ of ‘planet dump’ genoemd. Dus wegen, sporen, POI, water, huizen etc. Uit deze gegevens kun je de relevante informatie vissen die je nodig hebt voor je programma.

De Nederlandse OpenStreetMap gemeenschap stelt dagelijks een nieuwe dump beschikbaar van de Benelux. De licentie van de OSM gegevens is CC-by-SA 2.0.

Bedankt voor je reactie, ik heb de bestanden gevonden.

Zou alleen iemand mij nog kunnen vertellen met welke programma ik dit bestand kan openen zo dat ik de data zie (coordinaten etc), dus niet als een kaart.

Alvast bedankt

Je hebt geen kaart als je dat bestand hebt gedownload.

Het bestand is gegziped. Je kan dit met verschillende programma’s uitpakken. Hierin zit een xml bestand wat de punten/wegen en relaties bevat. Dit kan je met bijvoorbeeld osm2pgsql naar een postgis (spatiele) database krijgen. Of je kan er voor kiezen zelf de xml te parsen. In iedergeval zit in die dumps alle info die we hebben (cordinaten en tags).

Hoewel de genoemde ‘planet’ file al onze informatie bevat, voel je je misschien in eerste instantie gemakkelijker bij shapefiles:

http://blog.opengeo.nl/index.php/2009/07/06/openstreetmap-van-postgis-naar-shape-met-filters/

Bedankt voor de reacties

Ik wil gewoon iets van een notepad of excel bestand hebben met de gegevens, zodat ik deze kan inlezen in mijn programma. Waar kan ik dit het makkelijkst vandaan halen (osm2pgsql of shapefiles)?

Kan verder iemand mij vertellen waar ik osm2pgsql kan downloaden?

Alvast bedankt

Ik denk dat je mogelijk een iets te simpele voorstelling hebt van het begrip ‘geografische data’, om het in een notepadje of excelsheet te vatten.

Welke data wil je dan precies hebben? Ligging, namen, restricties, maximumsnelheden, oppervlaktes, etc etc? Je zegt zelf dat je “coordinaten, soort weg enz.” wilt hebben, maar in wat voor formaat, en wat voor waarden ken je zelf al? Vooral met ‘coordinaten’ kun je allerlei kanten op. Hoe langer of complexer de weg is, hoe meer informatie dat zal bevatten.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osm2pgsql

Ik heb al eens een voorbeeld gezien van de omgeving gorinchem, wat kwam van het Nederlands Wegen Bestand, maar dat is reeds verouderd.

Dat was een bestand wat met notepad te openen was. Hieruit waren de straatnamen en coordinaten in ieder geval te halen. Ik moet nog even uitzoeken hoe het bestand precies in elkaar zit.

Het belangrijkste wat ik nodig heb is dat ik de straten kan tekenen met mijn programma (de belangrijkste wegen) en dat ik lengtes van de wegen heb.

De planet-benelux.osm.gz (XML formaat) op de hierboven genoemde plek heeft alle informatie die je zoekt. Een weg is opgebouwd uit een aantal nodes, en er staan tags op voor bv. de naam, en elke node heeft een coordinaat.

Genoeg info lijkt me om mee aan de slag te gaan. Converteren naar je eigen formaat zul je zelf moeten doen.