Cursus voor beginnende Mappers via Live YouTube sessies.

Naar aanleiding van het onderstaande topic, open ik een nieuw topic.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=815976#p815976

Een ieder die zijn eerste stapjes op OSM zet, maakt kennis met eggie, Leo of met mij, je krijgt namelijk een welkomstbericht met daarin tips en links. Daarnaast worden de eerste edits gecontroleerd en indien noodzakelijk met tips voorzien op de changeset(s)
Er is vraag naar algemene begeleiding, omdat OSM niet binnen week te begrijpen is. En uit ervaring blijkt dat veel beginnende mappers ook weer afhaken naar een paar edits, de reden is natuurlijk niet altijd duidelijk. Toch kan iedereen zich hierbij een voorstelling maken. OSM heeft een aantal basisprincipes en regels, en daar zul je wat energie in moeten stoppen om werkelijk een verbetering aan te brengen.

Ik heb wel een idee om beginnende mappers in een soort cursus te laten plaatsnemen.
De editor waarin gewerkt wordt zal JOSM zijn. De eerste stappen lijken moeilijker maar echt dit valt reuze mee!
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

De vorm van de cursus zal plaatsvinden in een LiveYoutube sessie, waar elke deelnemer de mogelijkheid heeft om zijn vragen te stellen via een chat. Ik zal dan op de vragen die naar boven komen (proberen) antwoord te geven.
Ik kan hier praten naar de deelnemers.
Het grote voordeel is dat de YouTube sessie opgeslagen wordt, en door anderen achteraf bekeken kan worden.
Voor velen zal er een wereld open gaan, wat de motivatie om te blijven mappen misschien zal worden verhoogd.

Laat weten als je geïnteresseerd bent. Iedereen is welkom in zo’n sessie.
De groepen zullen niet te groot gemaakt worden, dan zullen er extra sessies worden ingepland.

Als er belangstelling bestaat om het interactief te doen, kan dit eventueel middels bv een Zoom sessie. Dan heeft iedereen de mogelijkheid om te praten en via webcam elkaar te zien.

Zoals al eens gezegd juich ik zulk soort initiatieven zeker toe!
Ik ben wel een voorstander van interactiviteit, dus meteen op verkenningstocht. Ik heb één keertje een deel van een werkplaatsje verzorgd voor Wikipedianen en daar veel plezier aan beleefd. Zoom werkt daarvoor prima! Jit.si kan ook, maar daar kun je volgens mij niet in kamertjes apart, in Zoom wel.

Jammer genoeg was het evenement van gisteren een beetje verborgen in een ander gespreksonderwerp, maar het zou zeker op de een of andere manier een terugkerend (maandelijks?) karakter moeten krijgen. Dat kan ook best iedere keer een korte introductie voor de nieuwelingen en dan iets thematisch oppakken dat op dat niveau ook ingestoken is. Dan kan iedereen gelijk mee komen en kun je toch redelijk de diepte in. Een reeks ‘introducties tot…’ lijkt mij in ieder geval erg plezant!

Ja het was een vrijwel individuele coaching over routes invoeren. Je moet natuurlijk wel JOSM draaiend hebben, en begrijpen hoe OSM werkt, en daar ging de meeste tijd in zitten. Dus een aparte starters-sessie introductie OSM/JOSM zou dan heel goed zijn.

Met als eerste hoofdstuk een warmmaker waarin je ziet wat er mogelijk is met OSM (rijpe toepassingen) , een paar krenten uit de pap, en dan pas uitleggen dat je daar eerst wat voor moet doen! Ik weet nog wat mij de grootste kik gaf: ik voerde de boom, het bankje en de prullebak in mijn straat in en minuten later zag ik het op een “echte kaart” verschijnen!

Leuk idee! Ben zelf een echte beginner maar al google-end snap ik echt weinig van routes en hoe dat werkt. Wellicht een idee om per keer thema’s te behandelen?

Goed idee! Ik zat zelf ook in die richting te denken, Koert. Ik denk inderdaad dat themasessies heel helpend kunnen zijn.
Welkom op het forum, trouwens.

Zaterdag organiseren we een online ontmoeting voor Openstreetmapvrijwilligers. Misschien leuk om even aan te haken!

Inderdaad, mijn topic was wel iets eerder geplaatst maar heeft dezelfde doelstelling als Lachgast.

Als je na de sessie die Lachgast organiseert, nog vragen over hebt, kunnen we one on one een andere keer oppakken als je dit zou willen.

De sessie voor as. zaterdagmorgen is in dit topic te lezen:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=71801