Correcties op Bing Map

Heren,
Zouden jullie hier eens naar willen kijken.
http://www.openstreetmap.org/edit?editor=potlatch2&lat=50.86558&lon=5.77702&zoom=17

Dit verschil in Map/foto heb ik nog niet meegemaakt, en zelfs in het nabijgelegen Maastricht is er niet zoveel verschil te constateren.
Hebben jullie een manier om hier weer werkbaasr mee om te gaan? Of is dit en gebied waarvan we moeten accepteren dat er met de foto eigenlijk geen nacontrole mogelijk is?

Graag ook een eventuele oplossing in JOSM> :wink:

De foto’s of OSM data lijken op het eerste gezicht verschoven, als ik daarvoor compenseer dan lijkt het aardig te kloppen.

Eigenlijk zou er een aantal straten gelogd moeten worden met een GPS om vast te stellen welke van de twee correct is en dan de andere verschuiven tot ze weer matchen.

Hoe gaat dat compenseren?

Kan dat? Je kunt toch niet even een orde duizend punten uit de 3dShapes-import verschuiven voor een match.

In JOSM kun je de imagery layer verschuiven mbv door de “imagery offset” aan te passen. Hiermee kun je dus de bing-maps uitlijnen met de OSM data. Dat is wat ik meestal doe, en dat lijkt als ik dat controleer met de gps-tracks die ik hier in de buurt heb gemaakt ook wel juist.
Wat me bij die bing-maps opvalt is dat de verschuiving een kilometer verderop alweer anders kan zijn, het is echter meestal maar enkele meters en niet zoveel als het hier lijkt.
Ik vermoed dat het ook met hoogteverschillen te maken kan hebben. De luchtfoto’s zijn vanuit één punt genomen en moeten in een plat vlak worden geprojecteerd, dat zal altijd wat afwijking opleveren. In heuvelachtig terrein zal dit denk ik wat grotere afwijkingen opleveren.

Heb even gegoogled en ik Potlatch 2 kan je door middel van het indrukken van de spatie-toets de fotolaag verschuiven zodat die gepositioneerd wordt t.o.v. de rest van de data en/of gps-tracks.

Soms kom je zelfs de naad tussen twee foto’s tegen en zie je direct dat je een nieuwe offset in JOSM kunt gebruiken :wink:

Hier heb ik ook nog een vraag over.

Want soms lijkt het of de straten niet overeenkomen met de foto’s van Bing. Echter de lijnen die om de huizen zijn getrokken kloppen wel.
Bijvoorbeeld in Zutphen op de Tadamasingel.

Wat is dan correct ?

In een plaats als Aerdt of Herwen zijn die paar straten nog wel te corrigeren/te cverschuiven, maar zo iets als Zutphen is toch iets meer werk…

Donald

Omdat het om 3 verschillende bronnen gaat (AND voor de wegen, 3dshapes voor landgebruik en gebouwen en Bing voor de sattelietfoto’s) en blijkt dat daarvan 2 (3dsahpes en Bing) desondanks goed overeenkomen, ga ik er eigenlijk altijd van uit dat als er een verschil is, die data juist zijn en de AND-data verkeerd.