Contact met GR organisatie?

Hallo,
Ben nieuw hier. Ben een fervent wandelaar, liefst langs GR (groteroute) paden. Hou daar een website over bij waarop ik osm kaarten gebruik om tracks en info over de tochten te illustreren. Ben ook enthousiast gebruiker van osmand op android. Waag me niet aan mappen, maar heb me wel geregistreerd uit interesse en om af en toe het forum te volgen.
Nu de vraag:
Er worden nogal wat wandelroutes, waaronder GR paden, ingetekend op osm. Soms staan routes er volledig op, soms onvolledig, soms helemaal niet. Dat zal afhangen van de plaats en wie zich daarmee bezig houdt. Soms zijn routes niet meer up-to-date, en dat is dan jammer, want ze geven verkeerde info. Die routes zijn zichtbaar o.a. in osmand, op waymarkedtrails.org, …
Het is in het belang van osm dat de routes die ingetekend worden juist zijn, en dat ze ook up-to-date gehouden worden. Dat is ook in het belang van de GR organisatie in Vlaanderen. Zij zouden daarom graag een aanspreekpunt hebben bij osm. Zij kunnen tracks aanleveren van alle GR routes in Vlaanderen, en weten ook best wanneer ergens wijzigingen zijn.
Is er iemand die dat aanspreekpunt kan zijn? Of werkt het zo niet bij jullie?
In alle geval, keep up the good work! De osm kaart van Vlaanderen wordt er alsmaar beter op.
Groeten

Hallo,

Welkom op het forum. Laat me beginnen met de mededeling dat de meeste Belgische mappers op de mailing list te vinden zijn en niet hier.

Zelf ben ik heel actief met het mappen van de wandelknooppunten, vooral in de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen, alsook in het Pajottenland. Deze worden dus enkel gemapped als ze effectief gewandeld zijn. Dit geldt ook voor de andere wandelnetwerken, en GR-routes. Het gevolg is dat de routes correct zijn zoals aangeduid op straat op het moment dat ze worden ingebracht. Nadeel is dat dit een tijdrovend werk is. In sommige gevallen is OSM correct en de officiele kaarten van Tourisme Vlaanderen niet.

Een samenwerking met GR zou mooi zijn, maar zelfs als zij alle routes geven, kunnen we die niet zomaar in OSM plaatsen. Er moet een hele procedure doorlopen worden voor zogenaamde imports. Zie de guidelines op de wiki.

Als er een mapper geinteresseerd is om die data in OSM te brengen, over de technische kennis beschikt om een import op poten te zetten, en de hele procedure wil doorlopen, kan die zich als contactpersoon opwerpen.

mvg

Ik zou dat nog wel willen doen, maar ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat GR die effectief wil vrijgeven.

Het beste wat je als wandelaar kan doen, als je merkt dat er fouten in de routes zitten, is OSM Notes aanmaken, zodat we ze kunnen verbeteren (dat kan met OSMAnd). Extra bonuspunten als je ook foto’s maakt en deze naar bijv. Mapillary doorstuurt. Daar is ook een app voor…

Als we niet snel genoeg reageren op die Notes (we zijn niet met extreem veel mappers hier in België), dan komt je wellicht op een gegeven moment toch op een punt dat je je aan mappen wilt wagen. Wij willen je daar met alle plezier bij helpen, je coachen, enz. Ik zal niet zeggen dat het triviaal eenvoudig is, maar het is ook niet onoverkomelijk moeilijk.

We doen ook af en toe een mapping party, waar je veel kan bijleren (Morgen is er trouwens 1 in Gent: http://www.meetup.com/OpenStreetMap-Belgium/events/226181387/?a=me1_grp&rv=me1&_af=event&_af_eid=226181387&https=off).

En volgend jaar komt State of the Map (SOTM) naar Brussel. Dat is een groot event rond alles wat met OSM te maken heeft.

Wat zijn je connecties met GR Vlaanderen? Ik wil eventueel ook wel eens samenzitten om de mogelijkheden te bespreken rond uitwisseling van data.

Jo (Polyglot)

Bedankt voor de prompte reacties.
Ik ben als vrijwillige medewerker betrokken bij de Vlaamse GR organisatie (vooral als reporter voor Op Weg, hun tijdschrift).
Ik kan niet voor GR spreken, maar ik weet dat ze alleszins interesse hebben in het contact dat je voorstelt. Het beste is inderdaad eens te overleggen met hen. Volgens mij liggen alle mogelijkheden open, van osm Notes, over mappen, tot import. Het is vooral een kwestie van mensen, tijd en inzet.
Kun je me een e-mailadres en een naam bezorgen waarmee ik de GR mensen kan laten contact nemen?
Groeten

Je vindt me op de mailing list als lucver55.