construction vs acces=no

Hallo Allemaal,

Ik heb al een hele tijd geleden deze wegen (de voort en de neervoortse dreef, http://www.openstreetmap.org/?lat=51.46426&lon=5.59397&zoom=15&layers=M)) ingevoerd als highway=construction. (overigens een hele domme nieuwe weg als je het mij vraagt, niet echt nodig maar wel de zoveelste inkorting van de snelweg A270 die is nu al meer dan gehalveert…)

Echter blijkt nu een tijd later dat de weg inmiddels eigenlijk al af is, alleen nog niet is opengesteld, omdat de spoortunnel nog niet af is, dat blijkt uit deze video (video niet van mij hoor, maar hij laat wel de situatie zien: http://blip.tv/hartvoorhelmond/reundje-regio-deel-23-5493149)).

Ik zit nu te twijfelen of ik hem als highway=tertairy acces=no (omdat hij nog niet is opvengesteld) zal zetten of nog op highway=construction construction=tertairy laten staan omdat er nog streepjes moeten worden getrokken.

Wat vind men hier eigenlijk over?

niemand?

Ik ben er vandaag naartoe gefietst en was instaat op de weg te komen met de fiets, zonder dat ik verbodsborden passeerde. Met andere woorden fietsen op deze nieuwe weg wordt niet expleciet verboden. Aangezien de weg echt helemaal af is op het gedeelte in de video, er hangen zelfs straatlantaarns, alleen nog niet open omdat de laatste stukjes, en de tunnel die veel langer duurt ivm prorail nog niet af zijn is autoverkeer nog niet toegestaan.

Omdat er hier geen reactie kwam en fietsen technisch gezien mogelijk was heb ik hem omgetagd, dus niet langer construction, maar highway=tertairy acces no bicycle=yes. Met een note erbij die alles uitlegd. verder heb ik bij de kruising van met de snelweg de weg iets verlegd uit observatie toen ik er was (de weg uit brandevoort loopt direct naar de snelweg met de weg uit neunen als zijweg). Verder heb ik een pad toegevoegd waar ik erop ben gekomen, waar ik gekeerd ben, en waar ik eraf ben gegaan. Het zal even duren tot het in de renderer wordt weergeven.

eenzaam topic trouwens

Ha thug_n_g,

Maar we lezen het wel. ken wel dat gevoel van die wegen die bijna af zijn. Hier http://www.openstreetmap.org/?lat=51.83254&lon=4.73445&zoom=17&layers=M
in Sliedrecht reed ik met m’n fiets door het nog natte asfalt. De kick van de eerste te zijn had ik. Helaas stoven drie gespierde en getatoueerde wegwerkers op mij af en verwezen mij naar de ingang van het hek waar ik doorgeslopen was. Of ik het bord niet gezien had? Ik mompelde nog iets van “openstreetmap”, maar het mocht niet baten. Vandaar dat de weg nog niet af is. Wie durft?

Eggie

Gelukkig stond er bij mij geen bord, was zelfs niet de eerste, ik zag nog wat brommertjes een stukje van de weg gebruiken om de scheerijtenseweg te kunnen volgen. En de cameraploeg van hartvoorhelmond is me natuurlijk voor geweest.

Ik weet trouwens nog goed de aanleg van de nieuwe N279 heb meegemaakt ( http://www.openstreetmap.org/?lat=51.5301&lon=5.6908&zoom=12&layers=O stuk tussen helmond noord en dierdonk) ben daar ook vaak lang voordat hij af was overheen gefietst als kind, het noordelijkste stuk zelfs nog door het natte onderasfalt, Er is daar vast nog een bandspoor van mij te vinden (in de onderlaag dan) en het was ook niet zo goed voor mijn banden. Deed dat gelukkig altijd in het weekend. Die neervoortsedreef zullen ze echter op de stukken die ik naar acces no heb gezet niet meer aan werken hij is daar echt helemaal af.

Aan de andere kant. Een eeuwenoud spreekwoord zegt: Al te fanatiek is een OSM gek. Wat maar wil zeggen …
Wacht even een maandje en tag direct de weg direct op de dag NA openstelling. Voordeel is dat hij direct bruikbaar wordt en verder scheelt het weer een hoop extra tags en een hoop wegen/gebouwen die jaren te lang als “under contruction” te boek staan.
Niemand rendert ze en dit soort onzin komt dus ook nooit boven drijven.

Schenk je aandacht aan bestaande wegen.

Oeps, of zeg ik nu iets heeeeeel lelijks.

Je zegt inderdaad iets lelijks. Ik ben namelijk een vrijwilliger en niet in dienst van openstreetmap. Aangezien ik hobbyist ben schenk ik mijn aandacht aan dingen als ik het leuk vind. Dat is logischerwijs sowieso de regio waar ik woon. Ik ben toevallig geinterreseert in nieuwe wegen en zeker in de regio waar ik woon. Een nieuwe weg doet altijd wat stof oplaaien en net zoals iedereen in libie geinterreseert is als daar van alles gebeurd ben ik al snel geinterreseert in een nieuwe weg. Dus tag ik dat graag. Omdat ik dat leuk vind. Overigens is google maps nog fanatieker, deze ( http://maps.google.nl/maps?q=tilburg&hl=nl&ll=51.594455,5.004444&spn=0.033272,0.110378&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.088205,7.064209&vpsrc=6&z=13 en http://www.openstreetmap.org/?lat=51.6005&lon=4.9903&zoom=13&layers=O ) heeft google bijvoorbeeld een weg als voltooid neergelegd die nog in aanbouw is zoals ik hem in osm heb ingevoerd. (google leeft in de toekomst)

Waar het om gaat is dat je van een vrijwilliger niet kunt vragen zijn aandacht op een specefiek terein te leggen. Dus als ik bijvoorbeeld op een dag zin krijg om de trappetjes bij station helmond brouwhuis ( http://www.openstreetmap.org/?lat=51.47049&lon=5.70293&zoom=17&layers=O)) dan zijn er tientallen belangrijkere wegen om in te voeren en is dit totaal onbelangrijk. Maar als ik daar zin in heb en dat leuk vind, en het niet conflicteerd met de afspraken die we over osm hebben gemaakt moet ik dat vooral doen, omdat het wel iets toevoegd. Ik wordt eerlijk gezegd vrolijker van een enorm gedetailleerde kaart in mijn woonregio, dan een goede kaart door heel nederland, omdat ik in mijn woonregio van alles herken en bovendien een soort trots voel als ik de kaart bekijk en zie, dat is allemaal van mij.

Dus laat mij lekker zelf bepalen waar ik mijn aandacht op leg, dit is een vrij land.

Ik zie trouwens dat dit mijn 99ste post wordt. Nog 1 post en dan ben ik senior member! gaat dan ook precies samenvallen met mijn op hande zijnde definitieve verhuizing naar utrecht een nieuw mappersgebied valt samen met mijn promotie tot senior!

Beste thug_n_g,

Het woord “onzin” was, toegegeven, wat ongelukkig gekozen. Natuurlijk mag iedereen zijn prio 1 tag kiezen en daarin wisselen per dag of per uur. Ik heb daarin ook zo mijn gekheden. Ask my wife. OSM is inderdaad vrijheid blijheid. Een aantrekkelijk hobby gebied zoals ik ook al weer enige tijd heb ervaren.

Net als jij zie ik mijn eigen regio een beetje (misschien wat onterecht) als mijn speelterrein. In mijn agenda staat direct een notitie als ik wegopbrekingen zie verschijnen binnen dat gebied. “Ha, weer iets nieuws. Wat zal het gaan worden?”. Alleen ik wacht met belangstelling rustig af tot de werklui hun biezen hebben gepakt en ben ik hopelijk wel de eerste die de nieuwe weg/plein/rotonde ga inventariseren.

En dat bedoelde ik met mijn woorden van commentaar. Het bijhouden van een gebied is uitstekend. Maar in mijn rondzwervingen heb ik al verschillende “under constructions” gezien die al bijna weer werden afgebroken. Dat zal in jouw speeltuin dus niet gebeuren, neem ik aan.
Dus als jij de weg eerst als constructie wilt mappen en drie weken later daadwerkelijk wilt taggen … Be my guest.

So no offence. Ik respecteer al mijn hardwerkende OSM collega’s.
Keep on the good work.

Ha Thug_n_g,

Ga je nu ook van supporterschap wisselen nu je naar Utrecht gaat? :slight_smile:

Eggie

Ha eggie

Haha, nee hoor ik ga nog goed van mijn seizoenskaart voor Helmond Sport gebruikmaken door elk weekend naar helmond te gaan om op onze braak naar onze helden te gaan kijken. Eens een helmonder, altijd…

Maar misschien dat er wellicht nog een helmond sport sjaaltje langskomt bij elinkwijk in utrecht langskomt want ben gisteren erachter gekomen dat Henar, RAOUL!!! Henar, een jeugdheld van mij uit de tijd toen ik als kind nog over het natte asfalt van de N279 fietste, geweldige voetballer, nu dus bij elinkwijk Zondaghoofdklasse speelt.

Stiekem ben ik dus ook een beetje voor elinkwijk uit utrecht sinds gisteren. Nadeel is echter wel dat ze in het blauw wit spelen, de kleuren van de grote vijanden helmond sport, de boeren uit eindhoven, evv fc eindhoven, dus ik kan natuurlijk onmogelijk in het blauwwit gaan lopen… :slight_smile:

Hoe staat het trouwens met dordrecht’s onderdeel van brabant zijn, ligt fc dordrecht nu wel of niet in brabant, zijn daar al verdere ontwikkelingen eggie?

@ZMWandelaar: voelde me ook niet aangevallen hoor, wou het alleen even rechtzetten. Ik heb veel respect voor senior members zoals jou. voor elke mapper overigens, maar vooral senior members want:

Wat me er toe brengt, met deze post, gepost vanuit utrecht (maar ZMwandelaar ik zal de neervoortse dreef goed in de gaten houden, heb nog contact in helmond, mn ouders wonen er notabene, dus ik zal de situatie goed in de gaten houden), maar met deze post, de 100ste, wordt ik senior member! Een prestatie van formaat al zeg ik het zelf (of gewoon veel te veel gezwetst…)

Houdoe!

Ik zou hem gewoon op “construction” laten staan, access=no voegt niks toe lijkt mij.
En als de tunnel nog niet klaar is, is construction niet fout.

In die zin voegt het iets toe omdat de weg op het stuk daar voltooid is. Ik heb ook alleen het stuk daar omgetagd, de rest staat nog op construction. Maar ik heb uiteindelijk na heel lang te hebben getwijfeld, en na geen reacties hier toch besloten dat stuk om te teaggen. De reden is dat je er met de fiets op de weg kunt komen via de scheerrijterweg vanaf 2 kanten, en vanuit diepenbroek, zonder verbodsborden. Omdat dit 3 ingangen zijn en het dus niet expleciet verboden is daar te fietsen, kan dit voor somige routes een handige kortere fietsroute vormen. Dat is de reden dat ik uiteindelijk tot omtagging heb besloten. Verder geeft het zolang ik het actueel houdt wat iik sowieso wel doe, een interesant beeld van de ontwikkeling van de nieuwe weg. En volgens mij is het ook niet incorrect, aan die stukken wordt niet meer gewerkt, en met de auto kun je er niet rijden ( ook dat is niet expleciet verboden, maar je komt er gewoon niet op…)

Interesanter is wellicht overigens dat er voor deze weg een grescorrectie van de gemeente helmond is gedaan zodat de weg geheel in de gemeente helmond ligt en niet deels in neunen. Neunen hoeft dan alleen de aftakking te regelen. Dat heb ik in verschillende nieuwsartiekelen gelezen. De vraag is hoe de grens dan nu precies loopt, want de grens op osm is nu verouderd, omdat de weg nu geheel in helmond ligt.