Consensus over duur van wegwerkzaamheden die ingevoerd worden

In Amsterdam ben ik momenteel op de Kinkerstraat wegwerkzaamheden aan het corrigeren die zijn ingevoerd 3 maanden geleden, en inmiddels niet meer geldig zijn: Changeset: 129160344 | OpenStreetMap

Is er consensus over de duur van wegwerkzaamheden van wat wel en niet in OSM thuishoort? Persoonlijk ben ik tegenstander van het invoeren van wegwerkzaamheden in OSM omdat je vaak ziet dat de wegwerkzaamheden uitlopen, versneld afgerond zijn of veranderen, en dit lastig is voor mappers om actueel te houden. Mijns inziens zijn tools gebouwd bovenop OSM beter geschikt voor het vaststellen van dat deel van het wegennet wat wel/niet navigeerbaar is voor de betreffende usecase.

Op zich wel mee eens, maar zo’n tool kan dan toch prima de data in OSM gebruiken en aanpassen aan de aktuele situatie? Het voornaamste probleem is weten wat er verandert. Waar zou zo’n tool zijn informatie vandaan halen?

Een vaste periode zou ik niet kunnen noemen. Belangrijker is of de weggebruiker gemakkelijk eromheen kan, of dat daar echt wel serieuze aanwijzingen voor nodig zijn. In dat laatste geval is het wel zo fijn als je navigatie het hele probleem omzeilt. Hangt er ook vanaf waar het is; een groot verkeersplein ligt net even iets anders dan een achterafstraatje aan de rand van een weiland.
Ik denk dat het aan degene die het mapt is om eea in de gaten te houden, en via een note of zo aangeeft wat-ie denkt, of dat-ie alleen de werkzaamheden kan mappen maar het niet in de gaten kan houden. In dat laatste geval is het ook wel handig om het in de groep te gooien, allicht is er iemand die na een tijdje s kan gaan kijken.

2 Likes

Een grove vuistregel is dat je bij werkzaamheden die een paar weken of maanden duren enkel de oude naar de nieuwe situatie omzet ergens tijdens de werkzaamheden of er vlak na zonder de tijdelijke beperkingen in te voeren, maar dat je bij langdurige werkzaamheden gewoon de situatie ter plekke kan volgen. Ik houd zelf meestal een ondergrens van drie maanden aan. Niemand heeft immers iets aan een kaart met wegen die weg zijn, en ook niet in die vorm terugkomen.

De Wiki zegt duidelijk Don’t map temporary events and temporary features.

Ik zou zeggen dat werkzaamheden minimaal een aantal maanden (3-6) moeten duren voordat je iets op highway=construction zet. Vaak lijkt me access:conditional=no @ (periode) het beste, vooral als de definitieve weginrichting hetzelfde is als de oorspronkelijke.

In het genoemde geval in Amsterdam is het ook een probleem dat iemand kortdurende werkzaamheden heeft ingevoerd, maar daarna niet bedacht heeft om het weer open te zetten bij afloop van de werkzaamheden. Door dit soort acties worden tijdelijke situaties als werkzaamheden getagd als een soort definitieve situatie, die pas wordt aangepast als er een keer een andere mapper langs komt. Zo kunnen tijdelijke werkzaamheden van een paar weken wel een jaar in OSM staan.

1 Like

De hulpdiensten hebben via diverse commentaren al laten blijken dat ze niet blij zijn met werkzaamheden in OSM.
En ook de site Melvin Melvin heeft dat al laten weten, al weet ik niet meer waar/wanneer dat was.
Melvin krijgtt zijn gegevens van de wegbeheerders en kan dus beter aangeven waar en wanneer er werkzaamheden zijn.

Ik kan ook prima leven met een richtlijn waarbij we access:conditional=no @ (periode) in zetten waar mogelijk en dat ook meer stimuleren. Ik heb dat bij de ring in Leeuwarden ook gedaan laatst. Dit zou bij de meeste wegwerkzaamheden moeten kunnen.

Het voordeel is dat je deze conditional gewoon (even) kan laten staan na het verstrijken ervan, zoals hier. (In dit specifieke geval wacht ik op de satellietbeelden van dit jaar of de bijgewerkte BGT om daar een laatste slag uit te voeren.)

Er is echter wel een grens waar je niet meer spreekt over het tijdelijk opbreken van een weg, maar over het opheffen van een weg waar er na een paar maanden een nieuwe (anders ingerichte en anders routerende) weg voor in de plaats komt. Dan ontkom je er soms niet aan een gebied te hebben waar geen routering is. Maar dat zijn de grotere projecten waar er toch al meer ogen op zitten.

Een laatste situatie is een die je bij nieuwbouwwijken aantreft; daar worden soms bestaande wegen gaandeweg opgeknipt en nieuwe aangelegd, en het hele proces duurt meerdere jaren. Het beste wat wij dan kunnen doen is gewoon gaandeweg de boel aanpassen en (overeenkomstig met de werkelijkheid) routerend houden. Daar ontkom je echter niet aan highway=construction en tijdelijke wegen en omleidingen.

2 Likes