CoMaps appen i Norge

Er det flere her som har begynt å bruke CoMaps i stedet for Organic Maps / andre apper?

Jeg prøvde en gang å få en PR i i Organic Maps, men det stagnerte skikkelig så ga opp. Når CoMaps forken kom på banen så fant jeg ut at jeg skulle prøve på ny, og med de nye folka gikk det bedre!

Har fått inn noen fikser som er bra for oss i Norge:

Hvis noen andre er utviklere der ute og har lyst til å prøve seg, så kunne det fra norsk perspektiv vært bra å få filial-navn også i Android appen, eller fikse søk med æøå

Det er ganske lett å komme i gang, instruksjonene er her, og macOS+iOS har jeg selv kvalitetsikret :slight_smile:

Det er også utrolig hva man får til med for eksempel Claude Code, jeg har brukt det mye. Hadde i utgangspunktet kun erfaring med data-prosessering i python. Tipper å få til filial-navn i Android bare er vise til iOS PRen og ta det derfra :slight_smile:

2 Likes

Bra initiativ, og CoMaps ser veldig bra ut. (Bakgrunn for hvorfor overgangen fra Organic til CoMaps skjedde.) Har dessverre ikke tid (og kompetanse) selv, men har da bidratt litt med oversetting til norsk. :slightly_smiling_face:

Ja, det kan man også gjøre! Skal visst være ganske lett her:

Har testet CoMaps litt, men som de fleste andre internasjonale kart-apper synes jeg den fungerer ganske dårlig på å få fram terrenget (til f.eks. turbruk). Må zoome fryktelig langt inn før jeg får opp høydekurver og navn på ditt og datt.

Det kan f.eks. skyldes projeksjonen, at vi er forholdsvis langt nord og derfor burde hatt grensene (for f.eks. hvor høydekurver, navn og andre detaljer dukker opp) på et annet zoomnivå enn de som bor nærmere ekvator. Dette kan du jo evt. spille inn.
Det er et typisk problem, også på f.eks. OSM Carto (på openstreetmap.org) og CyclOSM (det ene sykkelkartet på openstreetmap.org). På mer lokale OSM-baserte kart som mtbmap.no slipper vi det problemet, der kan vi “tune” slike grenser selv. En mer generell løsning ville vært å la grensene være en funksjon av hvor langt nord/sør (hvilken breddegrad) på kartet det er snakk om. Det kan du evt. også foreslå for CoMaps :wink:

Til offline-kart på telefon bruker jeg mest OsmAnd+ med et tilpasset stilsett, hvor jeg f.eks. har valgt å få opp høydekurver på lavere zoom, få opp sykkel/mtb-info (mtb:scale m.m.) så det likner litt på mtbmap.no, og hillshading. Men min foretrukne offline-løsning på tur er å benytte en GPS med frikart (Topo Summer 2) og med overlay fra mtbmap.no/garmin. Min foretrukne online-løsning på telefonen er å bruke Trailguide.net (lager en slags webapp/snarvei av den) med mtbmap-stilsettet. Bruker dette til mange former for tur, ikke bare sykling.

Til ski bruker jeg skimap.no (dekker kun Trondheim, men har et håp om at Reitstøen vil utvide til å dekke Norge, som med mtbmap) på telefonen, eller frikart sitt vinterkart på GPS-en.

1 Like

Bruker Comaps i bilen, og det fungerer bra :slight_smile:

1 Like

Åpnet en issue for å se: #2335 - Effective scale at zoom level differ by latitude? - comaps/comaps - Codeberg.org

Jeg la og merke at det er masse fergeterminaler i Oslo-området. Mistenker at taggingen kanskje er feil, så har åpnet en tråd om det også: How to differentiate between size of ferry terminals? And proper usage?

1 Like

Enten skjønte jeg ikke hva du prøvde si @anderfo , eller så er det visstnok ikke et problem i CoMaps mtp projeksjon?

Det er en egen outdoor style, og de er alltid åpne for forslag til forbedringer på stilen

Høydekurver ble oppgradert til 20m isolines for noen måneder siden i Norge så vidt jeg kan se. Ser noen har bedt om at det bør oppgraderes til 10m