CBS dataset

Beste allemaal, mijn vraag heeft niet veel met osm te maken, maar het verbaast mij niet als mensen hier het antwoord weten. Ik hoop dat het topic mag blijven bestaan.

In mijn vorige post heb ik aangegeven dat ik probeer om de informatie van osm te combineren met Qgis. Inmiddels gebruik ik de shapefiles afkomstig van http://www.geofabrik.de/data/download.html (en zij hebben het weer van OSM) een aanrader.

Ik heb mij inmiddels de afgelopen weken meer en meer verdiept in de wereld van geo informatie. Ik stuitte bijvoorbeeld op de dataset van het CBS met gemeentegrenzen http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/geografische-data/archief/2009/2009-wijk-buurtkaart-2008.htm Als beginner is het heel veel spelen en heeft het mij heel veel tijd gekost om erachter te komen waarom ik de gegevens uit osm en cbs niet over elkaar heen kon leggen. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het CBS totaal andere cijfers gebruikt.

een kaart van het cbs gebruikt bijvoorbeeld
xrange 13600.00, 278000.00
yrange 306800.00, 619300.00
zrange 0.00, 0.00

de shape file gebruikt
xrange 3.36, 7.23
yrange 50.75, 53.50
zrange 0.00, 0.00

heeft iemand een idee wat hier fout gaat. het lijkt mij dat het cbs een range gebruikt die niet klopt, maar die gegevens dienen toch ook weer voor anderen om informatie op te baseren. Ik neem dus eerder aan dat het mijn onervarenheid is. Is het mogelijk om de gegevens in samenhang te presenteren.

Groet, Remco

Milo is de projectie man, maar ik denk dit ook wel te weten: de cbs kaarten gebruiken RijksDriehoek coordinaten en de OSM shape file gebruikt WGS84 aka Google projectie. Je zult dus de projectie van één van de gegevens sets om moeten rekenen naar de andere. Hiervoor zijn veel tooltjes beschikbaar, wellicht dat Qgis dit ook zelf kan.

lambertus thanks voor je reactie. klinkt als een goede tip met de juiste steekwoorden waar ik verder mee kan. Ik ga het uitzoeken (morgen dan :wink: ) Mocht iemand dit kunnen bevestigen dan houd ik mij aanbevolen. En zoals het hoort zal ik de uitkomst nog even laten weten.

Ben benieuwd of er een boundary probleem aan het licht komt. Weet niet waar de shapes op zijn gebaseerd (een of meerdere boundary-levels?), komt wel naar boven, we weten gewoonweg hoeveel gemeenten we hebben …

YES! gelukt! ik heb meer mensen op dit onderwerp zien zoeken over het net, dus hier eerst wat tags en dan hoe het is gelukt met behulp van qgis.

TAGS:quantum gis qgis rd coordinaten rijksdriehoekstelsel rijksdriehoek WGS84 WGS 84 rijksdriehoekmeting vectorlagen CBS open street map osm openstreetmap projectie

Ok, door de tip van lambertus ben ik gaan zoeken in de software en het probleem zit hem inderdaad in de verschillende projecties die worden gehanteerd. Klik op EXTRA>PROJECTINSTELLINGEN en ga naar de tab RUIMTELIJK REFERENTIE SYSTEEM (CRS) Hier heb ik onder de hoofdgroep GEPROJECTEERD COORDINATIESYSTEEM en de subgroep OBLIQUE STEREOGRAPHIC ALTERNATIVE de projectie AMERSFOORT / RD NEW aangevinkt (overigens heeft het even gekost om als leek te vinden dat dit stelsel daar verstopt zit…veel kaarten openen en de eigenschappen bekijken heeft tot dit inzicht geleid) Nu komt de truc… Vink de optie (bovenaan venstertjes) GELIJKTIJDIGE CRS-TRANSFORMATIE gebruiken aan …et voila. Als ik nu de shape afgeleid van osm open dan krijg is de projectie die netjes over de laag van het cbs heen kan. Nu kan ik dus ook de wegen inladen die geofabrik.de als shape beschikbaar stelt. dit is weer mooi te combineren met bijvoorbeeld de dataset voor bebouwing die VROM beschikbaar stelt… een schat aan info, maar het is wel hard zoeken…

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft en sneller zijn of haar antwoord kan vinden dan ik. Bedankt voor de hulp.

Op naar de volgende post, want inmiddels stuit ik op het wegenbestand van rijkswaterstaat.

Haha, goed voorbeeld van zelfredzaamheid! Ik ben benieuwd wat we nog meer van jou gaan horen. Ben je iets moois van plan?

Ik ben bezig met een project in het Groene Hart. De grenzen hiervan zijn vastgesteld in de Nota Ruimte als harde grenzen. Die grens loopt dwars door sommige gemeenten. Als het Rijk daar regels aan verbindt, dan moeten we die grenzen dus nauwkeurig kunnen bepalen. Zojuist… eindelijk… de begrenzing ontvangen! Toen de vraag bij het ministerie op de goede plek kwam ben ik keurig geholpen en kreeg ik de benodigde shapes.