Bussruter i Norge i OSM?

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente areal overfor en strek.

Men, det er jo public_transport=platform vi har lyst å rute på. En highway=platform kan jo være hva som helst. Det er jo plattformer på bensinstasjonene.

Jeg tror hensikten i oppstart var å bruke en tag som skal finnes på alle stoppesteder - ikke bare per type. Sen ble det sikkert lagt til railway=platform for ruting for at det var mangelfull tagging på public_transport.

En highway=platform kan jo være hva som helst. Det er jo plattformer på bensinstasjonene.

Nei, fra wiki: “The highway=platform tag is used for platforms (raised structures) along the side of a road where passengers get on and off buses and/or trams.”

Hmf… ok. Derfor jeg prøve å unngå å se på wiki så mye som mulig :slight_smile: Finnes ingen logikk og det gjør meg gal.

For public_transport=platform er vel OGSÅ riktig?

Jeg husket nettopp hvorfor jeg ikke bruker highway=platform. Det er fordi jeg ikke syns plattformene skal tegnes opp på kartet i alle tilfeller. Jeg bruker highway=platform på terminaler der det er en faktisk plattform.

For vanlige busstopp så liker jeg bedre at det er en virtuell “plattform” som ikke rendres.

Tagging to not render :slight_smile:

public_transport=platform må nok også finnes IRL. Ellers kan den bli fjernet. Wikien sier at da skal man bruke en node, men der har vi allerede highway=bus_stop.