Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Even ter verduidelijking:

náást de weg:
een node, of way, of vlak, op de plek waar men wacht (of in het geval van alleen een haltepaal: waar de haltepaal staat)

highway=bus_stop <-- oud ("PTv1"), maar rendert wel op de OSM-carto
public_transport=platform <-- nieuw ("PTv2"), maar rendert nu nog niet op OSM-carto

Waarbij bus_stop en platform ook allebei mogen.

op de weg
een node, waar de bus stopt

public_transport=stop_position <-- nieuw ("PTv2"), maar rendert nu nog niet op OSM-carto

Uiteraard moet er minstens één van beide getagd worden, ik doe als ik zin heb zo veel mogelijk beiden maar het is een pokkewerk.

Er zijn heel veel bus_stops op de weg of stop_positions naast de weg geplaatst, maar dat is dus pertinent onjuist.

Ik geef zelf zowel de stop_position en platform bus=yes en name=xxx mee.
In Nederland is het daarbij gebruikelijk om alleen de haltenaam te doen, in België om “plaatsnaam, haltenaam” te doen.
Als je het weet kan op de platform nog ref:IFOPT met een code die begint met “NL:Q:” en dan 8 cijfers (of 2-5 letters voor treinstations) en op de stop_position de ref:IFOPT met “NL:S:”
Als je nog een code:CXX met 5 cijfers vindt: die mag rucksichtlos weg: dat was ooit een interne code bij Connexxion, maar die wordt intern noch extern nog gebruikt en is dus totaal niet verifieerbaar.

Daarbij hou ik zelf zo veel mogelijk in de route relatie aan:

stop1
platform1
stop2
platform2
...
stopN
platformN
route1
...
routeM