Bulkimport drinkwaterpunten .. Is dit aan de orde geweest?

Is hier een afspraak over gemaakt met de Nederlandse OSM Community

en nog wat imports…

Hm… heel groot gebied, die changeset. Lijkt niet op data uit survey, ik vermoed dat er een bron gebruikt is.

1 Like

Dat is ook het geval begrijp ik…

Dit is het antwoord op mijn vraag of de werkwijze besproken is met de Nederlandse Community

Dag Eggie,

De data is zelf verzameld (in eigen beheer). Vandaar dat het ook vrij te gebruiken is. De data staat niet in Google Maps of andere map provider (kan in de toekomst veranderen).

Voor elke watertap is er in een radius van 15 meter gekeken of er al een bestaande was middels de Overpass API. Het betreft dus een aanvulling.

Is dit voldoende info?

Daar staat niet uit welke bron. Maar wel overal Dopper als Operator en in de naam. Ik wist niet dat de Dopper flesjesmaker ook waterpunten beheert.

In Leidschendam leidt dit in ieder geval tot 1 dubbele kraan. 'n Waterdopper terwijl een stukje verder de echte van Dunea staat - op de juiste plaats.

Schermafbeelding 2022-11-11 om 19.34.06

De 'dopper had ik al weggehaald…

Edit 1: Vond ik wel een foutje in de kaart van Dunea, ze zijn ingelicht.
Edit 2 (gelijk maar even stoeien met plaatjes): De Dunea-kraan staat halverwege het paadje onder de dorstige man, de 'dopper zou naast het boompje moeten hebben gestaan.
Niet weghalen (eggie) schoot me net te laat te binnen :worried:.

Uit belangstelling, hoe ziet die tap er uit.

OSM node en kijk in mapillary dan zie ik de naam oasen staan, name=Water Tap Dopper, wat dan niet klopt.
Slagboom en Peeters image:
afbeelding

osm node
afbeelding

De vraag van mij is even of deze import legitiem is en of deze beter voorlopig wellicht teruggedraaid ‘moet’ worden?

edit… Beter even geen verbeteringen doorvoeren, want dan worden de reverts lastig.

Hm… ik vermoed dat hier sprake is van onbekendheid met de voorwaarden en uitwerking van import uit bronnen. Ik hoop dat het op te lossen is zonder terugdraaien, want ik vind waterpuntendata wel waardevol.

1 Like

Maar even wachten op de reactie van Rob… Zal nog even een PB sturen.

Hi mede-mappers,

Sorry deze wijziging niet eerst hier aangekaart te hebben, stukje onervarenheid vanuit mijn kant.
Ik begrijp dat dit vragen bij jullie oproept.

De laatste tijd zijn we met een team hard bezig geweest om water taps te plaatsen, en als vervolgstap ook online beschikbaar te maken. Middels deze wijziging wil ik in Zuid-Holland de data aanvullen. Uiteraard zijn hier ook al bestaande tappunten, hier is door mij rekening mee gehouden.

Na Zuid-Holland volgen ook andere provincies is het idee, mits dit uiteraard past binnen het beleid van de community.

1 Like

Rob… welkom op het forum…

-Je bedoeling is natuurlijk goed…, maar aan import zitten ook wel de nodige haken en ogen.

Wie onderhoudt het?
Hoe voorkom je dubbelingen?

Dus mijn voorstel zou zijn even een ‘hold’… tot meer duidelijk is.

Zie ook eerdere draadjes van massale import van parkbankjes, lantaarnpalen en bomen.

Dan wordt veel duidelijk.

Zie ook het draadje over de data van Rustpunten hoe dat aangepakt wordt.

Even maar wat reacties afwachten

Dank, ik wacht het af.
Voor wat betreft dubbelingen heb ik de Overpass API gebruikt om dit (zoveel mogelijk) te voorkomen.

@jb54osm … Die verwijderde tap heb ik voorlopig reverted ivm latere reverts. Die staat er dus weer.

2 Likes

Mijn eerste vraag: Gaat dit van dopper.com uit? Dus het is een bedrijfsteam dat ze plaatst en onderhoudt en ook op de OSM-kaart zet en bij gaat houden? Want in dat geval is de licentie/copyright-kwestie niet aan de orde en is het onderhoud geregeld!

Eerste opmerking: Zo’n tappunt heeft geen eigen naam voor dat punt. name=* is de tag voor een eigen naam van dat object, dus niet voor een soortnaam.

1 Like

Hier wat leesvoer hoe te handelen

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines

Gaan hier nu wat zaken langs elkaar heen, of ?? , zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=76110

1 Like

Vandaar mijn vraag of dit nu besproken was. Er lag me nog iets bij…

Edit… maar voor nu even… Wat doen we met de import zoals die zonder de juiste weg van guidelines in OSM terecht is gekomen?

Er staan nu nog vragen open…
De watertappunten hebben ook allemaal een name=… dat is niet correct.
Hoe nu verder… Wat zijn de acties van Rob in deze?

Klopt, dit gaat vanuit Dopper.com. Ze willen graag dat drinkwaterpunten goed vindbaar zijn en zorgen ook voor plaatsing en het actueel houden van de data.

Dit gaat niet om de data van drinkwaterkaart.nl.
Deze dataset staat daar los van en wordt onderhouden door het bedrijf Dopper.

Zie hier vergelijkbare situatie Query Features | OpenStreetMap