Naar aanleiding van een bouwproject wat afgerond is wilde ik deze bouwterrein definitie weghalen met deze grayed-out optie’s als resultaat:
Iemand enig iD waarom dit bouwterreinvlak niet verwijderd mag worden ?
Naar aanleiding van een bouwproject wat afgerond is wilde ik deze bouwterrein definitie weghalen met deze grayed-out optie’s als resultaat:
Beetje uitzoomen zodat het geheel in beelx is.
Bedankt voor de tip maar als dat de oplossing was geweest dan had ik hier geen draadje gestart.
Probleem is: als ik uitzoom dan kan ik óók middels iPad’s vinger selectie systeem het vlak niet selecteren om hem te deleten…
Bovendien: heeeeel dicht bij het vlak zit deze Administratieve grens (niveau 8) (Way: 139789980 | OpenStreetMap)
1 verkeerde aanraking met een delete actie en je hebt de poppen aan het dansen…
Kan iemand anders dan met 1 muis klik de aangegeven bouwterrein definitie weg halen ?
Dan heb jij geen iD-editor in combinatie met IPad als hardware neem ik aan.
Ter illustratie:
En probleem is: elke OSM nieuwkomer met IPad/IPhone komt standaard in aanraking met iD als standaard editor…
Het zou fijn zijn als juist dit soort ‘kleinigheden’ opgelost kunnen worden.
Dat van die iPad (touchscreen) zei je er niet bij in de OP. Op mn Android kan ik ook bepaalde dingen niet doen (greyed out op hold menu) zoals een object als geheel selecteren en verplaatsen, maar zeker is, op reguliere interfaces moet een object geheel of grotendeels in beeld zijn om het te mogen verwijderen (omdat ID anders niet weet wat er buiten beeld nog afhankelijk van zou kunnen zijn, een bewuste blokkering dus.
Dat weet ik & heel begrijpelijk, het zou echter fijn zijn (sprekend voor de OSM-nieuwkomers groep met IPad/IPhone) als de functionaliteit ingebouwd was die rhhsRichard Bulgaria moderator hier laat zien.
Windows 11 op een laptop
Case is voldoende gedocumenteerd lijkt me. Bij wie moet ik zijn om dit ‘caught in the middle’ effect aan te laten kaarten ?
En wie wil met een muis klik het bouwgebied weghalen om andere onaangename effecten te voorkomen ?
Klik. ![]()
Dank Roelant !
Herhaal ik de Bug in iD vraag nog maar een keer om te weten te komen bij wie ik deze case neer kan leggen ter verbetering van iD.
Want ondanks dat ik mezelf de taak gegeven heb iD-bugs te documenteren zolang ik nog iD noodgedwongen moet gebruiken heb ik geen iD ![]()
Wish you luck. Niet lang geleden heb ik om wat enhancements gevraagd voor touchscreen w.o. dat object selecteren en verplaatsen (delete not a problem), en de mogelijkheid om meerdere nodes te kiezen (zodat je een tag aanpassing in een keer kan doen bijv. crossings). Een voor een nu. Het duurde even maar toen kreeg ik bericht dat de ticket gesloten was omdat het een duplicaat werd geacht van een ticket van meer dan 5 jaar geleden. En toen ik daar begon te lezen was het 'better say touchscreen supported, in mijn vertaling half bakken, dan te zeggen dat er geen touchscreen support is. Ondertussen wat ongedocumenteerde trucjes geleerd om een selectie van tags van de een naar de volgende te kopiëren wat massief veel tijd bespaard.
Dan wil ik graag weten waar ik een ticket kwijt kan want wat ik als case aan kan dragen is zo’n basale fout in iD dat ik me niet voor kan stellen dat hier niets mee gedaan gaat worden.
Juist voor de OSM-nieuwkomers groep met IPad/IPhone die niets vermoedend denken bij te kunnen dragen, daardoor te klein uitzoomen en per ongeluk als gevolg daarvan een verkeerd OSM object met relatie’s aan raken is getoonde bug een hard gelag…
Evenzo voor de ervaren OSM-editors die de latere reparatie’s moeten uitvoeren…
Misschien is het dan een goed idee deze trucjes te documenteren in OSM-wiki ?
Ik vraag me af hoeveel personen (en met name nieuwkomers) er nu edits uitvoeren via een iPad/Iphone (of Android variant)?
(Toen ik begon, alweer tijdje geleden, met desktop was mijn favoriet Potlatch. Met name vanwege (deelname aan) BAG-import in 2014 overgestapt naar JOSM. En gebruikt dit nog steeds). Zou niet meer anders willen.Wel een keer ook via osm startpagina Id geprobeerd. Maar daar had ik geen ‘klik’ mee.
Iedere nieuwe OSM-editor met IPad/IPhone die net als ik jaren terug bij toeval Open Street Map ontdekte uit frustratie nergens bepaalde data op een kaart gevonden te hebben die ik wel bij OSM vond.
In het tegenwoordige smartphone tijdperk zou dat wel eens meer zijn dan dat er nu gedacht word…
Als bonus kon je ook nog de kaart (later pas de bewust wording krijgend dat je een OSM-database actualiseert) actualiseren doordat je als lokatie-deskundige bij kan dragen ter detaillering van OSM.
Het groepsgevoel samen van goed naar beter te gaan verging me echter in het begin heel snel doordat je edits te niet gedaan werden door meer ervaren editors.
Logisch want je bent omgevingsexpert geen OSM-map expert.
Ik zou van iD-bugs normaal geen punt van maken als iD niet default editor zou zijn in die situatie’s…
Ook als er geen tijd in gestoken kan worden om bugs op te pakken is het voor nieuwe OSM-editors verfrissend te zien dat je eerste editor-stappen fouten niet kwamen door je manier van editen maar door de gebruikte iD-editor & kweekt meer begrip tussen de OSM nieuwkomers & de OSM-‘gevestigde orde’ -groep.
Immers degene die niet kan switchen naar een andere editor is door dit soort publicatie’s alerter en zal daardoor:
@mods-netherlands
Verder zou ik er bij de mods hier voor pleiten eerdere iD publicatie’s te bundelen en in 1 iD-editor draadje te zetten zodat ervaren editors kunnen verwijzen naar dat ene draadje.
Ik heb dit voor je opge-googled:
Daar kun je een issue aanmaken. Ik denk dat dat antwoord op die vraag steeds niet werd gegeven, omdat de meeste bezoekers hier er vanuit gaan dat Google (of een andere zoekmachine naar keuze) op een iPad wel gewoon prima werkt. ![]()
Wat de men je verder op een aardige manier probeert te vertellen, is dat ID op een iPad een “edge case” is, aka dat hoe vurig je vlammende betoog ook is, de ervaring leert dat de ontwikkelaars er geen prioriteit aan geven omdat het merendeel van de gebruikers iD op een desktop/laptop gebruikt, het merendeel van de mobiele/tablet gebruikers iets anders gebruikt.
Daar mag je het mee oneens zijn, maar don’t shoot the messenger(s).
Ow begrijp me niet verkeerd ik ben de eerste die naar groepsgevoel toe wil werken, shooting messengers is niet ‘im frage’
Bedankt voor de link want inderdaad deze link popte niet op in mijn Google zoektocht.
Update:
Ticket aangemaakt en in afwachting van reactie…
Update2: Mag ik een tijdelijke revert aanvragen zodat er een poging gewaagd kan worden voor een oplossing ?
Het probleem wordt serieus genomen, da’s al een eerste stap !
Ik zie dat ze al aangeven dat dat niet meer nodig is, dus dan laat ik 'm. Als ze zich bedenken, draai ik 'm terug. ![]()