Af en toe zie kom je edits tegen waarbij iemand een bedrijf op de kaart zet met shop
of office
in een woonhuis waar verder aan de buitenkant niets te zien is. Het gaat dan om het KvK-inschrijfadres waar hooguit een thuiskantoor zit. Ter plekke wijst dan niets erop dat dit een bedrijf is; het zijn gewoon woonhuizen.
Dit kennen we allemaal wel van Google Maps, waar woonwijken vol staan met zulke bedrijven:
Dat doen bedrijven, omdat je nou eenmaal een locatie op de kaart nodig hebt om te adverteren. Zonder dat kent Google je niet.
Op OpenStreetMap zijn we terughoudend met zulke thuisadressen. Ze zijn meestal slecht te verifiëren, bieden kaartgebruikers weinig nut, en na een jaar of wat staat een wijk dan vol met spookvestigingen die al of niet nog ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel. Het is al lastig genoeg fysieke winkels en bedrijven bij te houden.
Ik kom zulke thuisadressen regelmatig tegen, en meestal is de website waar naar verwezen wordt dan al lang dood, of zitten ze inmiddels ergens anders. Als mapper is het erg onhandig.
Nu heb ik gisteren twee van zulke adressen in Leeuwarden opgezocht, en ter plekke twee woonhuizen gevonden waar verder niets naar die bedrijven verwees. Geen bord in de tuin of wat dan ook. Volgens de bedrijfeigenaar gaat het ook niet om een bezoekadres.
Ik heb deze bedrijven verwijderd, en kreeg gelijk een reactie van de eigenaar van Ă©Ă©n bedrijf, en heel frappant, ook gelijk van een mapper die iets met Bitcoin doet.
Met andere woorden, deze bedrijven leken alleen maar op de kaart te staan omdat ze op BTCmap willen staan om daar hun diensten te adverteren.
Heb een luchtvaart bedrijf waarbij ik vluchten verkoop in privéjets vanaf diverse luchthavens, dit is allemaal online gebeuren en mensen kunnen mij dus ook betalen in bitcoin of Lightning.
[âŠ]
Kunt u herstellen wat u gedaan heeft en mij weer terug plaatsen exact zoals het was, want heb reclame gemaakt dat ik bitcoin en lightning accepteer en dit werkt niet echt mee aan vertrouwen van bitcoin en lightning netwerk.
Niet alleen de eigenaar van het bedrijf reageerde dus, maar ook @Comino, die BTCmap beheert of promoot (vul maar even aan wat precies), stuurt mij gelijk een privébericht hierover.
Blijkbaar speelt hier dus meer. Hoe gaan we hier mee om? Ik ben er niet zoân fan om alleen voor BTCmap bedrijven op de kaart te zetten wanneer dat tegen onze richtlijnen ingaat.