Brug voor voetgangers en fietsers

Hallo allemaal,

Mijn tweede bijdrage aan Openstreetmap is een - voor mijn woon-werk verkeer belangrijk bruggetje over een gracht die ik miste in Rijnsburg, Zuid-Holland. Het is zo’n brug met paaltjes zodat auto’s er niet overheen kunnen alleen voetgangers, fietsers en misschien solexen en brommers. Als tags heb ik highway = unclassified, foot=desihgnated, bicyle = designated en bridge = yes. Is dat goed?

Groet,

Pim

Nu heb je het nog niet verboden voor auto’s. Het is nu technisch gezien een fietsstraat zoals je hem getagd hebt, waar auto’s wel overheen kunnen. Om hem voor auto’s af te sluiten zou je motor_vehicle=no erbij moeten zetten.

Maar nog beter zou zijn: Als aan bijde kanten van de brug paaltjes staan zou ik er highway=cycleway van maken en als op 1 plek paaltjes staan zou ik op die plek een knoop maken (shift-klik daar) en dan op die knoop barrier=bollard gebruiken. Dan zet je daar een paaltje neer. De tags van de brug zelf zijn dan niet meer nodig.

EDIT: toevallig dit bruggetje dat je bedoeld? http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Rijnsburg+zuid+holland&aq=&sll=52.065881,5.120257&sspn=0.016093,0.055189&g=hoograven+zuid+holland&ie=UTF8&hq=&hnear=Rijnsburg,+Katwijk,+Zuid-Holland&ll=52.190959,4.446033&spn=0.000502,0.001725&z=19&layer=c&cbll=52.190959,4.446033&panoid=51ivW4TPweO_VRNVVACw3w&cbp=12,316.33,0,9.89

of dees:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Rijnsburg+zuid+holland&aq=&sll=52.065881,5.120257&sspn=0.016093,0.055189&g=hoograven+zuid+holland&ie=UTF8&hq=&hnear=Rijnsburg,+Katwijk,+Zuid-Holland&layer=c&cbll=52.191643,4.443903&panoid=dD38TasP3xAaS3API1Q7ig&cbp=12,156.43,0,11.62&ll=52.191713,4.44397&spn=0.001016,0.003449&z=18

bijde zou ik taggen met highway=cycleway en aan het begin van de brug een knoop toevoegen, bij de laatste kon ik het niet laten hen heb ik het zelf even gedaan, mijn excuses daarvoor. hoewel als ik het goed zie zou ik de eerste van de 2, die ik nog niet getagd hebt als highway=footway doen, er zit een stukje trapje in.

Maar ik neem aan dat je de 2de bedoelde.

motor_vehicle=no sluit hem ook af voor motorfietsen. Zolang er geen verkeersborden bij staan die dat verbieden, mogen die er echter wel gewoon overheen. Dus in plaats van motor_vehicle=no zou het motorcar=no moeten zijn. Of als je hem als highway=cycleway tagged, vergeet dan ook niet motorcycle=yes (Ben ik zelf waarschijnlijk ook vaak genoeg vergeten.)

Ik zou die paaltjes sowieso mappen (met barrier=bollard), of je het nu als cycleway tagged of als unclassified.

Heb je ook gelijk in, in mijn “ik kon het niet laten” had ik de paaltjes ook al sowieso gemapt…

Dank voor de opmerkingen en wijzigingen. Het zou goed zijn om toch wat meer info over de tags door te nemen. Ik heb als laatste nu nog de tag motorcycle=yes erbij gezet.

Het was inderdaad de brug zichtbaar in de tweede link. Biedt voor fietsers net even een verkorte route ‘binnendoor’ Rijnsburg en het bespaart je enige stoplichten als je van Leiden naar Noordwijk moet, zoals ik…

Volgens mij: uit algemeen perpectief, is het alleen maar correct om =unclassified te nemen.
Of de overige wegen in dat gebied zijn getagged als residential.
Want zolang er geen fietspad bord staat, is het geen cycleway. De weg is niet gekwalificeerd.

dan vervoermiddel=no te taggen.

Dit vanwege praktisch mogelijk gebruik, de laatste en laagste criteria van taggen van wegen.
De eerdere criteria zijn meer bepalen, hoe er getagd moet worden, de laatste is een uitbreiding.

Mee eens. Het is geen fietspad, dus waarom wel zo taggen?

Het is gewoon een weg, waar motorcar=no.

Dat werkt ook het best samen met de nederlandse wet, waar in principe overal gereden mag worden, tenzij het wordt uitgesloten. Niet andersom.